Mój piękny Neapol. Część 5
Po pracowitych dniach w Neapolu, ostatnie trzy dni naszej podró ż y poś wię ciliś my samemu miastu. Byliś my kilka razy na wycieczkach grupowych po Wł oszech i za każ dym razem byliś my zaskoczeni, ż e wielu zgodził oby się na dodatkową jednodniową wycieczkę z Rzymu do Neapolu. Dobrze, ż e Pompeje są wliczone, ale na samo miasto praktycznie nie ma czasu, a do wielu kultowych miejsc nie da się tam dojechać autobusem. w rezultacie za 70-80 euro stracisz dzień w Rzymie i tak naprawdę nie zobaczysz Neapolu.
Polubiliś my Neapol zaraz po zeszł orocznej trasie po poł udniowych Wł oszech. Mieliś my wtedy tylko trzy dni w mieś cie, z któ rych jeden spę dziliś my na zwiedzaniu Capri, a pó ł dnia na Pompejach. W samym mieś cie też coś widzieliś my, ale wyjechaliś my z silną chę cią powrotu.
Dla miasta ponownie kupiliś my Neapolikart Turkkarta o wartoś ci 21 euro na trzy dni. Zgodnie z nim pierwsze trzy obiekty są bezpł atne,
reszta do 50% + darmowe przejazdy po mieś cie komunikacją miejską . Jest to bardzo wygodne i opł acalne, ponieważ Muzeum Archeologiczne + Muzeum Capodimonte + Pio Monte della Misericordia kosztują już ł ą cznie 27 euro.
Rano powoli skierowaliś my się do Muzeum Archeologicznego, po drodze zrobiliś my objazd, aby zobaczyć koś ció ł San Giovanni a Carbonara w ś wietle dziennym, któ rego tak naprawdę nie widzieliś my pierwszego wieczoru.
Rano w pobliż u dworca ulice są peł ne ró ż nych kupcó w
Został y czyjeś buty
I chodziliś my takimi alejkami
Tu jest koś ció ł , a wł aś ciwie cał y zespó ł obiektó w sakralnych, tu i po lewej kolejny koś ció ł , a za trzema klasztorami
A nawet pod schodami, któ re pojawił y się w 1708 r.
okazał się kolejnym koś cioł em Marii Pocieszycielki (della Consolazione), z mał ym zielonym skwerem
Koś ció ł San Giovanni a Carbonara został zbudowany (wraz z klasztorem) w poł owie XIV wieku przez mnichó w augustianó w i sł ynie z nagrobka kró la Wł adysł awa, któ ry został tam pochowany w 1414 roku. To arcydzieł o został o stworzone przez Marco i Andreę da Firenze na zamó wienie kró lowej Giovanny z Anjou, siostry Wł adysł awa. Sam kró l jest już w trzech postaciach (na koniu, siedzą cy na tronie obok kró lowej Giovanny i leż ą cy na ł oż u ś mierci). Wysokoś ć nagrobka to 18 metró w!
Kilka lat pó ź niej (1432) trzeba był o wycią ć przejś cie przez nagrobki, ponieważ kró lowa dobudowana do kaplicy koś cielnej Caracciolo del Sole, w któ rej pochowano Sergiano Carracciolo, dowó dcę wojskowego i pastora, a zarazem faworyta kró lowej. Gró b ulubień ca stworzył ten sam de Firenze.
Rano w kaplicy ś wiecił o jasne sł oń ce, uniemoż liwiają c ci dobre postę powanie
zdję cie. Kaplica ma pię kną posadzkę z maoliki i freski na temat Matki Boskiej i Są du Ostatecznego.
