Przeglądaj Ukrainę: Lubny, Klasztor Mharsky
Od dawna chciał em opowiedzieć o sanktuarium, któ rego zniszczenie i odbudowę obserwował em na wł asne oczy przez wiele lat. Porozmawiamy o klasztorze Mgarsky Spaso-Preobrazhensky, któ ry znajduje się w pobliż u miasta Lubny, na prawym brzegu rzeki Sula.
Zdję cie gł ó wnego wejś cia do katedry
Przez wiele lat nasza rodzina spę dzał a wakacje w regionie Poł tawy, w mieś cie Lubny. Odległ oś ć autostradą do Kijowa wynosi 200 km, do Charkowa - 288 km, do Poł tawy - 141 km. Miasto jest historyczne i bardzo przytulne. Populacja wynosi okoł o 48 tysię cy osó b. Dziś Lubny to duż y oś rodek przemysł owy i kulturalny. Mieszczą się w nim fabryki „Schetmasz”, „Lubnyfarm”, „Awtomasz”, zakł ad mię sny, mleczarnia, fabryki „Komsomolec” i „Szlifwerst” (dawniej „Kommunar”), fabryka mebli, piekarnia. p>
Miasto produkuje 45 rodzajó w lodó w pod marką Harmony, a chleb Lubny jest znany na cał ej Ukrainie.
Uważ a się , ż e miasto ma ponad 1000 lat. Czytelnikom tej historii nazwa miasta bę dzie znajoma, zwł aszcza tym, któ rzy obejrzeli film Jerzego Hoffmanna Ogniem i mieczem.
Zdję cie koś cioł a w klasztorze zdję cie skete 2009
Nazwa miasta Lubny prawdopodobnie pochodzi od okupacji jego mieszkań có w - wytwarzania wyrobó w ł ykowych.
W 988 r. Lubny został o zał oż one przez księ cia Wł odzimierza z Kijowa jako jedna z twierdz linii obronnej Posular, aby chronić Ruś Kijowską przed atakami plemion koczowniczych.
Takie fortece został y zbudowane wzdł uż brzegó w rzeki Sula i utworzył y ł ań cuch placó wek obronnych.
Historia ś wiadczy o tym, ż e miasto regularnie realizował o swoją misję obronną , wielokrotnie pł onę ł o, ale powstawał o z popioł ó w jak feniks.
Zdję cie dzwonnicy klasztoru w 2010 roku p>
Miasto stał o się najbardziej znane za Jarema Wyszniewieckiego.
W latach 1639-1648 miasto był o stolicą tzw. Wyszniewieczchiny.
Zadnieprowski, czyli lewobrzeż ne mają tki Wyszniewieckiego obejmował y wię kszoś ć ziem ó wczesnego regionu poł tawskiego: miasta Romny, Priluki, Pyriatin, Lochvitsa, Chorol, Poł tawa, Gadyach, Oposznia - ponad 50 osad w sumie.
Zachó d sł oń ca na Ł ysej Gó rze
W samym mieś cie są też zabytki, któ re warto zobaczyć na wł asne oczy, ale moja dzisiejsza historia nie dotyczy tego.
Nasz oś rodek rekreacyjny mieś cił się na szlaku Ł ysa Gó ra. Miejsce jest dziwne i niesamowite. Znaleziono tu pozostał oś ci osady neolitycznej (IV tysią clecie p. n. e. ), osady i kurhany z epoki brą zu (II-I tysią clecie p. n. e. ), kurhany z czasó w scytyjskich (V-III w. p. n. e. ).
Teraz na Ł ysej Gó rze zainstalowali nawet tablicę pamią tkową , scytyjską kobietę...
. . . i Kamień Ż yczeń .
Istnieje też legenda, ż e Ł ysa Gó ra stał a się dlatego, ż e Yarema Wiś niewiecki, ś wię tują c swó j ś lub z pierwszą pię knoś cią stolicy Polski – Gryzeldą , có rką kanclerza koronnego Zamoyskiego, postanowił zaskoczyć dostojnych goś ci (a nawet kró la Polski). Wł adysł aw przyjechał na wesele) i zaproponował im w lipcu, w upalne lato, aby z tej gó ry zjechali saniami. Oczywiś cie zrobił o to niezatarte wraż enie na goś ciach, chwalili Yaremę , a soli nakazano nie usuwać . Z powodu tak zasolonej ziemi drzewa od wielu lat nie rosną na Ł ysej Gó rze.
