Apulia, plus trochę Rzymu. Część 14. Rzym. Kwirynał

04 Grudzień 2020 Czas podróży: z 25 Październik 2019 na 04 Listopad 2019
Reputacja: +1223
Dodaj jako przyjaciela
Napisać list

Cią g dalszy. Zacznij tutaj >>>

Po kró tkim odpoczynku w hotelu ruszamy w stronę Kwirynał u.

Od obelisku Esquiline w pobliż u Santa Maria Maggiore zaczyna się dł uga, wą ska Via Agostina Depretis, po przekroczeniu Via Nazionale, a nastę pnie przechodzą cej w Ulicę Czterech Fontann.

Droga prowadzi wzdł uż innego wzgó rza Rzymu - Viminala. Mimo ż e wzgó rze jest wysokie, ró ż nica wzniesień jest tu niewielka. Piazza del Viminale i Palazzo del Viminale to zabytkowy budynek, w któ rym od 1925 roku mieś ci się Rada Ministró w i wł oskie Ministerstwo Spraw Wewnę trznych.

Plac Czterech Fontann to skrzyż owanie dró g i doś ć ruchliwe, wię c zrobienie spokojnego zdję cia wł aś nie tym fontannom (488-1593) jest problematyczne. Fontannę Diany wykonał Pietro de Cortona, pozostał e trzy fontanny (Agnene, Tyber i Junona) Domenico Fontana.

Istnieje ró wnież koś ció ł San Carlo alle Cuatro Fontane, San Carlino (koś ció ł ś w. Karola przy „Czterech Fontannach”).


Wybitne dzieł o Francesco Borrominiego, zbudowane w latach 1638-1677. Gł ó wną zaletą tego wspaniał ego budynku jest plan i elewacja budynku, ukazują ce gł ó wną ideę stylu barokowego: przepł yw przestrzeni. Podwó jnie zakrzywiona fasada (poł ą czenie powierzchni wypukł ych i wklę sł ych) nie wydaje się zamroż ona, ale poruszają ca się , nadchodzą ca fala.

Architektura Boromini zawsze wyprzedzał a swoje czasy, wolał linie faliste od prostych, owal lub elipsę od koł a. . .

. . . jak sufit w tym koś ciele:

Na uwagę zasł uguje przylegają cy do koś cioł a kruż ganek klasztoru franciszkanó w.

Po kilkuset metrach koś ció ł Sant'Andrea al Quirinale, zbudowany przez jego odwiecznego rywala Berniniego w (1658-1678). Był o to ostatnie i najbardziej ukochane dzieł o wielkiego architekta i rzeź biarza. Co wię cej, do swojej pracy prosił tylko o codziennie ś wież y bochenek, któ ry wypiekali mnisi.

Uż ył ró wnież owalnego kształ tu w ukł adzie:

Bardzo ciekawa jest owalna kopuł a z zabawnymi ozdobnymi figurkami puttó w:

Ulica przechodzi obok parku i willi Carla Alberto z pomnikiem tego kró la:

Via Quirinale prowadził a na szczyt Kwirynał u, najwyż szego wzgó rza staroż ytnego Rzymu.

Pał ac Kwirynalski (1573-1583) jest oficjalną rezydencją prezydenta Wł och, wcześ niej był a rezydencją papież y i kró ló w Wł och. Architekci Domenico Fontana, kaplica zaprojektowana przez Carlo Maderno. Do pał acu moż na wejś ć , ale tylko w grupie z przewodnikiem i po wcześ niejszym umó wieniu.

Co za kolorowa straż pał acowa:

Do pał acu przylegają dawne stajnie papieskie (scuderii) z XVIII wieku:

Teraz jest tu centrum wystawowe Scuderie del Quirinale ze znakomitymi ekspozycjami.

Fontanna Dioscuri (1588), autorstwa braci Domenico i Giovanniego Fontany, znajduje się na placu przed pał acem.

Staroż ytne posą gi Dioscuri Kastora i Polluksa został y przeniesione na plac. W XVIII wieku dobudowano egipski obelisk.

Na dole znajduje się budynek, w któ rym znajduje się siedziba grupy bankowej BNP Paribas.

Z placu idziemy ulicą „24 maja”, okazuje się , ż e jest to data przystą pienia Wł och do I wojny ś wiatowej.


Schody prowadzą ce do ogrodó w i Palazzo Colonna, któ re nadal należ ą do tej arystokratycznej rodziny. To cał y kompleks siedmiu budynkó w, poł ą czonych mostami nad nowoczesnymi ulicami.

W soboty w pał acu i ogrodach odbywają się pł atne wycieczki, galeria ma doskonał ą kolekcję obrazó w i luksusowe wnę trza. Wejś cie do ogrodó w i pał acu jest pł atne.

Ale koś ció ł San Silverstro na Kwirynale został z jakiegoś powodu zamknię ty. Koś ció ł sł ynie z tego, ż e jest miejscem spotkań poetki i naukowca Vittorii Colonny i Michał a Anioł a. Vittoria był a jedyną kobietą , któ rą kochał .

