Hiszpania to wielki europejski kraj z mauretańskim akcentem (część 4)

19 Lipiec 2013 Czas podróży: z 29 Kwiecień 2013 na 06 Moze 2013
Reputacja: +4970
Dodaj jako przyjaciela
Napisać list

Kastylia i Leon. Czerwone Miasto Astorga

Znowu jesteś my w drodze: zielone, ż yzne wzgó rza i eukaliptusowe gaje Galicji pozostają w tyle, przed nami pł aski i monotonny krajobraz Kastylii i Leonu, najwię kszego regionu Hiszpanii (9.223 km² , ludnoś ć - 2.5 mln osó b) . Monotonię reliefu tylko sporadycznie przerywają niewielkie pagó rki. Krajobraz na drodze do Astorgi - ż ó ł te pł ó tno pó l i szkarł atne ł aty zaoranej ziemi - przypominają hiszpań ską flagę.

Kastylia i Leon to kolebka rekonkwisty. To wł aś nie z tych ziem rozpoczę ł o się zjednoczenie wszystkich ziem hiszpań skich i rozwó j ję zyka hiszpań skiego (kasztelana). W ś redniowieczu w pó ł nocnej czę ś ci pł askowyż u istniał y dwa niezależ ne kró lestwa – Leon i Kastylia, któ re w 1037 roku zjednoczył kró l Fernardo I.


Nowoczesna prowincja Kastylia i Leó n powstał a w wyniku dekretu niepodległ oś ciowego z 1983 roku, kiedy to poł ą czono dwa historyczne regiony (Leó n i Stara Kastylia, od któ rych oddzielił y się Santander i Logroñ o). Stolicą tej wspó lnoty autonomicznej jest miasto Valladolid.

Astorga to 12-tysię czne miasto i gmina w Hiszpanii, poł oż one na lewym brzegu rzeki Tuerta. Jest czę ś cią prowincji Leon i stanowi centrum regionu Maragateria, któ ry zamieszkuje plemię Maragato, odmienne etnicznie od Hiszpanó w. Uważ a się , ż e w czasach staroż ytnych w Maragatherii, w tym na terenie dzisiejszej Astorgi, ż yli Maragatos - lud, któ ry zajmował się hodowlą muł ó w. Być moż e Maragato byli potomkami Berberó w z Afryki Pó ł nocnej, któ rzy przybyli do Hiszpanii podczas pierwszych najazdó w Mauró w. Ci ludzie przez wiele dziesię cioleci pilnie strzegli swojej indywidualnoś ci i tradycji.

Dziś , w czasie ś wią t, mieszkań cy Astorgi i innych miejscowoś ci Maragatherii przebierają się w tradycyjny stró j maragató w. A jeś li Hiszpania kojarzy się najczę ś ciej z gitarą i flamenco, to w Maragaterii tradycyjnym instrumentem ludowym, do dziś popularnym, jest flet.

Zwiedzanie rozpoczynamy od wizyty w gł ó wnej gotyckiej katedrze Astorgi - Santa Maria del Camino, zbudowanej w XV wieku, przebudowanej w XVIII wieku, w wyniku czego nabrał a cech barokowych.

Do najcenniejszych eksponató w katedry i muzeum znajdują ce się w budynku katedry należ ą fragment krzyż a, na któ rym został ukrzyż owany Jezus, oraz figura Matki Boż ej, patronki pielgrzymó w.

Opuszczają c katedrę , kierujemy się do stoją cego nieopodal majestatycznego pał acu biskupiego, wybudowanego w latach 1887-1893 w formie zamku rycerskiego przez architekta Antonio Gaudiego. Pał ac nazywany jest najlepszą budowlą neogotycką w Hiszpanii.

Obecnie w pał acu mieś ci się muzeum pielgrzymkowe.

Wnę trze pał acu jest efektownie udekorowane, ciekawie prezentują się ekspozycje w jego salach i salach. Rzeź by anioł ó w ustawione w rzę dzie na dziedziń cu pał acu biskupiego.


Potem po prostu spacerowaliś my po mieś cie, ponieważ odległ oś ci tutaj są niewielkie. Na jednym z placó w znajduje się pomnik obroń có w miasta w czasie wojny Hiszpanii z Francją napoleoń ską . Przedstawia lwa (Hiszpania) miaż dż ą cego orł a (Francja). Autorem kompozycji jest Enrique Marin Higuero (1876-1951).

Gł ó wny plac miasta - Plaza de Españ a - znajduje się okoł o 500 metró w od katedry. Na rynku stoi pó ź norenesansowy budynek ratusza. Ratusz wień czy ciekawa dzwonnica.

Po okrą ż eniu ratusza wylą dowaliś my w najbardziej wysunię tej na poł udnie czę ś ci starego miasta. Historyczne centrum Astorgi, poł oż one na wzgó rzu, to niewielki obszar o powierzchni okoł o 25 hektaró w. To dawna stolica prowincji rzymskiej i centrum dział ań wojennych cesarza Augusta.

Sześ ć staroż ytnych rzymskich dró g zjednoczył o się tutaj, miasto był o niezawodnie chronione dzię ki otaczają cym je murom twierdzy, dobrze zachowanym do dziś . Nieź le zachował y się antyczne koś cioł y, klasztory i wiele innych budowli zwią zanych z epoką rzymską Astorgi, a takż e kilka zabytkó w. Cał a dzielnica utrzymana jest w tej samej czerwonej kolorystyce, ponieważ cegł y i dachó wki budynkó w wykonane są z lokalnej czerwonej gliny, przez co miasto czę sto nazywane jest czerwienią.

Zbliż amy się do antycznego koś cioł a ś w. Bartł omieja z XI wieku, któ ry na przestrzeni wiekó w był kilkakrotnie znaczą co przebudowywany. Efektem tych uzupeł nień był niezwykł y asymetryczny wyglą d koś cioł a. Są dzą c po gigantycznych pę knię ciach, budynek koś cioł a stopniowo się zawala.