Ale to z tego miejsca otwiera się w oddali pię kny widok na klasztor Mgarsky. Aby dostać się do klasztoru, musisz podjechać pod gó rę Mgar. Nazwa jest niezwykł a dla ucha sł owiań skiego. Znany jest od czasó w najazdó w tatarsko-mongolskich, a sł owo to znaczy „parking”.
Brama do klasztoru zdję cie 2009
Klasztor Mgarski Spaso-Preobrazhensky został zał oż ony w 1619 przez metropolitę Izajasza (Kopiń skiego) kosztem Rainy Mogilyanki Vyshnevetskaya, kuzynki Piotra Mohył y, metropolity kijowskiego i zał oż yciela Akademii Kijowsko-Mohylań skiej - pierwszej szkoł y wyż szej w Rosji , któ ra po ś mierci mę ż a otrzymał a spuś ciznę „zamek i miejscowoś ć Lubny wraz ze wszystkimi folwarkami, a takż e innymi zamkami i miejscowoś ciami”.
Ksią ż e Wiszniewieccy przyczynili się do umocnienia wiary prawosł awnej w swoich posiadł oś ciach. Szczegó lnie Raina Vishnevetskaya, któ ra zmarł a bardzo mł odo w wieku 30 lat.
Raina zał oż ył a trzy klasztory prawosł awne na ziemiach lewobrzeż nych: Gustynsky, Ladinsky i Lubensky (Mgarsky).
Katedra Przemienienia Pań skiego w Mgarskim
Przed ś miercią poprosił a swojego mł odego syna Jarema (Jeremiasza), aby zł oż ył przysię gę , ż e bę dzie przestrzegać rodzicielskiej wiary prawosł awnej i nie przechodzić na katolicyzm, jak wielu ó wczesnych ukraiń skich szlachcicó w. Ale ze wzglę du na szereg okolicznoś ci, być moż e wpł yw wuja na mał ą osieroconą Yaremę , mimo to został katolikiem.
Pomimo tego w 1630 r. Jarema Wyszniewiecki wydał akt do klasztoru Mgarskiego potwierdzają cy jego wł asnoś ć ziem wileń skich. Być moż e uł atwiał o to bliskoś ć klasztoru Mgarskiego tak znanych postaci prawosł awnych, jak metropolita Piotr Mohyla i Izajasz Kopiń ski. A moż e przykazanie matki i pamię ć o przodkach nabrał y sił y…
Na począ tku wię kszoś ć budynkó w klasztornych był a zbudowana z drewna, a podczas poż aró w spł onę ł a. Ale w 1692 r. na miejscu drewnianego koś cioł a kosztem hetmanó w Iwana Samojł owicza i Iwana Mazepy zbudowano kamienną katedrę wedł ug projektu architekta Jana Baptisty, autora katedry Tró jcy Ś wię tej w Czernihowie.
Centralne wejś cie do Katedry fot. 2021
Katedra Przemienienia Pań skiego uważ ana jest za jedną z najpię kniejszych na Ukrainie, ł ą czy w sobie cechy staroż ytnej architektury rosyjskiej XI-XII wieku, a pó ź niej ukraiń skiego baroku.
Skete klasztorny, zdję cie z 2010 roku
Najbardziej znanym sanktuarium klasztoru są relikwie patriarchy Atanazego Konstantynopola, zwanego „Ś wię tym Zasiadają cym”.
Ikona ś w. Atanazego z Lubeń skiego Cudotwó rcy, patriarchy carskiego mał y>
W tamtych odległ ych czasach Koś ció ł w Konstantynopolu był bardzo biedny, był uciskany przez Turkó w, wię c patriarcha wielokrotnie zwracał się do cara moskiewskiego o pomoc i wsparcie. A potem sam ś wię ty udał się do Moskwy, gdzie odwiedzał ś wię te miejsca i odprawiał naboż eń stwa w klasztorach i koś cioł ach.
W 1654 r. , wracają c od cara, patriarcha poważ nie zachorował i przebywał w klasztorze Mgar.
Zdję cie klasztoru Mgarsky 2009
Patriarcha caratu przypadkowo trafił do Ł ubnych. A przypadek, jak mó wią , to drugie imię Boga. Bracia przyję li go bardzo serdecznie, tak jak powinno być , a patriarcha niespodziewanie powiedział : „Moja dusza pragnie pogrzebać grzeszne ciał o w tym klasztorze”.