Chodź my na mał y okrą gł y Piazza Magnanapoli, skrzyż owanie kilku ulic, ską d zaczyna się Via Nazionale. W ś rodku znajduje się palma, legenda gł osi, ż e jest to pierwsze miejsce, w któ rym w Rzymie posadzono palmy.

Pó ł nocna czę ś ć ogrodu przy Villi Aldobrandini wychodzi na plac, wstę p jest bezpł atny.

Via Nazionale jest wyraź nie widoczna z gó ry:

Przed fwillą znajduje się pomarań czowy ogró d z widokiem na Wież ę Milicji i Forum Trajana:

Ś redniowieczna wież a Milizie (Torre delle Milizie, XIII w. ):

Widać to ró wnież wyraź nie od strony foró w imperialnych. Powszechna legenda gł osi, ż e to wł aś nie z jej szczytu Neron podziwiał ogień . W rzeczywistoś ci wież a powstał a okoł o dziesię ciu wiekó w po poż arze Nerona, a Nerona nie był o wtedy w Rzymie.

Przed wież ą znajduje się jeden koś ció ł ś w. Katarzyny Sieneń skiej. Budowę obecnego koś cioł a rozpoczę to w 1608 r. , wedł ug projektu Carlo Maderno, zakoń czono dopiero w 1641 r.

Rzeź ba oł tarzowa „Ekstaza ś w. Katarzyny” został a stworzona przez Melchiore Cafę w 1667 roku i stał a się nowym arcydzieł em po „Ekstazie ś w. Teresy” Berniniego.

U podnó ż a willi znajdują się jeszcze dwa koś cioł y.

Sant'Agata dei Goti (Sant'Agata dei Goti), wybudowany w V w. Goci, wyznawcy wyznania ariań skiego.

To jedyna budowla religijna Gotó w w Rzymie, któ ra przetrwał a do dziś . Nowa fasada - XVIII wiek.

Strome schody prowadzą do koś cioł a Santi Domenico e Sisto. Obecny widok to poł owa XVII wieku.


Oł tarz gł ó wny zaprojektował Bernini.

Wedł ug swoich szkicó w Antonio Raggi stworzył grupę rzeź biarską o nazwie „Nie dotykaj mnie”:

Z koś cioł a widać wież ę i Palazzo del Grillo, rokokowy pał ac, któ rego wł aś ciciel zasł yną ł z wypalania kamieni z okna wszystkich Ż ydó w przechodzą cych z wież y (1223). Ł atwo był o celować : zgodnie z dekretem Pawł a IV Karafy, któ ry wpę dzał Ż ydó w do getta, wszyscy musieli nosić ż ó ł te kapelusze. Kiedy zabroniono mu tego, przerzucił się na szyszki i owoce.

Stą d jest przejś cie na targ i fora trojań skie, ale my skrę camy w drugą stronę .

Palazzo Colonna ma kolejną fasadę z widokiem na Via Santi Apostolo.

Koś ció ł Santi Apostolo, wbudowany w pał ac, był dawniej koś cioł em rodziny Colonna. Znacznie przebudowany w 1714 r. wedł ug projektu Francesco i Carlo Fontany.

W tym samym czasie usunię to wspaniał e freski Melozza de Forli, niektó re z nich w Pinakotece Watykań skiej, inne w Pał acu Kwirynalskim.

Pierwotnie w tej bazylice znajdował się gró b Michał a Anioł a, o czym przypomina pł askorzeź ba w kruż ganku koś cioł a.

Relikwie apostoł ó w Jakuba Alfiejewa i Filipa do dziś spoczywają w krypcie w katedrze.

Nagrobek papież a Klemensa XIV to pierwsze dzieł o Antonio Canovy w Rzymie.

W pobliż u znajduje się Papieski Uniwersytet Gregoriań ski, zał oż ony w 1551 roku przez Ignacio Loyolę i Francisa Borgię . Ciekawski,

ż e do 1970 r. wiele przedmiotó w wykł adano po ł acinie.

Chodź my do Fontanny di Trevi, aby rzucić monetą . Już jesienią robi się ciemno.

Pię ć lat temu fontannę znaleziono tak:

Nowoczesna fasada staroż ytnego ś redniowiecznego Palazzo Poli w Rzymie został a zaprojektowana przez sł ynnego architekta Luigiego Vanvitelli, któ ry zbudował pał ac w Casercie. A Nicola Salvi i Pietro Bracci stworzyli na jego fasadzie prawdziwe arcydzieł o. Fontanna został a zainaugurowana przez papież a Klemensa XIII w 1762 roku.


Przed fontanną Koś ció ł ś w. Vincenzo i Anastasio, nowoczesna fasada (1644-1650). Ciekawostką jest to, ż e bę dą c koś cioł em domowym pobliskiego Pał acu Kwirynalskiego, letniej rezydencji Papież a w Rzymie,

jest opiekunem pojemnikó w z sercami 25 papież y od Sykstusa V do Leona XIII.