W ś redniowieczu miasto stał o się przystankiem tranzytowym dla tysię cy pielgrzymó w w drodze do Santiago de Compostela.


Obowią zkowym punktem odwiedzin dla pielgrzymó w był koś ció ł Santa Maria del Camino, w któ rym do dziś moż na zobaczyć figurę Matki Boż ej, patronki pielgrzymó w. Tutaj „Srebrna Droga” ł ą czy się z „Drogą Francuską ” – kolejną drogą do Santiago, przecinają cą Hiszpanię z poł udnia na pó ł noc. Z zainteresowaniem obserwujemy, jak pielgrzymi zbliż ają się do niej bardzo, bardzo dł ugo, a potem, po przejś ciu przez zniszczone przez Gotó w Bramy Sł oń ca, wspinają się też jej ulicami przez nieskoń czenie dł ugi czas. Astorga posiada 24 schroniska pielgrzymkowe. Wchodzimy do jednego z nich, obserwujemy jak pielgrzymi są zakwaterowani i czym są karmieni. Przy wejś ciu do centrum pielgrzymkowego stoi pomnik, któ ry bardziej przypomina migranta niż pielgrzyma.

Kolejną atrakcją Astorgi, obok któ rej nie ominą ż adne sł odycze, jest otwarte w 1994 roku Muzeum Czekolady. Produkcja i sprzedaż czekolady w XVIII - XIX wieku przynosił a mieszkań com miasta gł ó wny dochó d. Do 1914 roku w Astordze był o 49 fabryk czekolady.

Eksponaty czterech sal Muzeum Czekolady opowiedzą o technice produkcji czekolady, o tym, jak rozwinę ł a się kultura konsumpcji sł odkich smakoł ykó w w pó ł nocnej Hiszpanii. Czekolada został a przywieziona do Europy przez Hiszpanó w podczas eksploracji i podboju kontynentu amerykań skiego. Mó wi się , ż e w poł owie XVI wieku naukowiec-mnich Benzoni przedstawił kró lowi Hiszpanii raport o dobroczynnych wł aś ciwoś ciach pł ynnej czekolady. Raport został natychmiast utajniony, a czekoladę uznano za tajemnicę pań stwową . Mieszkań cy Astorgi twierdzą , ż e w ich mieś cie pojawił a się pierwsza czekolada w Hiszpanii. Miasto mocno podtrzymuje tradycję i wcią ż istnieją fabryki czekolady, w któ rych wytwarza się ją wedł ug starych receptur. W drodze do Muzeum Czekolady nie mniej pokus – fabryki czekolady i sklepy ze wspaniał ymi witrynami i kuszą cymi aromatami.

Teatr lalek w oknie jednego ze sklepó w sprzedają cych lokalne wypieki.

Astorga to mał e, ale bardzo przyjemne miasto. Wraz z dobrze zachowaną starą zabudową bardziej atrakcyjnie prezentują się nowoczesne domy mieszczan.

Burgos - dawna stolica Kastylii

To mał e (180 tys. mieszkań có w) przytulne ś redniowieczne miasteczko poł oż one jest w sercu Kastylii i Leó n. Wznoszą ce się na 800-metrowym wzgó rzu nad malowniczymi kastylijskimi ró wninami Burgos jest uważ ane za jedno z najpię kniejszych hiszpań skich miast.


Miasto został o zał oż one w 884 roku na rozkaz kró la Alfonsa III przez hrabiego Diego jako jeden z bastionó w na drodze arabskiej inwazji. Prawie cał y Pó ł wysep Iberyjski należ ał w tym czasie do Mauró w, nie mogli oni podbić tylko pó ł nocnych regionó w na wybrzeż u Zatoki Biskajskiej. Tam, na pograniczu ś wiata chrześ cijań skiego i arabskiego, w celu ochrony ziem hiszpań skich zbudowano pod koniec IX wieku fortecę Burgos.

Po kilku stuleciach ufortyfikowane i chronione miasto staje się stolicą , a kró lowie kastylijscy zaczynają w nim koronować się . Zajmują c uprzywilejowane poł oż enie geograficzne Burgos zdobył o waż ne miejsce w handlu weł ną , któ ra stamtą d był a wysył ana przez porty Kantabrii do Flandrii.

Do historycznego centrum Burgos moż na dotrzeć przez bramę miasta Arco de Santa Maria, ozdobioną posą gami kró ló w kastylijskich.

Tuż za bramą otwiera się kwadratowy plac, za któ rym wznosi się wielka katedra Santa Maria – jeden z najważ niejszych ś redniowiecznych zabytkó w w Hiszpanii, wpisany na Listę Ś wiatowego Dziedzictwa UNESCO. Ten imponują cy budynek zachwyca nieoczekiwaną lekkoś cią , któ ra przeczy jego ogromnym rozmiarom.

Katedra został a zał oż ona w 1221 przez kró la Fernanda III Kastylii (1217-1252) i biskupa Mauricio. Prototypami ś wią tyni był y sł ynne francuskie katedry w Reims i Bourges.

Autorem projektu jest hiszpań ski architekt Enrique, budowniczy katedry w Leon. Pomimo tego, ż e budowa katedry trwał a trzy wieki, a nad jej budową pracował o kilka pokoleń architektó w, zastę pują c się nawzajem, prezentuje się ona zaskakują co harmonijnie. Każ da jego czę ś ć ma znaczenie i przyczynia się do pię kna cał ego zespoł u. Uzupeł nieniem ś wią tyni jest Muzeum Katedralne, gdzie zwiedzają cy mają moż liwoś ć poznania historii budowli i podziwiania starych pł ó cien.

