Podróżowanie po Europie własnym samochodem
W tej historii nie podzielę się swoimi wraż eniami na temat krajó w i miast, był y one ró ż ne dla wszystkich czł onkó w rodziny. Wraż enia są subiektywne. Jedno jest pewne, w Europie jest co zobaczyć , a podró ż owanie samochodem daje mobilnoś ć w wyborze trasy i iloś ci czasu na zwiedzanie. Chcę podzielić się kilkoma praktycznymi wskazó wkami, jak zorganizować taki wyjazd.
Wię c po pierwsze. Wizy. Na taką podró ż poż ą dane jest uzyskanie multiwizy Schengen. Nie powiem ską d to otrzymaliś my, powiem jedno, przepł aciliś my za to. Przy uzyskaniu multiwizy jednym z podstawowych warunkó w jest ubezpieczenie. Poprosiliś my o roczną multiwizę , ale mieliś my ubezpieczenie na sześ ć miesię cy, wię c na sześ ć miesię cy dostaliś my multiwizę . Drugą opcją jest uzyskanie wizy Schengen do kraju docelowego (w mojej wersji Hiszpania), ale zawsze samochodem (a nie samolotem). Przy uzyskiwaniu tego typu wizy warto wzią ć pod uwagę , ż e jest to wiza jednorazowa, czyli tzw. za jedno wejś cie do strefy Schengen i jedno wyjś cie z niej. Wynika z tego, ż e np. wjazd z Hiszpanii do Andory de jure zamyka twoją wizę Schengen i w niesprzyjają cych okolicznoś ciach nie bę dziesz już mó gł wró cić z Andory do Hiszpanii lub Francji.
Samochó d. Na samochó d trzeba wykupić zieloną kartę na cał y pobyt za granicą . I oczywiś cie poż ą dane jest, aby przejś ć niezbę dną kontrolę , wymienić olej, filtry itp. Przed wyjazdem za granicę lepiej umyć samochó d i oczywiś cie napeł nić bak (w koń cu benzyna jest tu tań sza). Przed granicą na Chopie znajdują się wszystkie niezbę dne usł ugi (oraz myjnia samochodowa i stacje benzynowe, gdzie auto tankuje się w taki sposó b, ż e nawet nie moż na uwierzyć , ż e tyle tam zmieś cił o się ).
Planowanie trasy. Najprawdopodobniej nie wybierzesz się w taką podró ż sam. Dlatego najpierw musisz zdecydować , któ re kraje i miasta chcesz odwiedzić . Przygotuj się na to, ż e nie wszystkie miasta zmieszczą się na trasie, wię c bę dziesz musiał ustalać priorytety i iś ć na kompromisy. Najlepszą opcją jest odległ oś ć mię dzy miastami z noclegami nie wię kszymi niż.500 km, pod warunkiem, ż e nie jesteś ś piochem i jesteś gotowy do drogi nie pó ź niej niż o 8 rano, to do obiadu bę dziesz w nowym mieś cie i mieć czas, ż eby to zobaczyć . Moż esz zaczą ć od tego, ż e rano poznajesz miasto, a po 15.00 zaczynasz kolejne. I taka opcja jest ró wnież moż liwa, gdy wyjeż dż asz wcześ nie rano, po drodze zatrzymujesz się w interesują cym dla Ciebie mieś cie, poznajesz je i jedziesz dalej, aby spę dzić noc w kolejnym mieś cie. Zdarza się , ż e trzeba pokonać dł ugi dystans - 900-1000 km, to też jest moż liwe, ale jednocześ nie trzeba zaplanować , ż e nastę pnego dnia nigdzie nie pó jdziesz, tylko spokojnie i powoli zwiedzisz miasto. Mieliś my takie opcje, z Grazu (Austria) pojechaliś my do Rzymu (nieco niecał e 1000 km), ale potem byliś my w Rzymie na 3 dni, a z Barcelony do Paryż a (nieco ponad 1000 km), ale znowu w Paryż u 3 dni . Jeś li masz wizę limitowaną , przejrzyj obliczyć trasę i wszystkie przystanki (w dzień ), ale jeś li nie jest ograniczona, to ró wnież nie zaszkodzi obliczyć przynajmniej w przybliż eniu. Do rezerwacji hoteli moż e być konieczne przeliczenie.
