Wiosenny wyjazd do Włoch. Część 5. Vicenza
Wiosenna wycieczka do Wł och. Czę ś ć.1. Trydent >>>
Wiosenna wycieczka do Wł och. Czę ś ć.2. Mantova >>>
Wiosenna wycieczka do Wł och. Czę ś ć.3. Brescia >>>
Wiosenna wycieczka do Wł och. Czę ś ć.4. Treviso >>>
Nastę pnym przystankiem w naszej podró ż y był y dwa miasta - Vicenza i Padwa. W Padwie byliś my już raz, wię c postanowiliś my pojechać prosto z Mestre do Vicenzy, a w drodze powrotnej ponownie odwiedzić Padwę , bo odległ oś ć mię dzy tymi dwoma miastami jest niewielka.
Przejazd z Mestre do Vicenzy zajmuje godzinę , cena wynosi okoł o 6 euro.
Vicenza jest uważ ana za miasto Palladio - Andrea di Pietro della Gondola (1508-1580). Architekt, któ ry przyją ł swó j przydomek na cześ ć greckiej bogini Ateny (Pallas), gdy cał e Wł ochy wcią ż cieszył y się sztuką renesansu, w Vicenzy budowano z mocą budowle w stylu greckim.
Z portykami i kolumnami porzą dku klasycznego: regularne, surowe, urzekają co pię kne w swej czystoś ci, lakoniczne pię kno.
W Wenecji tylko dwa budynki Palladio to koś cioł y San Giorgio Maggiore i Il Redentore na wyspie Giudecca. Ale w prowincjonalnej Vicenzy zachował o się wiele budynkó w.
Przybyliś my do Vicenzy o godzinie 9 rano. Od dworca kolejowego Vicenza do zabytkó w miasta droga prowadzi przez bramę Castello - Torrione di Porta Castello (XI-XV wiek). Bramy (nie tylko te, ale jeszcze kilka w ró ż nych czę ś ciach miasta) pozostał y oczywiś cie z miejskich struktur obronnych. I ta wież a jest jedyną pozostał oś cią zamku, któ ra istniał a tu przed rozpoczę ciem budowy muró w zamkowych. Stą d nazwa.
Poś pieszyliś my do Ogrodu Salvi, został stworzony i otwarty w 1592 roku
Przyjrzeliś my się Loggii Valmarany,
zaprojektowany przez samego Palladio lub w jego warsztacie, jest wpisany na Listę Ś wiatowego Dziedzictwa UNESCO wraz z innymi dzieł ami Andrei Palladio (chociaż nie ustalono, czy stworzył je sam Palladio, czy jego uczniowie).
Nastę pną atrakcją w drodze do centrum miasta jest koś ció ł ś w. Marcela (alias Filippini, od nazwy obszaru miejskiego San Filippo Neri) - Parrocchia di San Marcello detta dei Filippini (XVII-XIX wiek).
Chodź my na Piazza Castello.
Po jednej z jego stron stoi pomnik Garibaldiego. Obok znajduje się Palazzo Thiene Bonin Longare, zaprojektowany przez Palladio i zbudowany (z duż ymi zmianami) przez Vincenzo Scamozziego. Po drugiej stronie placu stoi kolejny pał ac zaprojektowany przez Palladio i ukoń czony przez Scamozziego - Palazzo Porto Breganze.
Nastę pnie idziemy do katedry.
Oto centralna fasada:
Katedra Vicenzy Santa Maria Annuncata to dziwny dł ugi ceglany budynek z oddzielną kopuł ą i fasadą z biał ego kamienia.
Podczas II wojny ś wiatowej katedra został a poważ nie uszkodzona przez bombardowanie anglo-amerykań skie, któ re zniszczył o kopuł ę , znaczną czę ś ć nawy i poważ nie uszkodził o fasadę i kaplice poł udniowe. Freski pokrywają ce wewnę trzne ś ciany został y bezpowrotnie utracone.
Katedra został a zbudowana w 1430 r. , a fasadę uzyskał a w 1467 r. Kopuł ę katedry zaprojektował Palladio w 1558 r.
Jeszcze pó ź niej, wedł ug projektu Lorenzo da Bologna, zbudowano absydę ś wią tyni.
com/newimg/3/1200x800/00/02/61/42/2614267.jpg" />
Wewną trz katedry znajdują się interesują ce obrazy Francesco Maffei, Lorenzo Veneziano i Bartolomeo Montagni.