Pod podziemiami katedry w Burgos spoczywa wraz ze swoją ż oną Jimeną legendarny Cid Campeador, narodowy bohater Hiszpanii. Wiele osó b uważ a, ż e ​ ​ historia Side to po prostu pię kna legenda. W rzeczywistoś ci Sid, któ ry ż ył w XI wieku i nosił imię Rodrigo Diaz de Bivar, urodził się w okolicach Burgos. Jego wyglą d, ucieleś niony w obliczu kamiennego jeź dź ca, zdobi dziś jedno z centralnych miejsc Burgos.


A miasto zdoł ał o wzbogacić się takż e dzię ki szosie, ponieważ znajdował o się na skrzyż owaniu najważ niejszych szlakó w: zamienił o się w punkt tranzytowy na ś redniowiecznym szlaku handlowym ł ą czą cym poł udnie Pó ł wyspu Iberyjskiego z pó ł nocą i stał o się jednym miast najpopularniejszego szlaku pielgrzymkowego „Droga Santiago”, wedł ug któ rego pielgrzymi przemieszczali się ze wschodu na zachó d. W dawnych czasach w Burgos był o dla nich okoł o trzystu schronó w, jeden oznaczony specjalnym znakiem identyfikacyjnym - muszlą przegrzebkó w - zachował się do dziś w centrum miasta.

Z Burgos wią ż e się wiele kart historii Hiszpanii. Tak wię c w pał acu Cassa del Cordon katoliccy kró lowie Izabela i Ferdynand spotkali się z Kolumbem, któ ry przybył z Ameryki. Dzię ki wyprawom do Nowego Ś wiata Burgos stał o się jeszcze bogatsze, dlatego w XV wieku powstał y najpię kniejsze katedry i budowle.

W zabytkowej dzielnicy Burgos skupione są unikatowe ś redniowieczne budowle, na szczegó lną uwagę zasł uguje Rynek Gł ó wny (Plaza Mayor).

Pał ac Kapitana Generalnego znajduje się w centrum historycznej czę ś ci Burgos, 400 metró w na pó ł nocny wschó d od katedry, na placu Alonso Martí nez.

Budynek powstał w latach 1904-1907 na miejscu XVI-wiecznego pał acu zwanego Pał acem Czterech Wież . W latach 1908-1931 mieś cił się tu generalny kapitanat - biuro VI okrę gu wojskowego Hiszpanii. Pał ac wybudowano w stylu neogotyckim. Na szczegó lną uwagę zasł uguje elegancka fasada z licznymi ostroł ukowymi ł ukami, a takż e gł ó wna klatka schodowa z artystycznymi witraż ami. Fasada jest ró wnież godna uwagi z tego, ż e do 2010 roku moż na tu zobaczyć dwie tablice pamią tkowe z okresu dyktatury frankistowskiej. Pierwszy zarzą d poinformował , ż e 1 paź dziernika 1936 r. w tym budynku odbył a się ceremonia przekazania najwyż szej wł adzy generalissimusowi Francisco Franco.


Drugi napis gł osił , ż e w tym pał acu, któ ry stał się kolebką „chwalebnego buntu” 1936 roku, „w tych heroicznych dniach ż ył wybitny generał , dobroczyń ca Ojczyzny Emilio Mola, stą d prowadził pierwsze operacje wojskowe, któ rych kulminacją był o we wspaniał ej kampanii w Biscay”. Teraz te tablice, któ re wywoł ał y oburzenie wielu mieszkań có w Burgos, został y usunię te, a na ich miejsce pojawił y się dwie nowe, opowiadają ce o historii budowy pał acu i jego losach na przestrzeni XX wieku. Od 2006 roku budynek należ y do komendy wojskowej Burgos. Obecnie salony ceremonialne i inne pomieszczenia pał acu został y czę ś ciowo udostę pnione do wglą du: odbywają się tu wystawy poś wię cone historii sił zbrojnych, aw przyszł oś ci planowana jest siedziba Muzeum Historii Wojskowoś ci.

Uwagę zwracają liczne kompozycje rzeź biarskie, któ re na każ dym kroku odnajdujemy w centrum miasta.

Wzdł uż rzeki Arlanç on znajduje się malowniczy deptak Espolon Avenue, otoczony drzewami. To ś wietne miejsce na spacer. Wzdł uż alei cią gnie się aleja z ozdobnie przystrzyż onymi drzewami.

Burgos jest uważ ane za jedno z najbardziej kolorowych i urokliwych miast regionu Kastylii i Leó n, zachwycają c goś ci wyrafinowaniem i elegancją stylu architektonicznego. Odzwierciedla wiele atutó w regionu i pozwala uzyskać wiele pozytywnych wraż eń z pobytu w tych malowniczych miejscach Hiszpanii. Jest to szczegó lnie interesują ce dla tych, któ rzy chcą zobaczyć „najbardziej hiszpań skie” ziemie.

Salamanka – raj dla studentó w

Podczas poprzedniej podró ż y miał em szczę ś cie odwiedzić inne miasto w regionie Kastylii i Leó n - Salamankę . Miasto istnieje od czasó w Iberyjczykó w. Jest wymieniane jako wakacyjne miasto Helmantica, kiedy został o zdobyte w 217 pne. mi. Hannibala.

Ludnoś ć chrześ cijań ska zastą pił a Arabó w podczas rekonkwisty w latach 1087-1102, aw 1178 roku kró l Ferdynand II zebrał w Salamance swoje Kortezy i nadał miastu (jako drugiemu co do wielkoś ci w kró lestwie) specjalne przywileje (fuero).

„Pod bł ę kitnym niebem znajduje się miasto ze zł ota” – mowa o Salamance. Zbudowany jest ze zł otego piaskowca, któ ry wydobywany jest w pobliż u, we wsi Villamayor de Aruñ a. Mokry kamień jest bardzo mię kki w obró bce, wię c elewacje tutaj są dosł ownie koronkowe, jakby wykonane rę ką jubilera.

