Apulia, plus trochę Rzymu. Część 11. Niedzielny spacer po Rzymie (koniec)
Cią g dalszy. Zacznij tutaj >>>
Postanowiliś my wię c przyjrzeć się obrazom Caravaggia. Z Piazza Navona mał ą uliczką zjeż dż amy na Corso Rinascimente, to takż e jedna z ulic wytyczonych w czasach Mussoliniego. Wzdł uż tej ulicy przebiega granica innej dzielnicy Rzymu, Parione. Ulica z jednej strony opiera się na Corso Vittorio Emanuel, naprzeciwko koś cioł a San Andrea della Valle, któ rego kopuł a jest widoczna z daleka, ponieważ jest drugą co do wysokoś ci w Rzymie po Bazylice ś w. Piotra.
A ci straż nicy strzegą Palazzo Madama, w któ rym siedzi Senat Wł och. Pał ac został nazwany na cześ ć „Madame” Mał gorzaty Austrii, ż ony Alessandro de' Medici.
Po skrę ceniu za rogiem trafiamy do koś cioł a diaspory francuskiej w Rzymie, San Luigi dei Francesi (San Luigi dei Francesi) – koś cioł a ś w. Ludwika Francji.
Fasada został a zaprojektowana przez Giacomo della Porto.
Koś ció ł jest jednym z najbardziej bogato zdobionych w Rzymie, znajdują się tam freski Domenichina. Nad oł tarzem tej kaplicy znajduje się obraz Guido Reni „Ś w. Cecylii”, kopia obrazu Rafaela Sant. Na sklepieniu kaplicy Contarellich znajdują się freski autorstwa Cavaliere D'Arpino.
Ale gł ó wnym skarbem koś cioł a, do któ rego aspirują wszyscy turyś ci, jest kaplica Contarellich z trzema dzieł ami wielkiego artysty Caravaggia, rodzaj tryptyku poś wię conego Apostoł owi Mateuszowi („Powoł anie”, „Mę czeń stwo” i „ Ś w. Mateusz i Anioł "). Kaplica jest doś ć wą ska, wię c dwa obrazy widać pod niewygodnym ką tem.
Koś ció ł San Agostino, w któ rym znajduje się kolejny obraz Caravaggia, ró wnież znajduje się niedaleko Piazza Navona, ale zawsze jest zamknię ty na sjestę do godziny 16.00, wię c postanowiliś my podziwiać obrazy artysty w koś ciele Santa Maria del Poppolo.
Mijamy niewielki plac San Apollinari (Piazza di Sant'Apollinare), nazwany na cześ ć koś cioł a o tej samej nazwie.
Naprzeciwko znajduje się wspaniał y budynek z wież yczką - Palazzo Altemps.
Kardynał Altemps był kolekcjonerem sztuki antycznej, umieś cił swoją kolekcję w tym odrestaurowanym pał acu (1570). Teraz jest tu jeden z oddział ó w Muzeum Narodowego w Rzymie z duż ą kolekcją rzeź b.
Poszliś my podziwiać pię kny dziedziniec:
Obok „Monkey Tower” z figurą Madonny na dachu:
Opowieś ć jest nastę pują ca: w jednej rodzinie mał pa-zabawka zacią gnę ł a dziecko na dach wież y. Potem wszystko skoń czył o się dobrze, mał pa zsiadł a, teraz na dachu na pamią tkę tego stoi posą g Madonny z lampą .
Dalej nasza droga prowadzi w kierunku Piazza del Poppolo, idziemy wzdł uż rzeki, wzdł uż cichej ulicy Via Rippeta. Wedł ug dokumentó w ulica ta istniał a już w I wieku p. n. e. mi. Nazwa ulicy pochodzi od portu Ripetta nad Tybrem, o któ rym wspominał w swoich listach Michał Anioł .
A to jest koś ció ł portugalskiej społ ecznoś ci Sant'Antonio dei Portoghes z pię kną fasadą autorstwa architekta Reinaldiego, któ ry ró wnież był zamknię ty na sjestę :
Trzeba powiedzieć , ż e w ś redniowieczu i wcześ niej Tyber czę sto przelewał swoje brzegi. Poziom rzeki był wyż szy niż wspó ł czesny, a Rzym sł usznie uważ ał się za port (do morza jest pó ł godziny jazdy pocią giem), statki zacumowane przy nabrzeż ach, na wzgó rzu Yannicul spalona latarnia morska.
W czasach Cesarstwa Rzymskiego ludzie osiedlali się na wzgó rzach, a na nizinach budowali fora, ś wią tynie, ł aź nie, stadiony, teatry. Obszar ten kiedyś nazywano Polem Marsowym - do ć wiczeń wojskowych i gimnastycznych. Po zawaleniu się starych akweduktó w mieszkań cy zaczę li osiedlać się bliż ej rzeki, mimo czę stych powodzi.