Hotele. Ponieważ nasza podró ż miał a gł ó wnie charakter edukacyjny, nie szukaliś my dobrych hoteli. W Europie istnieje rozległ a sieć hoteli Etap, obecna prawie we wszystkich krajach Europy (nie tylko we Wł oszech), dobry hotel ekonomiczny, koszt w zależ noś ci od kraju i miasta waha się od 30 do 60 euro za pokó j. Pokoje przeznaczone są dla maksymalnie 3 osó b. Jeś li jest was czworo, nie spodziewajcie się spać w jednym pokoju, weź cie dwie, bo maksymalnie 3 osoby to maksymalnie trzy osoby, a trzecia musi spać na drugim pię trze ł ó ż ka. Pokoje są doś ć ascetyczne, ale jest tam wszystko, czego potrzeba (prysznic, toaleta, umywalka, podwó jne ł ó ż ko, trzecie miejsce po drugiej stronie ł ó ż ka na pię trze nad poduszkami, telewizor, stolik, wieszak). Pokoje są czyste, a we Francji hotele te wyglą dają bardzo przytulnie ze wzglę du na kwiaty. Ś niadanie jest wliczone w cenę , ale nie daj się zwieś ć francuskiemu ś niadaniu (chleb, buł ki, jogurty, dż emy, masł o, czasami szynka i ser, kawa, herbata i sok). Wię kszoś ć hoteli posiada wł asny parking, w wię kszoś ci przypadkó w jest on bezpł atny dla goś ci hotelowych. Hotele moż na rezerwować przez Internet bez pł acenia za pokoje. Rezerwują c te hotele, należ y zwró cić uwagę na zasady rezerwacji, rezerwacja jest utrzymywana maksymalnie do godziny 22-00, a nastę pnie jest anulowana, jeś li nie uprzedził eś o pó ź niejszym przyjeź dzie, ale tam też są ograniczenia. Nie przyjechaliś my pó ź niej niż.22-00, wię c nie wiem dokł adnie, jakie są tam warunki. Jeś li zarezerwujesz ten hotel we Francji przez Internet, nie przejmuj się , poza krajem musisz wskazać region (kliknij na mapie), a dopiero potem miasto. We Francji ta sieć jest bardzo powszechna. Jest też podobna sieć hoteli Formuł y 1, gdzie pokoje są jeszcze tań sze, ale my z niej nie korzystaliś my, nie polecam. We Wł oszech korzystaliś my z systemu Bed + Breakfast, ale nie byliś my zadowoleni, ten sam wynajem pokoju w mieszkaniu z wł aś cicielem, ale w każ dym razie ten system dział a na zasadzie przedpł aty. Nie znaleź liś my innych opcji budż etowych, jeś li ktoś wie, to powiedz mi, ż e jest chę ć ponownie jeź dzić do Wł och. Nasza podró ż trwał a ponad miesią c, ponieważ spę dziliś my dwa tygodnie na wybrzeż u Hiszpanii, za któ re wynaję liś my mieszkanie (ró wnież na przedpł atę ).
Co robić przed wyjazdem. Kup (jeś li nie) nawigator i mapy. Nie bą dź ską py, kup dobrego nawigatora i dobre mapy. Mieliś my Garmina, mapy był y aktualizowane 3 dni przed wyjazdem i nie był o ani jednego problemu, nawet oferowano opcje omijania miejsc, w któ rych był y naprawiane drogi. Prawdziwa pomoc w podró ż y i oszczę dnoś ć czasu. W 2006 roku podró ż owaliś my po mapach, duż o bł ą dziliś my po miastach i w zwią zku z tym straciliś my na tym duż o czasu. Otwó rz kartę bankową (najlepiej w euro), trzeba bę dzie rezerwować i pł acić za hotele, pł acić za drogi (moż esz też uż yć gotó wki, ale kolejka jest znacznie dł uż sza) i generalnie w Europie są doś ć podejrzliwi wobec gotó wki , w sklepach i supermarketach rachunki powyż ej 100 euro nie przyjmują do zapł aty (a czasami ponad 50). Oczywiś cie gotó wka jest potrzebna, ale nie za bardzo, lepiej trzymać gł ó wne pienią dze na karcie. A co najważ niejsze, zaopatrz się w przewodniki po krajach i miastach, któ re zamierzasz odwiedzić , a ż eby unikną ć bał aganu w gł owie, podziel kraje wedł ug uczestnikó w wycieczki, tj. każ dy podró ż nik dokł adnie studiuje jeden lub dwa kraje i staje się tymczasowym przewodnikiem po takim kraju, prowadzą cym cię po tym, co musisz zobaczyć , odwiedzić , spró bować itp.