To ś redniowieczne miasto nie jest duż ym, ale też nie mał ym - ponad 160 tys. mieszkań có w. poł oż ony w zachodniej czę ś ci regionu Kastylii i Leó n, uważ any jest za perł ę studenckiego ż ycia w Hiszpanii. Oto najwię kszy, a zarazem najstarszy (zał oż ony w 1218 r. ) uniwersytet w Hiszpanii, najsł ynniejszy w Europie, do któ rego co roku przyjeż dż ają tysią ce obcokrajowcó w.


Opró cz uczelni pań stwowej istnieje ró wnież najwię ksza uczelnia katolicka – Pontificia. Nic dziwnego, ż e prawie 40% mieszkań có w miasta to studenci. Ma wszystko, co potrzebne do przyjemnego i wygodnego ż ycia studenckiego. Salamanka to nieoficjalna stolica ję zyka hiszpań skiego, niekwestionowany lider tej formy turystyki w Hiszpanii i być moż e jeden ze ś wiatowych lideró w w tym kierunku. Ję zykiem Salamanki jest nie tylko wzorcowy hiszpań ski, ale takż e ję zyk miasta, jego fundamentó w, muró w, wież , dachó w, uś miechó w jego mieszkań có w.

Gł ó wny plac miejski – Plaza Mayor – został udekorowany (w latach 1729-1733) w radykalnym stylu barokowym przez jego najwię kszego przedstawiciela, Churriguerę . Na placu, otoczonym arkadami z wizerunkami kró ló w hiszpań skich i generał a Franco (w czasie wojny domowej, któ ry na swoją rezydencję wybrał pał ac biskupi w Salamance), wznosi się ratusz w stylu Churrigueresco.

W duż ej mierze zachował się staroż ytny rzymski most nad Tormes, któ ry dał począ tek nowoczesnemu miastu. Z rozebranych muró w ś redniowiecznego miasta przetrwał a jedynie Wież a Goź dzikowa z koń ca XV wieku. Z zachowanych gotyckich rezydencji sł awiony jest Dom ozdobiony muszlami (Casa de las Conchas), zbudowany w 1514 r. przez kanclerza najbogatszego zakonu ś w. Jakuba Talavera Maldonado, któ ry ozdobił fasadę swojego domu licznymi szarfami z muszli - symbole zamó wienia. Niezwykł y wystró j odznacza się ró wnież tym, ż e w zależ noś ci od ką ta padania promieni sł onecznych ś wiatł o i cień tworzą efekt zmiany wzoru. W oknach rezydencji zainstalowane są peł ne wdzię ku kraty. Odwiedzają cy mogą spacerować po domu i podziwiać niesamowity dwupoziomowy dziedziniec, klatkę schodową i wspaniał y kasetonowy sufit.

W mał ym miasteczku znajduje się wiele ró ż nych budowli sakralnych: barokowy koś ció ł augustianó w (1636-87) z „Niepokalanym Poczę ciem” Ribery; klasztor dominikanó w ś w. Stefana z renesansową katedrą (1524-1610) i pozostał oś ciami sali, w któ rej Kolumb przemawiał do teologó w w 1486 r. ; Klasztor Karmelitó w, ufundowany w 1570 r. przez Teresę z Avila; romań ski koś ció ł ś w. Tomasza z Canterbury (przebudowany w XV w. ); koś ció ł ś w. Marcina (XII w. ); koś ció ł ś w. Cypriana z jaskinią pod nim, gdzie wedł ug legendy sam diabeł gł osił czarną magię . Ale najbardziej znane to stara katedra w stylu romań skim (zał oż ona w 1140 r. ) i nowa katedra (zał oż ona w 1513 r. i budowana ponad 200 lat).


Portal gł ó wnego gmachu uniwersytetu, zbudowanego w latach 1415-33, zwró cony jest w stronę nowej katedry. Szczegó lnie sł ynna jest jego platereskowa fasada zachodnia (1494). W pobliż u znajduje się dom-muzeum rektora Miguela de Unamuno. Nieco na poł udnie od katedry znajdują się kolegia Anaya (1760-1768) i Fonseca (1527-1578).

), któ ry jest ró wnież nazywany irlandzkim.

Salamanka jest pod ochroną UNESCO jako skarb narodowy. Byliś my przekonani, ż e miasto jest po prostu wyją tkowe w swoim pię knie. Architektura ś redniowieczna jest prawie cał kowicie zachowana. Nawet wspó ł czesne budynki miasta są zaprojektowane w tym samym stylu, co ś redniowieczne. Staroż ytne ulice i fasady idealnie wpisują się w codzienne biznesowe ż ycie miasta, po prostu nie ma tu innych budynkó w. Salamanka to mał e miasto o dł ugiej historii i mł odym spojrzeniu na ż ycie. W Salamance nie ma fabryk, chleb dostaje tylko dzię ki pracy umysł owej. Miasto przez wieki ż ył o wychowaniem, edukacją , karmieniem mł odych intelektualistó w, dawaniem im schronienia i dawaniem mił oś ci.

Toledo jest stolicą Kastylii-La Mancha

Kontynuujemy naszą znajomoś ć z Hiszpanią i przenosimy się w samo centrum kraju, gdzie znajduje się autonomia Kastylii - La Mancha - jedna z najwię kszych autonomii w Hiszpanii, na terenie 8.595 mkw.

km z czego mieszka prawie 2 miliony ludzi. Nazwa La Mancha ma pochodzenie arabskie i oznacza „suchy lą d”, co jest prawdą , ponieważ wię kszoś ć z nich jest jał owa i sucha.