Koś ció ł ma ró wnież kaplicę imiennikó w ulubień có w - kaplicę Caracciolo di Vico z kopuł ą , taką jak Panteon
W koś ciele znajduje się wiele innych interesują cych rzeczy, na przykł ad mauzoleum Mirabollo (imię klienta, neapolitań skiego bankiera) z koń ca XV wieku, stworzone przez ojca i syna Malvito
Spó jrz ponownie na nagrobek Wł adysł awa i idź dalej
Przeszliś my ruchliwą Via Foria do muzeum
Trolejbusy kursują ró wnież do Neapoli, co jest rzadkoś cią we wł oskich miastach
Muzeum Archeologiczne w Neapolu jest najlepszym muzeum tego typu we Wł oszech, zawiera znaleziska archeologiczne z Pompejó w, Herkulanum, Stabii i innych miejsc w Kampanii. Sam budynek został zbudowany w 1615 roku, pó ź niej zrekonstruowany przez architekta Fernando Fugę ,
Pó ź niej do muzeum dodano rzymską kolekcję rodziny Farnese (znaleziono ją w zł otym domu Nerona i Ł aź niach Karakalli), a w 1860 roku muzeum stał o się wł asnoś cią pań stwową . W 1957 roku galeria sztuki przeniosł a się do Pał acu Capodimonte. Muzeum posiada ogromną liczbę pię knych dzieł , oto galeria popiersi cesarzy rzymskich
To ten sam paskudny kommodus, któ rego pamię tamy z filmu „Gladiator”
Posą gi są w doskonał ym stanie, pomimo ich zaawansowanego wieku, wiele z nich to kopie greckich posą gó w z brą zu. Na przykł ad sł ynny Herkules z Farnese, III wiek naszej ery. mi. kopia greckiego oryginał u z VI wieku p. n. e. mi.
Lub „zabó jcy tyranó w” Aristogeiton i Harmodius (któ rzy stali się prototypem „robotnicy i kobiety z koł chozó w”) z II w. n. e. mi. kopia greckiego oryginał u, V wiek p. n. e mi.
Oto Wenus Callipygos z II wieku. n. mi. i Atlas z Term Karakalli
Afrodyta, II wne mi.
A to poł ą czenie marmuru i brą zu. Artemida Efezu z Willi Hadriana w Tivoli. II wne mi.
Pallas Atena
Klę czą cy barbarzyń ca
Dionizos i Eros, II wne mi.
Sł ynna kompozycja „Farnese Bull”. To grecki oryginał z 150 roku p. n. e. mi. znaleziony podczas wykopalisk w ł aź niach Karakalli w 1546 r. Odrestaurowany pod kierunkiem Michał a Anioł a.
Ś mieszne psy
Martwi wojownicy
A to są posą gi z brą zu z Herkulanum
Kilka sal z mozaikami z Pompejó w i Herkulanum
Portret rodzinny. I wne mi. Pompeje
A ta dziewczyna z Herkulanum jest nazywana przez wielu Safonami
Najbardziej znana - „Mozaika Aleksandra” z Pompejó w przedstawia bitwę mię dzy Aleksandrem Wielkim a kró lem perskim Dariuszem III. Mozaika 100 pne mi. rozmiar 313 x 582
A to jest ogromna sala Meredian, poś wię cona uhonorowaniu kró la Ferdynanda i Mariny Karoliny
Muzeum jest ogromne, znajduje się w nim sala staroż ytnoś ci egipskiej, kolekcja monet i medali, broń gladiatoró w, ceramika z nekropolii Kom i Etruskó w, wazony strychowe i ceramika z Lukanii i Kampanii, znaleziska z Willi Papirusó w w Herkulanum .
No i „Tajny Gabinet”, najstarsze muzeum sztuki erotycznej. i stał o się „Sekretem” w 1819, kiedy kró l Francisco zobaczył przedmioty erotyczne i freski w Pompejach i nakazał zabrać wszystko do Neapolu i ukryć , a drzwi zamurować . Dopiero w roku 200 gabinet został otwarty dla dorosł ych.
Spę dziliś my w muzeum prawie trzy godziny, wię cej wraż eń nie mogę znieś ć , nawet Watykan, nawet Luwr, nawet Prado.
Cią g dalszy