Przy katedrze znajduje się kaplica Oratorio del Confalone, zbudowana w 1596 roku przez Giovanniego Battistę Albanese, któ ry uważ ał się za wyznawcę Palladia.
Ś cież ka do gł ó wnego placu historycznego centrum Vicenzy - Piazza dei Signori:
Zielony dach Bazyliki Palladiań skiej już się pojawił :
To pierwszy projekt Palladio w Vicenzy - odrestaurowanie gotyckiego pał acu Palazzo della Ragione, któ ry istniał w tym miejscu. Pod koniec XV wieku. zawalił się poł udniowo-zachodni naroż nik pał acu. W kolejnym pó ł wieczu wielu wybitnych architektó w nie odważ ył o się odnowić budowli. Ostatecznie w 1546 r. przeją ł ją mł ody, mał o znany architekt. Palladio dodał Serlianę do gotyckiego pał acu - loggię i portyk z pó ł kolistymi arkadami. Loggia jest prawie pierwszym projektem, w któ rym zastosowano element architektoniczny „Okno weneckie”, zwany pó ź niej takż e Palladianem. Dekorację fasady ukoń czono po ś mierci Palladia. Od 2007 roku Bazylika Palladiana przeszł a gruntowną renowację . Obecnie budynek peł ni funkcję centrum wystawienniczo-kulturalnego.
Niestety dla mnie i ku radoś ci mojej ż ony, na gł ó wnym placu miasta - Piazza dei Signori - był o wielu kupcó w, ponieważ był to wyjś ciowy targ odzież owy.
Dlatego cał y pię kny widok na plac został dla mnie czę ś ciowo zepsuty.
Plac ozdobiony jest dwiema kolumnami, z któ rych pierwsza jest z lwem ś w. Znaczek został zainstalowany w 1464 roku, a drugi z figurą Chrystusa pojawił się na placu w 1640 roku.
Po tej samej stronie co Loggia zbudowana został a w XV-XVII wieku. Pał ac Monte di Pieta. Budynek pał acu skł ada się z dwó ch skrzydeł , pomię dzy któ rymi znajduje się koś ció ł ś w. Vincenzo, jeden z niebiań skich patronó w miasta, obecnie budynek zajmuje Fundacja Kultury. Barokowa fasada koś cioł a San Vincenzo pochodzi z począ tku XVII wieku. W tym samym czasie na fasadzie zainstalowano posą gi stworzone przez rzeź biarza Giovanniego Batistę .
Ale stragany wszystko psują . Oto zdję cie z internetu
jak wyglą da plac bez sprzedawcó w:
Naprzeciwko bazyliki stoi kolejne arcydzieł o Palladio - Loggia del Capitanio (czyli wenecki gubernator wojskowy). Loggię zaczę to budować w 1565, a ukoń czono w 1572, zaraz po bitwie pod Lepante, któ ra miał a miejsce rok wcześ niej, w któ rej flota turecka został a pokonana. Z wyglą du Loggia del Capitano wyglą da jak rzymski ł uk triumfalny, ozdobiony wizerunkami trofeó w zdobytych na Turkach.
Aby uzupeł nić zdję cie, podaję zdję cie z internetu bez handlowcó w:
Najwyż szym budynkiem na placu jest 82-metrowa wież a Bissaro.
Pierwsza wież a w tym miejscu został a zbudowana w 1174 roku na polecenie rodziny Bissarro,
ale potem był znacznie niż szy. Na począ tku XIII wieku. wież a został a kupiona przez gminę miejską i wykorzystana jako rezydencja podesta. W 1945 roku alianckie bombowce uszkodził y wież ę . Peł na renowacja wież y zakoń czył a się dopiero w pierwszej dekadzie naszego stulecia. Podczas renowacji przywró cono unikalny zegar na wież y. Tarcza ponownie nabrał a niebieskiego, niebiań skiego koloru, a na swoje miejsce powró cił ró wnież dzwonek i kula przedstawiają ca fazy księ ż yca.