Naszą znajomoś ć rozpoczynamy od miasta Toledo – stolicy autonomicznej wspó lnoty Kastylii – La Manchy, poł oż onej na wysokim brzegu rzeki Tag. Toledo z populacją.85 tys. mieszkań có w był o kiedyś nazywane „Koroną Hiszpanii i ś wiatł em cał ego ś wiata”, ponieważ miasto był o stolicą kraju do 1561 roku, do czasu, gdy Filip II przenió sł swoją rezydencję.71 km do Madrytu, któ ry leż y dokł adnie w centrum Pó ł wyspu Iberyjskiego. Zachował y się tu zabytki niemal wszystkich epok sztuki hiszpań skiej: arabskiej, w stylu mudejar, ż ydowskiej (synagogi Transito i Santa Maria La Blanca); Zabytki gotyckie (katedralne) i renesansowe.


W XVI wieku osiedlił się tu El Greco, któ rego obrazy są przechowywane w obfitoś ci w Toledo, takie jak „Pogrzeb hrabiego Orgaza”, jedno z jego najlepszych dzieł , przechowywane w koś ciele Mudejar w Santo Tome. Wś ró d innych muzeó w na szczegó lną uwagę zasł uguje muzeum mieszczą ce się w starym szpitalu Santa Cruz. Miasto został o ogł oszone narodowym rezerwatem staroż ytnej architektury, nowoczesne budownictwo praktycznie nie jest tu prowadzone, aw 1986 historyczne miasto Toledo został o wpisane na Listę Ś wiatowego Dziedzictwa UNESCO.

To staroż ytne miasto, o któ rym pierwsza wzmianka pochodzi z 192 p. n. e. e. kiedy rzymski Marek Fulvius Nobilior zł amał desperacki opó r zamieszkują cego tu plemienia Carpetan i zał oż ył przyczó ł ek Toletum. Dzię ki zł oż om rudy ż elaza w pobliż u miasta Toledo stał o się znaczą cą wioską , biją cą wł asne monety. Po pierwszych atakach barbarzyń có w staroż ytne mury został y ufortyfikowane.

W 411 miasto został o na kró tko zdobyte przez Alanó w. W 418 przeszł a w rę ce Wizygotó w i pozostał a ich stolicą do 711. W tym czasie Toledo stał o się centrum arcybiskupstwa katolickiego. W ś redniowieczu arcybiskupi Toledo posiadali wł asną armię i brali udział w rekonkwiś cie i innych operacjach wojskowych kró ló w hiszpań skich. Maurowie zdobyli stolicę pań stwa Wizygotó w w 712 roku. Okres rozkwitu Toledo pod nazwą Tolaytola przypada na czas ich panowania. Alfons VI z Kastylii podbił miasto w 1085 roku i zaczą ł umacniać mury miasta.

Twierdza powstał a w zakolu rzeki Tag, któ rej strome brzegi zapewniał y miastu naturalną ochronę od poł udnia. Od niepamię tnych czasó w najpotę ż niejsze budowle obronne twierdzy wznoszono po stronie pó ł nocnej. Ze starej twierdzy w Toledo zachował y się do dziś mury twierdzy, osiem bram i dwa mosty.

Kolejny most został zbudowany za kró la kastylijskiego Alfonsa X i to on przetrwał do dziś . Most o dł ugoś ci 194 metró w ma dwa ł ukowe przę sł a, pod gł ó wnym i najpię kniejszym z nich przepł ywa rzeka Tag. Po obu stronach mostu wzniesiono w X-XI wieku dwie wież e. Oferuje wspaniał e widoki na miasto. Bramy mostu przez dł ugi czas peł nił y funkcję ochronną i sł uż ył y jako gł ó wne wejś cie do miasta. Na moś cie nie mogą wjeż dż ać pojazdy, most jest przeznaczony wył ą cznie dla pieszych.


Z każ dego miejsca w mieś cie moż na zobaczyć Alcazar - pał ac kró lewski. Gdy tylko ta ogromna kwadratowa konstrukcja był a uż ywana przez wiele wiekó w swojego istnienia. Zbudowany na miejscu staroż ytnego rzymskiego fortu zamek sł uż ył jako niezawodne schronienie przed wrogami i sala bankietowa dla kró ló w kastylijskich: tutaj przyjmowali drogich goś ci z innych krajó w, urzą dzali wspaniał e bale i przyję cia.

Pó ź niej Alcazar zamienił się w wię zienie dla wię ź nió w politycznych, a w czasie wojny domowej w jego piwnicach schronili się miejscowi puczyś ci, któ rzy popierali generał a Franco (te podziemne pomieszczenia, nawiasem mó wią c, są dostę pne dla publicznoś ci). Zamek był wielokrotnie niszczony, kilkakrotnie oblegany, a nawet palony, ale zawsze powstawał z popioł ó w i nadal ozdabiał Toledo swoją wielkoś cią . Obecnie w zamku mieś ci się Muzeum Sił Zbrojnych.

W 1226 r. z inicjatywy arcybiskupa Toledo Ximé neza de Rada rozpoczę to budowę majestatycznej katedry gotyckiej, któ rej budowa trwał a ponad dwa stulecia. Pod wzglę dem wielkoś ci katedra w Toledo ustę puje jedynie katedrom w Mediolanie i Sewilli, a luksusem przewyż sza wszystkie ś wią tynie w Europie. Na przestrzeni wiekó w zgromadził o się w nim tak wiele dzieł sztuki, ż e to bajeczne bogactwo jest niesamowite.

Ten pię kny koś ció ł katolicki w kształ cie krzyż a moż na nazwać dzieł em mię dzynarodowym, ponieważ Francuzi, Holendrzy, Niemcy i Wł osi mieli swó j udział w jego budowie. Ten maraton architektoniczny trwał.300 lat. Efektem był y imponują ce wymiary: wysokoś ć - 44 metry, dł ugoś ć - 112 metró w, szerokoś ć - 56 m oraz charakterystyczna mieszanka styló w - gotyku, renesansu, baroku i czysto hiszpań skiego "mudejar", kiedy w gotyku odgaduje się mauretań skie cechy architektoniczne: wzorzyste ś ciany, sklepienia w formie gwiazd, ł uki podkowiaste, kolorowe kafelki na ś cianach i podł odze oraz powtarzają ce się abstrakcyjne wzory.