Księ ż niczka Volkonskaya, któ ra przyjaź nił a się z A. S. Puszkinem i N. V. Gogolem, jest pochowana w koś ciele. Volkonskaya sfilmował a najwyż sze pię tro Palazzo Polly. Cerkiew w 2002 roku został a przekazana Buł garskiej Cerkwi Prawosł awnej w celu kultu. Teraz prawosł awni mogą postawić ś wiecę przed ikonami bez naruszania obrzę dó w.

Obok Schodó w Hiszpań skich.

Pię kna fontanna "Barcaccia" ("Ł ó dź ") 1627-1629, zaprojektowana przez Pietro Berniniego, ojca Giovanniego Lorenzo Berniniego.

Piazzo del Poppolo dotarliś my wzdł uż Via Babuino, nazwanej tak ze wzglę du na fontannę z posą giem bó stwa Silenusa, któ re był o tak brzydkie i podobne do mał py, ż e mieszkań cy zaczę li tak nazywać ulicę .

Udajmy się na Piazzo del Poppolo do koś cioł a Santa Maria del Poppolo, któ ry pod wzglę dem liczby znajdują cych się tam arcydzieł da szanse wielu muzeom na ś wiecie. Jego elewacja nie przycią ga uwagi wyszukanymi wykoń czeniami czy nietypowymi kształ tami, ale za murami skromnie wyglą dają cego budynku kryją się wyją tkowe skarby.

Koś ció ł został zbudowany na miejscu pochó wku cesarza Nerona, kaplice został y odkupione przez bardzo zamoż ne rodziny rzymskie, z któ rych każ da przycią gał a wielkich mistrzó w dekoracji.

Poś rodku oł tarza znajduje się ikona przedstawiają ca Matkę Boską z dzieckiem na zł otym tle. W XIII wieku ikona ta został a tu przeniesiona z Bazyliki Laterań skiej. Legenda gł osi, ż e ikona został a namalowana przez ewangelistę Ł ukasza i jest pierwszym przedstawieniem Matki Boskiej.

Kopuł a oł tarzowa:

Kaplica rodzinna bankiera Chigiego jest teraz dobrze znana dzię ki filmowi opartemu na ksią ż ce Dana Browna Anioł y i demony. Przyszł y gró b zamoż nej rodziny zaprojektował sam Rafael.

Luigi de Pace (na podstawie rysunkó w Rafaela) ozdobił kopuł ę kaplicy mozaiką Stworzenie Ś wiata.


W oł tarzu znajduje się obraz olejny na kamieniu „Narodziny Marii Panny” autorstwa Sebastiano Del Piombo.

Pó ź niej Bernini zrekonstruował kaplicę na polecenie innego czł onka rodziny, kardynał a Fabio Chigi, pó ź niejszego papież a Aleksandra VII. Jest takż e autorem tej mozaiki, któ rą Dan Brown nazwał „Diabelską Dziurą ”. W rę kach szkieletu znajduje się herb rodziny Chiji.

Bernini i Lorinzetti są autorami posą gó w prorokó w w kaplicy.

Kaplica Della Rovere. Został zbudowany pod koniec XV wieku i namalowany przez Pinturicchio i jego ucznió w.

Kaplica Cibo jest jedną z najpię kniejszych w koś ciele. Wykonany wedł ug szkicó w Carlo Fontany, bogato zdobiony drogocennymi kamieniami z wielobarwnego marmuru. Obraz oł tarzowy Carlo Moraty, 1686

Kaplica Melini:

Niesamowity grobowiec architekta Ghysleni, zaprojektowany i zbudowany przez niego w 1670 roku, dwa lata przed ś miercią . Na nagrobku widnieje napis: „Ś mierć jest symbolem ż ycia”.

Pompowany pomnik księ ż niczki Odescalchi Chigi (1772):

Apsyda został a zaprojektowana przez Bramante. Gró b kardynał a della Rovere, rzeź biarza Sansovino.

Obrazy Caravaggia znajdują się w mał ej kaplicy Cerazo.

Oł tarz jest dzieł em Annibale Carracciego (1601), któ ry był wó wczas uważ any za czoł owego malarza Rzymu.

Tutaj Caravaggio po raz pierwszy pokazał się jako genialny malarz, niszczą c stare kanony koś cielne przedstawiają ce ś wię tych. Mimo ż e obraz Carraciego zajmuje centralne miejsce nad oł tarzem. . .

. . . nie mogł o znieś ć ż adnego poró wnania z arcydzieł ami Caravaggia "Nawró cenie w drodze do Damaszku" ("Nawró cenie Saula"). . .

. . . i "Ukrzyż owanie Apostoł a Piotra".

Koś ció ł Santa Maria del Poppolo był godnym zakoń czeniem tego peł nego wraż eń dnia.

Nastę pnego dnia polecieliś my do domu, ale spę dziliś my pó ł dnia spacerują c po Rzymie.

Cią g dalszy tutaj >>>

Tłumaczone automatycznie z języka rosyjskiego. Zobacz oryginał
Aby dodać lub usunąć zdjęcia w relacji, przejdź do album z tą historią
Array
Array
Array
Array
Array
Array
Array
Array
Array
Array
Array
Array
Array
Array
Uwagi (8) zostaw komentarz
Pokaż inne komentarze …
awatara