Po drugiej stronie Bazyliki Paladiano znajduje się kolejna ś redniowieczna wież a - del Girone Torre Del Tormento E Arco Degli Zavattieri (XII w. ), ponieważ kiedyś był a otoczona wodą , lub del Tormento (ponieważ sł uż ył a jako wię zienie ). Z pał acem jest poł ą czony ł ukiem Zawateriego.
Obok Piazza Signori znajduje się koś ció ł ś w. Maria in Foro Chiesa di Santa Maria in Foro (detta "dei Servi", XV-XVI w. ).
Portal koś cioł a powstał w warsztacie Palladia i jest uważ any za jedno z jego najwcześ niejszych dzieł .
W pobliż u znajduje się maleń ka Piazzetta Palladio, na któ rej wzniesiono pomnik architekta.
Kiedy moja ż ona spę dzał a czas na placu, wybierają c, co kupić dla siebie i wnuczki, przez chwilę rozglą dał em się po innych zabytkach miasta.
Koś ció ł ś w. Gaetana Chiesa di San Gaetano (XVIII w. ):
Palazzo Barbaran, wybudowany w latach 1570-1575 dla miejscowego arystokraty Montano Barbarano. To jedyny duż y pał ac w Vicenzy, w cał oś ci zbudowany przez samego Palladio:
A to jest Palazza Thiene, zbudowana w latach 1550-1551, autorem projektu w 1542 roku był Giulio Romano,
jednak już w trakcie budowy, w 1544, kiedy Romano zmarł , został przerobiony przez Andreę Palladio:
Powró t do Piazza della Signoria:
Handel w koń cu się skoń czył , prezenty są kupowane i udajemy się w kierunku staroż ytnego gotyckiego koś cioł a Ś wię tej Korony:
Koś ció ł ś w. Korony (Chiesa di Santa Corona) został a zał oż ona w 1261 roku specjalnie po to, by przechowywać kolec z korony cierniowej Chrystusa, któ ry został podarowany miejscowemu biskupowi przez Ludwika IX. Tak waż na relikwia pozwolił a koś cioł owi stać się centrum ż ycia religijnego Vicenzy i ostatecznie przekształ cić się w duż y kompleks klasztorny.
Wejś cie do koś cioł a jest pł atne - 3 euro.
Dla tych, któ rzy zaplanowali szczegó ł owe zwiedzanie Vicenzy, korzystne jest wykupienie karty muzealnej (MUSEUM CARD)do4 muzeó w za 15 euro lub 20 euro na 8 dni przy wszystkich wizytach.
Koś ció ł mieś ci przyzwoitą kolekcję dzieł sztuki, w tym Adorację Trzech Kró li Veronese i Chrzest Chrystusa Belliniego.
W XV wieku koś ció ł został przebudowany i rozbudowany, a bogate wnę trze z oł tarzem ozdobionym intarsjami z marmuru, koralu i masy perł owej ozdobiono oryginalnymi kaplicami. Sam Palladio został pochowany w koś ciele w grobie rodzinnym, ale w XIX wieku postanowiono uroczyś cie ponownie pochować jego czaszkę z najwię kszymi koś ć mi (niejako wyró ż nionymi wś ró d innych szczą tkó w) na Monumental Cemetery w Vicenzy,
wznió sł pomnik i zbudował gró b dla swojego sł ynnego obywatela.
Oł tarz pochodzi z lat 1667-1669, instrukcje wykonane są z kamieni pó ł szlachetnych przez florenckiego mistrza Corbarelli, któ ry w latach 1670-1671. zbudował takż e ś wią tynię nad oł tarzem. Okazał y kompleks stoi na trzech stopniach, ozdobionych intarsjami, motywami geometrycznymi i roś linnymi.
Po zbadaniu koś cioł a przechodzimy do innego sł ynnego budynku - Teatru Olympio.
To jest dziedziniec teatru:
Za teatrem widać wież ę Torre Coxina, któ ra pojawił a się tutaj w XIII wieku.
Teatr stoi na miejscu staroż ytnej fortecy Palazzo del Territorio. Teatr powstał w latach 1580-1585. i stał się ostatnim arcydzieł em Palladio. Prawdą jest, ż e syn Palladia, Silla, koń czył już teatr, a potem architekt Vincenzo Scamozzi.
