Ten ostatni. Dwa bieguny wrażeń
Pierwszy biegun. Negatywny. Zebraliś my się w przyjaznym towarzystwie i pojechaliś my do Opiszny na VIII Mię dzynarodowy Festiwal Gastronomiczny „Borschik w glinianym garnku”.
Niestety rzeczywistoś ć wcale nie był a taka, jak nasze smakowite oczekiwania. Festiwal stał się tylko klasyczną ilustracją „jak zepsuć dobry pomysł zł ą organizacją i komunikacją ”.
Po pierwsze, za 100 hrywien biletu wstę pu masz moż liwoś ć udania się na mał y obszar etno-posiadł oś ci, gdzie wiele osó b już tł oczy się bez Ciebie.
Nastę pnie ten ekskluzywny bilet wstę pu zapewnia stanie w dł ugich kolejkach po prawo do zakupu chochli za 50 hrywien, pierogó w za 10 hrywien lub kawał ka krowy za 50 hrywien. Nastę pnie misja „znajdź wolny kikut” do zjedzenia bez stania.
Bę dziemy ż ał obnie milczeć o warunkach sanitarnych, toaletach itp.
Wię c po zjedzeniu naszej porcji barszczu (jakbyś my nie poszli na pró ż no! ), wyszliś my. Degustacja 80 rodzajó w barszczu (teoretycznie za darmo), wszelkie akcje ś wią teczne i uroczyste, historie gospodarzy z ró ż nych regionó w i obiecywane przez program kursy mistrzowskie nie był y w ogó le omawiane.
Ale biorą c pod uwagę , ż e wszyscy ż artowali z tego nieudanego doś wiadczenia, sprawę moż na uznać za zamknię tą . Jednak reakcja organizatoró w na zasł uż oną krytykę był a znaczą ca (bo sama idea festiwalu jest naprawdę fajna i zasł uguje na wszelkie wsparcie).
Dziennikarka poł tawska, któ ra pisał a o swoich wraż eniach, został a oskarż ona o zamó wienie artykuł u. Powiedziano mi w stylu „sam oszukać ” i „należ y wspierać , a nie krytykować ”.
W tym czasie gł ó wny organizator radoś nie kopną ł facebookową atmosferę pozytywnymi wraż eniami od wspó ł organizatoró w i zapowiedział kolejny festiwal w 2022 roku.
Oznacza to, ż e nikt nie zamierzał wycią gać wnioskó w, ani korygować bł ę dó w organizacyjnych.
Ponadto, zagł ę biają c się w recenzje innych ofiar (zainteresowanych, moż esz przeczytać komentarze tutaj a> i tu), okazał o się , ż e gł ó wne roszczenia powtarzają się z roku na rok. Loh - nie mamut, loh - nie umrze?
Ze swojej strony mogę jedynie pomó c ograniczyć liczbę sfrustrowanych mamutó w do minimum. Wię c robię reklamę ANTY. Dziesią tą drogą omiń festiwal barszczowy Opishnya. Bo tak jest, gdy trzeba uczyć się na bł ę dach innych ludzi: ))
>
Drugi biegun. Pozytywny.
Udaliś my się do Muzeum Garncarstwa, aby ocalić nasze wraż enia z Opisznej (swoją drogą wię kszoś ć ofiar barszczu tak zrobił a).
Mał a dygresja historyczna.
Opishnya , chociaż sami mieszkań cy posł ugują się staroż ytną nazwą etnograficzną Opiszne , jest jedną z najstarszych osad w regionie Poł tawy. Wedł ug znalezisk archeologicznych znalezionych na obrzeż ach wsi teren ten był zamieszkany od czasó w neolitu. To wł aś nie w okresie neolitu rozpowszechnił y się wyroby ceramiczne. Nawet nazwa miasta pochodzi od nazwy plastycznego glinianego „tygla”.
Narodowe Muzeum-Rezerwat Ceramiki Ukraiń skiej został o zał oż one w 1986 roku i obecnie ma ponad 6.000 eksponató w.
Od 1997 roku w muzeum odbywają się sympozja dla ceramikó w.
Mistrzowie przyjeż dż ają do Opiszn, tworzą konkurencyjne prace w wyposaż onej we wszystko rezydencji i uzupeł niają lokalny fundusz wystawienniczy. Obecnie Opisznia posiada najwię kszą w Europie kolekcję ogrodowych i parkowych monumentalnych rzeź b glinianych (ponad 300 prac).
Zwiedzają cych wita dzieł o Siergieja Radko „Zbroja księ cia Igora”, zwanego takż e rycerzem i opiekunem muzeum.
Moż na tu zaliczyć fantazję , bo przegapiliś my tabliczkę z autorem i nazwą rzeź by. Ale ten koń (? ), pró bują cy wstać z ziemi, jest emocjonalnie przywią zany.
Serhij Radko „Galya Gusy się pasie”:
Larisa Antonova „Pani miasta”:
Philip Chornobrov „Mił oś ć centaur” i Wasilij Ogorodnik „Droga do domu”:
Nawiasem mó wią c, muzeum prezentuje rzeź by nie tylko powstał e podczas sympozjó w, ale takż e przekazane przez artystó w do przechowywania.
Podobnie postą pił a ceramik Halyna Klombytska z rzeź bą garncarza, któ ra zdobił a niegdyś dziedziniec Budyń skiej Fabryki Fajansu.
Piec garncarski do wypalania ceramiki. Zbudowano go wedł ug szkicó w budynkó w z przeł omu XIX i XX wieku.