Przy wejś ciu do centralnego chó ru Trascoro stoi Biał a Dziewica i radoś nie uś miecha się do każ dego, kto tu wchodzi, w skarbcu przechowywana jest trzymetrowa wież a z 18 kg zł ota i prawie 200 kg srebra, a bezcenne skarby sztuki ś wiatowej wiszą na ś cianach w zakrystii katedry - dzieł a wielkiego Rafaela, El Greco, Velasqueza, Goi, Tycjana, Rubensa i innych malarzy.


Wś ró d innych zabytkó w architektury Toledo zwiedzamy klasztor franciszkanó w San Juan de los Reyes, zbudowany na cześ ć ś w. Jana. Został zbudowany na polecenie monarchó w katolickich Ferdynanda i Izabeli, któ rzy chcieli zobaczyć klasztor jako pomnik zwycię stwa nad portugalskim monarchą Alfonsem V pod Toro (1476).

Wyją tkiem jest centralny plac, któ ry tutaj nazywa się Socodover (od arabskiego Suk-aldawad – targ bydł a), w przeciwień stwie do centralnych placó w w każ dym mieś cie w Hiszpanii, któ re zwykle nazywane są „Plaza Mayor”. Zwykle odwiedzają go turyś ci zagubieni w alejkach piaskowo-ró ż owego Toledo. Tró jką tny plac, otoczony ł adnymi rezydencjami z balkonami, wydaje się nie zmieniać od ostatniego stulecia. Po lewej stronie placu moż na przejś ć przez Krwawy Ł uk - pod nim znajduje się Koś ció ł Chrystusa na Krwi, w któ rym zamachowcy-samobó jcy po raz ostatni pokutowali. Rzeczywiś cie, w czasach staroż ytnych na Placu Sokodover sprzedawano nie tylko bydł o, ale takż e dokonywano egzekucji skazań có w. Za ł ukiem, bliż ej rzeki, znajduje się Gospoda Sewilla, w któ rej bywał sam Don Miguel de Cervantes.

Toledo zasł ynę ł o z ostrzy i zbroi, któ re przez cał y czas był y cenione nie mniej niż te z Damaszku, a dziś Toledo jest uznanym ś wiatowym centrum produkcji broni pamią tkowej.

Przekonaliś my się o tym odwiedzają c jeden z warsztató w zbrojeniowych oraz liczne sklepy z pamią tkami.

Madryt jest centralną autonomią Hiszpanii

Madryt to region Hiszpanii, któ ry obejmuje prowincję o tej samej nazwie, poł oż oną w centrum Pó ł wyspu Iberyjskiego; koncentruje się na mieś cie, któ re w XVI wieku stał o się stolicą kraju. Terytorium regionu wynosi 8026 mkw. km, populacja wynosi okoł o 6 milionó w ludzi. Znaczną czę ś ć autonomii Madrytu zajmuje raczej opustoszał y gó rzysty region Alcaria. Na terenie Autonomii Madrytu, w pustynnej dolinie rzeki Manzanares, znajduje się klasztor San Lorenzo de El Escorial. Ten wspaniał y pał ac-klasztor u podnó ż a Sierra de Guadarrama jest czę sto nazywany zaró wno „ó smym cudem ś wiata”, jak i „architektonicznym koszmarem”.

Jego budowę ukoń czono w 1584 roku za panowania kró la Filipa II i obecnie ł ą czy w sobie klasztor, muzeum i pał ac.


Klasztor został zbudowany na cześ ć zwycię stwa wojsk Filipa II nad Francuzami w bitwie pod Saint-Quentin we Flandrii 10 sierpnia 1557 r. , w dzień ś w. Filip II, wyró ż niają cy się gł ę boką religijnoś cią i sł abym zdrowiem, chciał ż yć w otoczeniu mnichó w, a nie dworzan. Escorial miał wię c stać się przede wszystkim klasztorem, a dopiero potem kró lewską rezydencją.

Escorial zbudowany jest z niebieskawego granitu i ma kształ t prostoką ta. Ma 15 galerii, 16 dziedziń có w, 13 kaplic, 300 cel, 86 schodó w, 9 wież , 2673 okien, 1200 drzwi i kolekcję ponad 1600 obrazó w. Niektó rzy uważ ają , ż e budynek ma kształ t przewró conego kosza na pamią tkę spalonego ż ywcem ś w. Wawrzyń ca.

Pó ł nocną i zachodnią ś cianę klasztoru otacza duż y plac, a od strony poł udniowej i wschodniej znajdują się ogrody, z któ rych otwiera się wspaniał y widok na klasztorne pola i okolice Madrytu. W ogrodzie Frailes, gdzie mnisi odpoczywali po pracy, znajduje się ró wnież pomnik kró la Filipa II.

Biblioteka Escorial jest drugą pod wzglę dem bogactwa po Watykanie - zawiera rę kopisy ś w. Augustyna, Alfonsa Mą drego i ś w. Teresa, a takż e najwię kszy na ś wiecie zbió r rę kopisó w arabskich, ilustrowane ś piewniki oraz dzieł a z zakresu historii naturalnej i kartografii się gają ce ś redniowiecza. Nawiasem mó wią c, biblioteka Escorial ma ciekawy wyró ż nik – wszystkie jej ksią ż ki znajdują się na pó ł kach z grzbietami w ś rodku). Podję to ten zabieg w celu zachowania dawnych zdobień opraw, choć dziś wię kszoś ć tomó w został a zastą piona kopiami.