Zdję cie klasztoru Mgarsky 2010
Po miesią cu spę dzonym w klasztorze zmarł patriarcha. Został pochowany zgodnie ze wschodnim zwyczajem: w szatach patriarchalnych iw pozycji siedzą cej, w kamiennej krypcie katedry Przemienienia Pań skiego. A 1 lutego 1662 r. ś wię te relikwie ś wię tego został y uznane za niezniszczalne, a on został uwielbiony w zastę pie ś wię tych. Niezwykł e dla Rosji pochó wek ś wię tego w pozycji siedzą cej stał się powodem nadania mu tytuł u Atanazego Siedzą cego.
Wraz z nadejś ciem bolszewikó w w 1919 r. rozstrzelano opata klasztoru i szesnastu mnichó w, a w 1922 r. w Ł ubnach rozpoczę to przejmowanie kosztownoś ci koś cielnych i kapliczki ze srebra o wadze 4 funtó w 10 funtó w (okoł o 70 kg). ), a nastę pnie relikwie ś wię tego przewieziono do Charkowa. Teraz relikwie znajdują się w soborze Zwiastowania w Charkowie.
W 1930 r. w klasztorze utworzono mecenat nad dzieć mi „wrogó w ludu”, w 1937 r. batalion dyscyplinarny, a od 1946 r. magazyny wojskowe, a od 1985 r. obó z pionierski.
Katedra Przemienienia Pań skiego w Mgarskim
Klasztor został zniszczony i rozstrzelany. Ś ciany klasztoru na zewną trz i wewną trz był y cał kowicie wypeł nione przeraż ają cymi dziurami po kulach.
A w 1993 roku rozpoczę ł o się odrodzenie klasztoru. Przyjeż dż ają c każ dego lata do Ł ubnych, nawet z daleka, od strony Ł ysej Gó ry, widzieliś my zmiany zachodzą ce w klasztorze. Budynki otynkowano, teren uszlachetniono, a w 1994 roku po raz pierwszy od wielu lat w klasztorze zadzwonił dzwon.
Tak wyglą dał a gł ó wna katedra w ś rodku w 2009 roku p>
Teraz freski został y przywró cone. . .
. . . i tylko jeden fresk pozostał „dla potomnoś ci” w tej okropnej formie.
Ikona uję cia Ś wię tej Mę czennicy Kró lowej Aleksandry
Teraz klasztor ma grunty orne, hodowlę drobiu. . .
. . . pasieka, piekarnia i wydawnictwo. Za każ dym razem, gdy odwiedzam klasztor, zauważ am, jak bardzo wzrosł a jego gospodarka!
Gospodarka klasztoru fot. 2021
Pawie swobodnie wę drują po terytorium. . .
. . . woliery zawierają uratowane ptaki z Czerwonej Księ gi.
Tu moż esz spró bować i kupić mió d klasztorny, herbaty zioł owe i ciastka. Moż esz zostać nowicjuszem i zostać w hotelu klasztornym, pomagają c w pracach domowych, ktokolwiek moż e.
W 2008 roku w koś ciele wzniesiono ikonostas. Teraz ikonostas jest skoń czony. Zachwyca swoim pię knem i rozmiarem.
Waż ne jest, aby lokalne ikony przedstawiał y ś wię tych zwią zanych z ziemią poł tawską - ś w. Atanazego Lubeń skiego, nowego mę czennika Wasilija Zelentsowa, biskupa Prył ukó w.
Niedaleko klasztoru znajduje się pomnik hoł odomoru-33 przedstawiają cy ż ał obę ludzi. Jest to kopiec masowy, nad nim zainstalowany jest duż y dzwon, któ ry koń czy się krzyż em.
Na dzwonie widnieje napis: „Hoł odomor-1933 – gdy jeden czł owiek odchodzi, wraz z nim umiera ś wiat. Kiedy miliony idą w otchł ań , umiera cał a Galaktyka.
Tutaj, na gó rze, w poł owie drogi do Nieba, ziemskie rzeczy nie mają tej samej mocy, co tam. I chociaż niewiele rozumiesz, dusza czuje, ż e jest tu dobrze, cicho i wygodnie.
Katedra Przemienienia Pań skiego w Mgarskim (zdję cie z internetu) p >
Podczas podró ż y do Poł tawy lub Mirgorod koniecznie odwiedź klasztor Mharsky. Klasztor stoi na wzgó rzu i jest wyraź nie widoczny z odległ oś ci 30 kilometró w.
Z serii „Poznaj Ukrainę ”