Fontanna Nawigatoró w lub Fontanna Ripetty znajduje się na mał ym Piazza del Porto, zbudowanym w 1704 roku przez architekta Alesandra Specci z pomocą Carlo Fontany. Co ciekawe, fontanna został a zbudowana z ruin ł ukó w Koloseum, któ re zawalił y się podczas trzę sienia ziemi w 1703 roku.
Cavour Bridge, zbudowany na miejscu starego portu Rippetoe. Co ciekawe, teraz Rzymianie mają tradycję – skakać z mostu do wody w sylwestra.
Po prawej stronie koś ció ł San Roco al Augusteo został zbudowany w XVI wieku,
Został nazwany na cześ ć ś w. Rocha, patrona chorych na dż umę . Architekt fasady Valadier 1832
Kolejną fontanną zwią zaną z portem rzecznym Ripetta jest Fontanna Beczki (Botticella). Fontanna został a zbudowana przez nieznanego autora w 1774 roku.
Pod tym szklanym pawilonem znanym Wł ochom miejscem jest Oł tarz Pokoju (Ara Pacis Augustae), utworzony w 13 rpne. mi. wraz z Koloseum i Panteonem jest jednym z wybitnych zabytkó w antycznych. Został zbudowany na cześ ć zwycię stw cesarza Augusta, któ re oznaczał y koniec wojny domowej. W XVI wieku Oł tarz został zalany przez wylaną rzekę i przez kilka stuleci pozostawał pod wodą i warstwą bł ota. Renowację oł tarza rozpoczę to zgodnie z planem Mussoliniego, nastę pnie po raz pierwszy zastosowano zamraż anie gleby za pomocą dwutlenku wę gla.
Fragmenty oł tarza wydobyto z bagnistego gruntu, poskł adano i w 1938 roku uroczyś cie udostę pniono zwiedzają cym.
Z artystycznego punktu widzenia jego gł ó wnymi elementami są marmurowe ś ciany z pł askorzeź bami.
Oczywiś cie ś ciany był y kolorowe, a nie biał e jak teraz. Oł tarz Pokoju to budowla czworoką tna. Wejś cia znajdują się od wschodu i zachodu. Sam oł tarz znajduje się w ś rodku.
W 2006 roku wybudowano nowoczesny kompleks muzealny, opł ata za wstę p wynosi 10 euro. Odwiedziliś my go kilka lat temu z Roma Pass.
Wrę cz przeciwnie, to, co pozostał o z mauzoleum Oktawiana Augusta, niegdyś osią gają cego wysokoś ć.44 metró w.
Przed Mauzoleum Hadriana (Zamek San Angelo) odbywał y się pochó wki cesarskich rodó w dynastii julijsko-klaudyjskiej (Augustus, Tyberiusz, Agryppa, Drusus, Klaudiusz, Nerwa). Wraz z upadkiem Cesarstwa Rzymskiego mauzoleum popadł o w ruinę , a w VIII wieku został o splą drowane. W ś redniowieczu budynek zamieniono na twierdzę , któ ra został a pó ź niej zniszczona, w 2016 roku rozpoczę to prace restauracyjne.
A tak to wyglą dał o na począ tku tysią clecia:
Egipski obelisk pojawił się na „Placu Ludowym” Piazza del Poppolo, jednym z moich ulubionych placó w w Rzymie.
Z okazji niedzieli ludzie szli już z mocą i sił ą .
Ustawiamy ró ż ne sceny na wieczorne wystę py,
tu jednak przytrafił o się Caravaggio nieszczę ś cie: w koś ciele Santa Maria del Poppolo przygotowywano ś lub, a koś ció ł był zamknię ty dla publicznoś ci. — Ale senor, kyuza, szeregowiec! ”- powiedział po prostu minister do nas i kilku innych, któ rzy chcieli się tam dostać .
Tutaj, myś limy, pech! Dwa lata temu, kiedy byliś my w Rzymie, wszystkie obrazy Caravaggia z koś cioł ó w został y wywiezione na jaką ś wystawę , a teraz nie mają szczę ś cia. Pró bowali zapytać go po "czystym wł oskim", ale wydawał o się , ż e z odpowiedzi rozszyfrowali "Aperto, domani", czyli "jutro otwarte" i uspokoili się , postanowili wró cić nastę pnego dnia.