Cał oś ć przypomina ogromną komodę lub z szufladami. Technika pochó wku jest ciekawa i niezwykł a: od dawna specjalna sł uż ba obserwuje tlą ce się kró lewskie szczą tki w osobnym pomieszczeniu: ciał o zamienia się w „proszek”, czyli kurz, po kilkudziesię ciu latach, potem są tu przenoszone i umieszczone w przygotowanych wcześ niej trumnach. Naprzeciwko Panteon Ksią ż ą t, wzniesiony w XIX wieku, gdzie pochowani są ksią ż ę ta, księ ż niczki i kró lowe, któ rych dzieci nie odziedziczył y tronu.

W pobliż u klasztoru za panowania Burbonó w wybudowano dwa niewielkie pał ace, wykorzystywane jako pał ace myś liwskie oraz pensjonaty - Pawilon Ksią ż ą t.


Niedaleko Escorial leż y Dolina Poległ ych, wyró ż niają ca się podziemną bazyliką , nad któ rą wznosi się uważ any za najwię kszy na ś wiecie krzyż (150 m - widoczny z odległ oś ci nawet 40 km), wybudowany w latach czterdziestych XX wieku z rozkazu Franco jako pomnik poległ ym w wojnie domowej. Podczas budowy wykorzystano niskopł atną pracę wię ź nió w, któ rzy dobrowolnie wyrazili chę ć udział u w pracy (dla nich znacznie skró cono kary pozbawienia wolnoś ci). Kompleks, w któ rym dominują rzeź by Avalosa, otwiera ogromna esplanada. Na wysokoś ci 25 metró w na pierwszym podeś cie podstawy znajdują się rzeź by czterech apostoł ó w-ewangelistó w, wykonane przez Juana de Avalos. Na drugim podeś cie bazowym, na wysokoś ci 42 metró w, gł ó wne cnoty chrześ cijań skie są ró wnież reprezentowane przez cztery rzeź by.

Krata za drzwiami wejś ciowymi ozdobiona jest wizerunkami 40 ś wię tych, w jej centrum wyró ż nia się postać Apostoł a Jakuba. Podziemna galeria o dł ugoś ci 88 metró w podzielona jest na cztery segmenty; w jego bocznych niszach znajduje się.6 kaplic, a ś ciany zdobi osiem gobelinó w autorstwa Wilhelma Pannemeitera (XV w. ) przedstawiają cych sceny z Apokalipsy. Zbliż ają c się do gł ó wnego oł tarza, moż na zobaczyć osiem granitowych posą gó w autorstwa Sanrrino i Antonio Martina. Oł tarz gł ó wny to granitowy blok, u podnó ż a któ rego znajdują się groby caudillo Francisco Franco oraz organizatora i przywó dcy ruchu falangistó w Jose Antonio Primo de Rivera. Oł tarz gł ó wny wień czy olbrzymia kopuł a o wysokoś ci 42 mi ś rednicy 40.75 m ozdobiona mozaiką z 6 milionó w elementó w ceramicznych. Po bokach oł tarza gł ó wnego znajdują się wejś cia do dwó ch kaplic, w któ rych pochowane są szczą tki trzech.

872 ofiar po obu stronach hiszpań skiej wojny domowej. Oficjalne otwarcie kompleksu odbył o się.1 kwietnia 1959 roku. Za skał ą , któ ra niesie na sobie i w sobie gł ó wne elementy kompleksu, znajduje się klasztor benedyktynó w, któ rych zakonnikom powierzono utrzymanie bazyliki. Z koś cioł a moż na wjechać kolejką linową do podstawy krzyż a i podziwiać wspaniał ą panoramę Sierra de Guadarama.

Zwiedzanie stolicy kraju

Wjeż dż amy do gł ó wnego i najwię kszego miasta kraju, Madrytu (3.2 mln osó b), poł oż onego w samym centrum Pó ł wyspu Iberyjskiego. Spotykają nas dwa pochylone do siebie budynki-wież e - madrycka "Brama do Europy".

Miasto został o zał oż one przez arabskiego „almadaina” Mohammeda I w IX wieku jako twierdza Majirit, o któ rej pierwsza wzmianka pochodzi z 852 roku. Jej celem był a ochrona Toledo, ó wczesnej stolicy Hiszpanii. Nazwa „Madryt” pochodzi od arabskiego sł owa „majra” – ź ró dł o wody.


Po dodaniu czą stki to (obfitoś ć ) otrzymuje się sł owo „majer-it”, oznaczają ce „ź ró dł o peł nych wó d”. Po odzyskaniu miasta przez chrześ cijan jego nazwa otrzymał a kastylijski dź wię k „Magerit”, któ ry pó ź niej przekształ cił się w „Madryt”. Podczas rekonkwisty, w 1085, Madryt został podbity przez kró la Alfonsa VI i stał się chrześ cijaninem. Nic nie zapowiadał o wielkich losó w miasta, aż w 1561 roku kró l Filip II postanowił uczynić je stolicą kró lestwa. Waż nym etapem rozwoju Madrytu był a wojna o niepodległ oś ć po inwazji wojsk napoleoń skich. Bohaterską kartą w historii stolicy w XX wieku był opó r wobec wojsk Franco.

W centralnej czę ś ci, ograniczonej trzema placami, skupione są zabytki historii i kultury. Pierwszym z nich jest sł ynna Puerta del Sol (Brama Sł oń ca), uważ ana za centrum miasta i geograficzne centrum kraju, od któ rej promieniś cie odchodzi 10 ulic.

Niedź wiadek z drzewem truskawkowym na tym placu to heraldyczny symbol Madrytu.

Drugi plac to Gł ó wny (Plaza Major), otoczony kolumnadami, z konnym posą giem Filipa III, podobnym do sceny teatralnej ze spektakularnymi dekoracjami. Tutaj moż na poczuć staroż ytnego ducha Madrytu – miasta szlacheckich dż entelmenó w, szlachetnych kochankó w i heretykó w ukrywają cych się przed Inkwizycją . Wcześ niej na placu odbywał y się walki bykó w, egzekucje heretykó w i festyny. Cał kowicie kwadratowy, zabudowany niskimi budynkami we wspaniał ym, typowo hiszpań skim stylu Plateresque, któ rego znakiem rozpoznawczym są wysokie dachy z lukarnami i wież e z iglicami. Pierwsze pię tra budynkó w wykonane są w formie galerii, w któ rych otwarte są liczne kawiarnie i restauracje.