Drogi i stacje benzynowe. W krajach, o któ rych mowa, drogi są pł atne, ale metody pł atnoś ci są inne. Na Wę grzech trzeba kupić tzw. „matrycę ” na pierwszej stacji benzynowej za granicą , dzieje się to na inną liczbę dni (minimum 4). Zatrzymujesz się na stacji benzynowej, pokazujesz numer samochodu, wpisują go do bazy i wybijają za Ciebie czek (któ ry oczywiś cie pł acisz). Podobnie jest w Austrii, ale zapomniał em jak nazywa się ta karta, jednak procedura jest taka sama, pierwsze tankowanie po zmianie stanu, pokazanie numeru samochodu i opł acenie opł at drogowych (minimalny okres waż noś ci 7 dni). Dalej we Wł oszech, Francji i Hiszpanii pł aci się za przejazd przez specjalne miejsca. Przy wjeź dzie na autostradę , przed szlabanem, nie zapomnij odebrać biletu rejestracyjnego na autostradzie, potrzebujesz go przy zjeź dzie (sł uż y do wyliczenia kwoty, jaką musisz zapł acić za drogi). Nawet jeś li podjechał eś do punktu kontrolnego, a szlaban sam się otworzył , bilet został automatycznie gdzieś wydrukowany i wyskoczył , szukaj go, w przeciwnym razie zapł acisz podwó jnie przy wyjeź dzie z autostrady i tylko na terminalach, w któ rych pł aci się gotó wką . Stacje benzynowe. Najtań sza benzyna na Wę grzech, w Austrii i Hiszpanii. Najdroż szy we Francji. We Francji i Hiszpanii są stacje benzynowe, na któ rych są dwie, a nawet trzy ceny za tę samą benzynę . W takim przypadku zwró ć uwagę na stojaki i ceny pod nimi. Jeś li są trzy ceny, to najtań sza benzyna jest na specjalnych kartach (w kraju istnieje system wcześ niejszego kupowania benzyny, coś jak nasze kupony), druga cena to samoobsł uga, a trzecia jest zasilana specjalna osoba. Jeś li są dwie ceny, to jest to albo pierwsza i druga opcja, albo druga i trzecia.