Pewnego razu wszyscy podró ż nicy, któ rzy przybyli do Rzymu drogą lą dową , przybyli tutaj przez bramy miasta Porta Flaminia. Od pó ł nocy do bramy zbliż ał a się staroż ytna droga Flaminia, wytyczona w III wieku p. n. e. pne mi. Brama został a zbudowana za cesarza Aureliana okoł o 271-275,
wielokrotnie budowane, przebudowywane, m. in. pod kierownictwem Berniniego.
Trzy uliczki prowadzą z Piazza del Poppolo do miasta, my przybyliś my tutaj po prawej stronie, wię c poszliś my wzdł uż centralnej - Via Corso.
Dzisiaj nie był o ruchu samochodowego, ludzie spacerowali.
Nie bę dę dziś opisywać zabytkó w ulicy, jest ich wiele, naliczył em siedem koś cioł ó w na ulicy! Szczegó ł owo napiszę w nastę pnej opowieś ci o Rzymie.
Fasada Palazzo Montecitorio wychodzi na plac, na któ rym znajduje się Izba Deputowanych Wł och. Na ś rodku placu wznosi się staroż ytny egipski obelisk Montecitorio.
Oto czł owiek, wspaniał e psy z piasku!
Jak nie jeś ć rzymskich lodó w?
Wró ć my w okolice Piazza Navona, do koś cioł a Sant'Agostino (ś w. Augustyn 1479-1483), gdzie znajduje się kolejny obraz Caravaggia.
Fasada bazyliki wył oż ona jest pł ytami trawertynowymi. W epoce pogań skiego Rzymu tablice te zdobił y potę ż ne Koloseum. Jednak chrześ cijań ski Rzym chę tnie korzystał z materiał ó w pochodzą cych ze staroż ytnych cyrkó w, foró w i bazylik.
Oł tarz gł ó wny zaprojektował Bernini.
W koś ciele przechowywanych jest wiele dzieł sztuki.
Po lewej stronie nawy znajduje się fresk Rafaela – „Prorok Izajasz”. Mó wią , ż e Michał Anioł był przez niego bardzo uraż ony, ponieważ wierzył , ż e Rafael skopiował jego fresk w katedrze ś w. Piotra.
Pod freskiem Rafaela marmurowa grupa ś w. Anna i Dziewica z Dziecią tkiem Jezus na rę kach – Andrea Sansovino (1517).
Jacopo Sansovino stworzył rzeź bę Madonna del Parto (Madonna porodowa) (1521). To nie są krewni - jego nazwisko przyją ł Jacopo, uczeń Andrei Sansovino. Ta cudowna Matka Boż a uważ ana jest za najbardziej czczoną z wielu znajdują cych się w rzymskich koś cioł ach, ponieważ kobiety w cią ż y zwró cił y się do niej o pomoc podczas porodu.
Lewa noga rzeź by był a tak mocno zuż yta przez wiele dotknię ć poboż nych rą k, ż e musieli ją chronić srebrną podszewką .
Szczegó lna chwał a Sant'Agostino polega na tym, ż e koś ció ł był szczegó lnie czczony przez kapł anki mił oś ci. I nie zwykł e dziewczyny z ulicy, ale elitarne kurtyzany Rzymu.
«Jestem znany, ż e jestem awanturnikiem i awanturnikiem? „- te wersy doskonale opisują samego Caravaggia. Genialny artysta, któ ry swoje obrazy malował czysto, bez wstę pnych szkicó w, wyró ż niał się dzikim stylem ż ycia. Kiedyś po kł ó tni, po zabiciu sprawcy, został skazany na ś mierć , uciekł i tuł ał się przez cał e swoje kró tkie ż ycie przed prześ ladowaniami w Neapolu, potem na Malcie, a potem na Sycylii. Ostatecznie zmarł w nieznanych okolicznoś ciach i nie wiadomo, gdzie jest pochowany.
W Kaplicy Cavaletti znajduje się sł ynny obraz „Madona di Loreto”,
lub Madonna z Loreto, któ ra ostatecznie otrzymał a bardziej znane imię „Madonna z pielgrzymó w” (Madonna del Pellegrini).
Obraz wywoł ał skandal z powodu niechlujnego wyglą du pielgrzymó w i brudnych pię t jednego z nich na pierwszym planie, a takż e z powodu niezwykł ego wyglą du Madonny, ukazanego nie w niebiań skim blasku, ale stoją cej na tle zrujnowana ś ciana nę dznego mieszkania, jak zwykł a kobieta. Ponadto modelką , któ ra był a modelką dla Madonny, był a kochanka artysty, sł ynna rzymska kurtyzana o imieniu Lena.
Był już wczesny wieczó r, robił o się ciemno.
Dziś przejechaliś my wiele kilometró w po Rzymie i czas odpoczą ć przed kolejnym dniem.
Cią g dalszy tutaj >>>