Spacerują c Princess Street, znaleź liś my się na trzecim z centralnych, najpię kniejszych i najwię kszych placó w w Madrycie - Plaza de Españ a.


Na ś rodku placu znajduje się fontanna z pomnikiem. Zł oż ona kompozycja pomnika obejmuje postać Cervantesa siedzą cego u podstawy steli oraz dwie brą zowe posą gi jego najsł ynniejszych postaci – Don Kichota z La Manchy i Sancho Pansy, siedzą cych odpowiednio na starej klaczy i osioł ku . Wierzchoł ek steli zdobi globus z pię cioma kontynentami, jako alegoria rozprzestrzeniania się ję zyka hiszpań skiego na ś wiecie. Widać mię dzy innymi posą gi Rzeczywistoś ci i Fikcji. Na odwrocie kolumny znajduje się posą g kró lowej Izabeli Portugalii oraz fontanna ozdobiona herbami krajó w posł ugują cych się ję zykiem Cervantesa. Ponadto w skł ad pomnika wchodzi Indianin, podobny do tych opisanych przez Alonso de Ercilla y Zú ñ iga w poemacie Araukana i Perseusza, symbolizują cy klasyczne teksty. Ponadto plac otaczają budynki, któ re są znakiem rozpoznawczym Madrytu: Madrid Tower (1957) i budynek „Hiszpania” (1953).

Kontynuujemy naszą znajomoś ć z miastem, kierują c się do Pał acu Kró lewskiego. Zamiast starego pał acu Alcazar, któ ry spł oną ł w 1734 roku za Filipa V, rozpoczę to budowę nowego pał acu kró lewskiego.

Obecnie Pał ac Kró lewski, otoczony ogrodami i czę ś ciowo udostę pniony do zwiedzania, jest niezwykł ym przykł adem architektury pał acowej. Chociaż kró l Hiszpanii Juan Carlos I mieszka w skromniejszym wiejskim pał acu, ta rezydencja jest wykorzystywana do pań stwowych przyję ć i uroczystoś ci.

Poważ na przebudowa miasta nastą pił a na przeł omie XIX i XX wieku. W miejsce starych wytyczono nowe, szerokie ulice i bulwary, wybudowano wiele budynkó w w stylu secesyjnym.

Zwiedzanie miasta kontynuujemy na najwię kszej arenie walk bykó w w Europie (9 tys. widzó w). Na placu przy arenie staną ł pomnik torreadora.

W Madrycie nie moż na pominą ć dworca kolejowego Atocha. Stacja otrzymał a swoją nazwę.9 lutego 1851 roku na cześ ć zburzonej bramy Atocha.

W tł umaczeniu z ję zyka hiszpań skiego sł owo to oznacza kolcolist hiszpań ski, nisko rosną cy krzew o mał ych ż ó ł tych kwiatach. Kiedyś był o ich tu duż o, stą d nazwa stacji. Obecnie znajduje się tu doś ć nowoczesny, doś ć duż y kompleks dworcowy, z któ rego codziennie odjeż dż a ponad 125 pocią gó w.

To, co czyni stację wyją tkową , to oszał amiają ce 4 000 mkw. mz palmami i innymi roś linami tropikalnymi, a takż e staw z 22 gatunkami ryb i duż ą kolonią ż ó ł wi, któ ry znajduje się wewną trz budynku stacji pod ogromnym ł ukowym dachem. Ponad 7 tysię cy wyś cigó w

Tłumaczone automatycznie z języka rosyjskiego. Zobacz oryginał
Aby dodać lub usunąć zdjęcia w relacji, przejdź do album z tą historią
Красные земли Кастилии и Леон
Санта-Мария-дель-Камино - готический собор Асторги
В соборе Санта-Мария-дель-Камино
Епископский дворец архитектора Гауди
В епископском дворце
Выстроены в ряд скульптуры ангелов
Памятник защитникам города Асторга
Здание мэрии города Асторга
Старинная церковь Сан-Бартоломей
Паломники возле своего центра
Одна из шоколадных фабрик Асторги
Витрине одного из магазинов
Здание в городе Асторга
Панорама Бургоса
Ворота Арко де Санта-Мария
Собор Санта-Мария в Бургосе
В соборе Санта-Мария
Приют для паломников
Plaza Mayor города Бургос
Дворец генерал-капитанства
Одна из уличных скульптур Бургоса
Проспект Эсполон в Бургосе
Парк на проспекте Эсполон в Бургосе
Дом в Саламанке
Памятник в Саламанке
Пласа-Майор города Саламанка
Дом, украшенный ракушками
Новый собор города Саламанка
Портал главного корпуса университета Саламанки
Панорама Толедо
Мост Святого Мартина в Толедо
Мост Алькантара и Алькасар
Готический собор в Толедо
Монастырь Сан-Хуан-де-лос-Рейес
Клуатр монастыря Сан-Хуан-де-лос-Рейес
Площадь Сокодовер в Толедо
Монастырь Сан Лоренсо де Эль Эскориал
Эскориал
В библиотеке Эскориала
В Долине Павших
Мадридские «Ворота в Европу»
Площадь Пуэрта-дель-Соль
Медвежонок с земляничным деревом
Plaza Major горда Мадрида
На площади Испании
У Королевского дворца
Королевский дворец
Арена для корриды
Памятник тореадору у главной арены
Вокзал «Аточа»
В тропическом саду вокзала
Фонтан
Фонтан Сибелес
Паласио де Комуникасьонес или Дворец связи
Cтадион «Сантьяго Бернабеу»
Uwagi (2) zostaw komentarz
Pokaż inne komentarze …
awatara