Bilet do teatru jest doś ć drogi - 11 euro, bo tak naprawdę poza widownią nic nie jest wliczone w tę cenę . W teatrze nadal odbywają się przedstawienia. Zimą teatr nie dział a, bo panuje reż im pewnej wilgotnoś ci budynku. Nie ma ogrzewania ani wentylacji.
Stworzone na pierwszy wystę p Kró la Edypa w 1585 roku, pozostają niezmienione do dziś . Ś redniowieczne ulice (miasto Teb) cią gną ce się w oddali są widoczne przez centralny ł uk i otwory. Aż trudno uwierzyć , ż e dł ugoś ć gł ó wnej ulicy wynosi tylko 12 m. Iluzję dł ugoś ci tworzą wznoszą cy się „chodnik”, opadają ce „niebo” i kurczą ce się „budynki”.
Dla peł nego efektu podczas spektaklu w tle znajdują się dzieci przebrane za dorosł ych lub karł y.
Teatr znajduje się na placu Matteotti, gdzie stoi kolejne arcydzieł o Palladia - Palazzo Chiericati. W 1550 Palladio rozpoczą ł projekt pał acu na zlecenie hrabiego Girolamo Chiericati. W tym czasie obecny Piazza Matteotti był wyspą poś ró d miejskich rzek, wię c Palladio zaprojektował Palazzo Chiericati na niewielkim wzgó rzu. Jak widać , cał e pię tro zajmuje loggia. Na pię trze znajdują się ró wnież boczne balkony. Teraz jest tu Muzeum Miejskie, któ re zawiera bardzo godną kolekcję obrazó w. W szczegó lnoś ci moż na tu zobaczyć kilka obrazó w Montagna, co jest rzadkoś cią w innych muzeach, a jeszcze rzadszy Buonconsiglio, któ rego „Pieta” uważ ana jest za uznane arcydzieł o wł oskiego renesansu.
To prawda, dla nas, z braku czasu, wszystko to pozostał o „za kulisami”.
Tutaj zrobiliś my sobie kró tką przerwę na lunch i udaliś my się w okolice Placu Castelloc „Ś cież ka Czterech Mostó w”, z któ rego roztacza się widok na domy obmywane przez powolne wody rzeki Retrone. Ta czę ś ć miasta radykalnie ró ż ni się od „palladiań skiej” twarzy Vicenzy
Most ś w. Ostateczny kształ t most przybrał w 1621 roku. Zwykle most ten pojawia się na najpię kniejszych zdję ciach z Vicenzy.
A to jest most ś w. Pawł a i niezwykł y pomnik na moś cie. . .
. . . do pisarza Neri Pozzy (1912-1988) - autora badań historycznych i monografii o artystach pó ź nego renesansu: Giorgione, Veronese, Tycjan.
Nastę pnie poszliś my szukać Domu Pythageta.
Kiedyś w XV wieku należ ał do miejscowego nawigatora Antonio Pigafetta, czł onka pierwszej wyprawy Magellana. W bitwie pod Mactan, w któ rej zginą ł Magellan, Antonio Pigafetta został ranny, ale zdoł ał przeż yć i pod dowó dztwem nowego kapitana Juana Sebastiana Elcano kontynuował drogę powrotną .
Dziennik A. Pigafetty „Podró ż Magellana” opisuje nie tylko szczegó ł ową historię rejsu, ale takż e zapisuje informacje o florze, faunie, klimacie i zwyczajach lokalnych mieszkań có w.
Ten dom jest rzadkim przykł adem stylu gotyckiego, któ ry cał kowicie zachował swó j pierwotny wyglą d.
W tym momencie zwró ciliś my się już do stacji:
Na zdję ciu widać w oddali koś ció ł Santa Maria di Monte Berico na gó rze Berico.
Ogó lnie rzecz biorą c, doszliś my do wniosku, ż e trzeba przeznaczyć cał y dzień na Vicenzę , bo choć miasto jest niewielkie, liczba zabytkó w UNESCO jest po prostu niesamowita, w samym mieś cie są.23 budynki Palladio! Ale są też sł ynne wille w okolicach miasta: Villa Valmarana ai Nani (Willa Krasnoludó w), Villa La Rotonda, któ rej architektura sł uż ył a jako pierwowzó r dla setek budynkó w na cał ym ś wiecie - z Biał ego Domu w Waszyngtonie do dzielnicowych domó w kultury. I trzeba wybrać dzień bez handlarzy na placach.