Parking. Parkuj tylko w wyznaczonych miejscach i jednocześ nie dokł adnie przestudiuj znaki parkingowe, lepiej poszukać parkometru, jeś li go nie ma, lepiej zaparkować ponownie. Parking, to pozycja wydatkowa, na któ rej nie należ y oszczę dzać , wyjdzie droż ej. Parkowanie na ulicy moż e być wyją tkowe, na przykł ad dla mieszkań có w tej osiedla zwykle mają specjalne karty, któ re leż ą pod przednią szybą , dlatego warto przyjrzeć się bliż ej zaparkowanym w pobliż u samochodom. A najbezpieczniejszą opcją jest parkowanie na parkingach podziemnych lub wielopoziomowych. Wyposaż one są w elektroniczną tablicę wynikó w informują cą o iloś ci wolnych miejsc, jeś li jest ich mniej niż dziesię ć , to nawet nie wchodzą , praktycznie nie ma szans na ich znalezienie. Po zaparkowaniu samochodu zapisz sobie, na któ rym pię trze i w jakim sektorze (jeś li jest to wskazane), uważ aj, ż e jest to konieczne, gdy zmieniasz parking codziennie przez miesią c przez miesią c, zapominasz dokł adnie, gdzie jest zaparkowany samochó d Teraz. Jest to bardzo waż ne, ponieważ Twó j czas jest ograniczony, wracają c na parking pł acisz za czas parkowania i masz 15-20 minut na odjazd, wię c nie ma zbyt wiele czasu na szukanie auta. W wielu miastach parkowanie na ulicy (jeś li są parkometry) jest bezpł atne w nocy, parkowanie moż e być ró wnież bezpł atne w weekendy, ale należ y to wyjaś nić na miejscu (w jakich godzinach uważ a się za noc i w jaki dzień jest bezpł atny parking ). Z tego co pamię tam parkowanie w Paryż u jest darmowe w niedzielę , ale to nie znaczy, ż e moż na zaparkować na miejscu osoby niepeł nosprawnej lub innych miejscach specjalnie przeznaczonych dla okreś lonej kategorii obywateli, to jest grzywna i jeś li ją masz na ponad dwa tygodnie przed wyjazdem moż esz mieć problemy na granicy, w Europie istnieje jeden komputerowy system policji drogowej. Czas na uzyskanie informacji o Tobie (o Twoim samochodzie) jako naruszycieli jest inny, minimalny okres to 2 tygodnie. Dotyczy to ró wnież ograniczenia prę dkoś ci, kamery robią zdję cia i rejestrują przekroczenie prę dkoś ci (w nawigatorach stosuje się wię kszoś ć kamer), dodatkowo nie schlebiaj sobie, policja, tak jak nasza, stoi z radarami na drogach. A jeszcze o parkingach, parkingi przy supermarketach są przeznaczone dla klientó w supermarketó w i nie myś lcie, ż e to nie jest monitorowane (no chyba, ż e wyjedziecie na godzinę i wró cicie przed zamknię ciem), auta są stamtą d ewakuowane. Mó wię z mojego smutnego doś wiadczenia. W Wiedniu w celu zaoszczę dzenia pienię dzy zostawiliś my samochó d na parkingu mał ego targu w pobliż u hotelu (w przypadku, gdy jest pł atny parking dla klientó w hotelu) i został ewakuowany. Zabraliś my samochó d pł acą c 250 euro za ewakuację i przechowywanie. To wszystkie oszczę dnoś ci.
Wycieczki. Wiele duż ych miast w Europie posiada takie autobusy Open Tour, bardzo wygodny sposó b na poznanie miasta. Bilety na ten autobus moż na kupić na 1 lub 2 lub 3 dni. Kupują c taki bilet, moż esz jeź dzić tymi autobusami tyle razy, ile chcesz przez wybraną liczbę dni, wysią ś ć i ponownie wejś ć na pokł ad na dowolnym przystanku. W niektó rych miastach jest kilka tras, ale bilet jest taki sam na każ dą trasę . W stolicach krajó w europejskich w tych autobusach moż na posł uchać wycieczki po rosyjsku (dostajesz sł uchawki, siadasz na dowolnym siedzeniu, podł ą czasz wtyczkę sł uchawek do panelu i wybierasz ję zyk).
Moja historia okazał a się bardzo obszerna, wię c czegoś nie opisał em, ale jeś li masz pytania, postaram się odpowiedzieć . Osobno chcę powiedzieć , ż e obliczenie trasy, rezerwacja hoteli i cał a reszta wstę pnych prac zaję ł a mi 2 miesią ce. Nie musisz polegać tylko na nawigatorze, musisz takż e mieć mapy papierowe. Moż esz utkną ć w korku na autostradzie i bę dziesz musiał poszukać alternatywnej drogi, nawigator nie wybierze jej za ciebie, odbuduje trasę , gdy przejdziesz na inną autostradę . Są też darmowe drogi, ale jazda po nich jest bardzo wolna, trzeba zaplanować nie wię cej niż.300 km mię dzy miastami z noclegami.
Odbyliś my 2 tak obszerne podró ż e samochodem po Europie w 2006 roku (9 krajó w) iw 2008 roku (5 krajó w), a wspomnienia wcią ż rozgrzewają duszę .
Marzenie, marzenia się speł niają ! Pomyś l, myś li są materialne!