miasto-oaza
zamiast piasku i suchego wiatru jest na Ukrainie. To jest miasto Nowa Kachowka.
Moja znajomoś ć z miastem miał a miejsce podczas Forum Turystycznego Tavria Investment. Tym razem z dworca kolejowego w Kijowie pojechał em do Chersonia.
Wysiadają c z pocią gu, podró ż ni zwracają uwagę na wizytó wkę miasta – dworzec kolejowy. Dworzec kolejowy w Chersoniu ma nieco ponad 100 lat, ale widok jest doskonał y. Cał kowicie zniszczony podczas II wojny ś wiatowej, został odrestaurowany i odrestaurowany na 225. rocznicę Chersoniu. A wedł ug ekspertó w wyglą da dokł adnie tak samo jak sto lat temu, zaró wno na zewną trz, jak i wewną trz. Pię kny budynek dworca kolejowego uważ any jest za jeden z najpię kniejszych we wszystkich ukraiń skich oś rodkach regionalnych.
Na placu dworcowym goś cie forum zostali przyjaź nie przywitani i umieszczeni w wygodnym autobusie. Odległ oś ć do Nowej Kachowki to nieco mniej niż.90 kilometró w. Ale nadchodzi chwila zaskoczenia. Po przejechaniu przez centrum autobus zjechał nad rzekę i zatrzymał się w pobliż u stacji rzecznej.
Wiadomoś ć - pł yniemy wzdł uż Dniepru!
I pomimo nieco smutnego widoku na stację rzeczną (aka morze), ż ycie w porcie jest intensywne. Duż o statkó w, dź wigó w i wszystko dział a. A oto nasza jednostka pł ywają ca „Polesie”. Ś wież y zielony tramwaj rzeczny.
Na pokł adzie statku napis mó wi, ż e Polesie to wodolot. A wł aś ciciel statku, Dmitrij Wł asow, kontynuował swoją znajomoś ć ze statkiem, opowiadają c bardziej szczegó ł owo. Odnaleziony "Polesie" w Kijowie, naprawiony i obecnie pł ywa regularnie na trasie Chersoń - Naked Pier. Takie jednostki był y produkowane na Biał orusi w stoczni Homel. Przeznaczeniem statku jest transport pasaż erski w godzinach dziennych, czas podró ż y wynosi do 8 godzin, liczba pasaż eró w to 50 osó b, a maksymalna prę dkoś ć to 90 kilometró w na godzinę .
Podczas naszej rozmowy statek powoli koł ował i „ukł adał się na kursie”. Teraz rozumiem, czym są wodoloty - to pł ynny ś lizg po wodzie. Fakt, ż e jesteś my w drodze, mó wi, ż e obiekty za oknem zmieniają się jak slajdy. Chersoń się skoń czył , zaczę ł y się przedmieś cia z daczami, pojawił y się ł odzie z rybakami. Jeden rybak nawet wstał i uprzejmie machną ł rę ką .
W przyszł ym roku planowane jest otwarcie nowej trasy Chersoń - Nowa Kachowka. Podró ż zajmie okoł o godziny. Nawet nieco wyż sza cena niż w autobusie nie moż e konkurować z komfortową podró ż ą motoró wką Polesie.
I oczywiś cie mosty. Kiedy jesteś na statku, gdy statek pł ynie wzdł uż Dniepru, przed pasaż erami otwierają się najpię kniejsze widoki z mostó w.
Oto pierwszy most. Wraż enie, ż e most bez począ tku i koń ca. To most samochodowy Ciuryupiń ski o dł ugoś ci 1330 m przez Dniepr i 330 m przez rzekę Konkę .
I pomimo tego, ż e most został zbudowany w szerokiej czę ś ci Dniepru, wraz z uruchomieniem mostu odległ oś ć Chersoń -Ciurupinsk został a skró cona do 100 km.
Oto drugi most - to most kolejowy Antonovsky linii kolejowej w Odessie.
Czas pł yną ł niezauważ ony. Na horyzoncie pojawił y się mał e jachty - jak biał e motyle. Sportowcy przygotowują się do zawodó w. „Polesie” jest pł ynnie zacumowane przy nabrzeż u jachtklubu „Maxim Marine”.
Na brzegu znajduje się koś ció ł , hotel, restauracja. Na brzegu znajdują się pomosty, dź wigi, ł odzie, jachty. To naprawdę mał y, ale port. Jest miejsce na naprawy. Na miejscu znajduje się ró wnież kort tenisowy. I ź ró dł o wody. Moż esz pić najczystszą wodę ź ró dlaną , podziwiać wodospad i pł ywać tutaj, jeś li chcesz.
Pomimo tego, ż e wokó ł był y piaski, w okolicy jest wiele ź ró deł . A gdzie jest woda, są wsie. Tak wię c w 1891 r. pojawił a się tutaj wieś o nazwie Klyuchevoye. Z legend wiadomo, ż e osadnicy z francusko-szwajcarskiej kolonii Szabo, poł oż onej w pobliż u Akkerman, znaleź li ten obszar, dziś jest to Bieł gorod-Dniestrowski.
Wieś Klyuchevoe ż ył a w piaskach Dniepru do lat pię ć dziesią tych ubiegł ego wieku.
A w latach 50. ubiegł ego wieku podję to decyzję o budowie elektrowni wodnej Kachowka. W cią gu czterech lat wś ró d piaskó w wybudowano elektrownię wodną . O skali budowy ś wiadczą liczby: wzię ł o udział.12 tys. osó b, 1100 pojazdó w, 30 koparek, 75 dź wigó w, 100 spycharek, 14 lokomotyw, 7 pogł ę biarek. Budowniczowie pochodzili z cał ego Zwią zku Radzieckiego, pracowali ludzie ponad 100 narodowoś ci. Ró wnolegle z budową elektrowni wodnej budowano miasto. Ze wzglę du na bliskoś ć Kachowki, ł ą cznie 15 km, miasto zaczę to nazywać Nową Kachowka. I tak nazwa przylgnę ł a do tego, ż e 28 lutego 1952 roku uznaje się urodziny miasta po tym, jak Prezydium Rady Najwyż szej Ukrainy nadał o mu nazwę Nowa Kachowka. Po zakoń czeniu budowy wielu budowniczych pozostał o, by zamieszkać w wybudowanym przez siebie mieś cie. Zostali, bo sercem pokochali to miasto.
A dziś mieszkają tu mieszkań cy, któ rzy kochają swoje miasto. Odbył o się forum turystyczne, aby pokazać wszystkie moż liwoś ci regionu. W programie znalazł y się spotkania biznesowe, praca placó wek demonstracyjnych, imprezy informacyjno-prezentacyjne, zapoznanie się z obiektami klastra turystycznego.
Uczestnicy i goś cie mieli moż liwoś ć wzię cia udział u w grupach roboczych mają cych na celu przycią gnię cie inwestycji w gł ó wnych obszarach rozwoju turystyki w regionie.
Wś ró d takich grup roboczych są „Turystyka imprezowa i kulturalno-edukacyjna – jako czynnik pomyś lnego rozwoju terytorió w”, „Turystyka winiarska”, „Reklama i promocja produktu turystycznego w Internecie” i inne.