Mykola Vakulenko „Usią dź my pod wiaduktem, zaś piewajmy razem piosenkę ”:
Fragment kompozycji Andrija Iljinskiego „Kozacka mama pod drzewem Bo” i Fedora Bohynskiego „Bez tytuł u”:
Tetiana Potapenko „Ł ó dź czasu”:
Ivan Fizer „Straż nik wszechś wiata”.
Praca przypomina postacie scytyjskich kobiet, któ re nasi przodkowie zbudowali na stepach.
Zauważ , ż e kobieta trzyma w dł oniach ró g obfitoś ci, podczas gdy wedł ug wszystkich kanonó w jest to przywilej tylko mę ż czyzn. Oznacza to, ż e garncarz w swojej kompozycji na nowo zastanawia się nad rolą kobiety i daje jej moż liwoś ć nie tylko ochrony ziemi, ale takż e dawania jej bogactwa.
Olga Bezpalkiv „Nasze wysił ki”:
Vasil Omelyanenko „Lew z dwiema gł owami”:
Ceramika wielkogabarytowa jest zwykle wykonywana wedł ug zasady projektanta, wypalają c poszczegó lne czę ś ci i ł ą czą c je, ale ta rzeź ba jest wyją tkiem, ponieważ jest monolityczna.
Aby zapewnić stabilnoś ć pracy wykonano dwie ramy: drewnianą i metalową . Powyż ej lewej zbudowano takż e tymczasowy piec.
Podczas palenia drewniana rama pł onę ł a i oddawał a ciepł o, aby „spalić ” dzieł o od wewną trz, a metalowa konstrukcja pozostał a, by utrzymać rzeź bę .
W budynku muzeum znajduje się kolekcja ceramiki i paneli dekoracyjnych.
Przy wejś ciu wita nas ś piew Kozakó w))
Zwró ć uwagę na miskę (drewniane nieszkliwione pó ł ki), na któ rej pani zwykle wystawiał a swoje najlepsze dania.
Trenuj swoją uwagę i znajdź w miejscu:
- mleczarz (z obowią zkowym krzyż em z zarę czyn);
- targ z tiulem (to staroż ytna patelnia);
- garnki - bliź niaki, któ re niosł y jedzenie w terenie (obecnoś ć dwó ch oddzielnych pojemnikó w pozwalał a na ł ą czenie ró ż nych potraw w menu);
- beczka (przechowywał a napoje i miał a kształ t beczki);
- flatbread (uż ywany ró wnież do przechowywania napojó w i miał spł aszczony, spł aszczony kształ t);
- Kumanets (ró ż ni się wś ró d innych naczyń otwierają c się w formie pierś cienia). Kumanets był bardzo wygodny w noszeniu, noszony na ramieniu, ponieważ był zwykle uż ywany podczas przyjmowania duż ej liczby goś ci. Na przykł ad ojciec weselny mó gł by poł oż yć na rę kę kilka kumanó w z ró ż nymi napojami i iś ć poczę stować goś ci.
Zastanawiam się , jakie jest miasto w tureckim centrum garncarstwa? a dziura poś rodku symbolizuje sł oń ce (nasze interpretacje są bardziej praktyczne, co? : )).
Wś ró d portretó w prezydentó w, któ rzy kiedyś odwiedzili Muzeum Ceramiki, znalazł o się dzieł o Jurija Poshivailo „DNA mojej rodziny” wykonane z „monet”.
W panelu nie ma identycznych misek, ponieważ kod genetyczny każ dej osoby jest unikalny.
*** moneta - to miniaturowy przykł ad ceramiki, któ ra był a uż ywana jako zabawka dla dzieci. Na jarmarkach zwykle kosztuje grosz, stą d jego nazwa.
Zbió r zastawy stoł owej z ró ż nych regionó w Ukrainy, gdzie moż na poznać terytorialne ró ż nice kolorystyczne i dekoracyjne.
Przejdź my dalej.
Olga Pogana „Fajansowy kwiat”. Kompozycja został a wykonana z 72 pł yt, któ re został y wykonane w ubiegł ym wieku w zakł adzie obwodu charkowskiego.
Obiekt sztuki w wież y:
Z gó ry moż esz podziwiać scenerię i spró bować policzyć siedem gó r, na któ rych leż y Opiszne.
A siedzą c na autentycznej huś tawce moż esz przypomnieć sobie wł asne dzieciń stwo: ))
Zinaida Bliznyuk „Ptaki”:
Surowi lokalni straż nicy:
>
Serhij Radko „Trisuttya”:
Irina Norets „Pszczoł a”:
>
Na pierwszym planie dzieł o Serhija Kurilo „Kwiaty wojny”, w tle Serhija Radko „Trydyna”:
Projekt artystyczny PereHID autorstwa Gii Miminoshvili i Volodymyr Morohovets:
Vladislav Dimyon „Przeczucie obywatelskiej mił oś ci”:
Vira Chernienko „Wakacje”:
>
Inna opcja zamachu:
Mistrzowskie kursy garncarstwa:
Mark Chatterley „Ukraiń ska medytacja”:
Mykoł a Wakulenko „Cytat, ż aby, jestem twoim mistrzem”:
>
Jasne prace Zinaidy Bliznyuk „Surprise Fish”, „Chameleon” i „Cissing Geese”:
>
Kot odpoczywa))
Yana Petrova „Alchemia duszy”:
>
Danuta Garlavichene „Gwó ź dź Noego”:
Aleksander Serdiuk „Tę cza”:
To jest przystanek i mam nadzieję , ż e udał o mi się odpowiednio wypromować Muzeum Ceramiki)) Tak wię c koń czymy notatki z Opisznia: ś wię to barszczu - nie, nie, nie, Muzeum Ceramiki - tak, tak, tak: ))