Kwarantanna Kapadocja oczami ukraińskich turystów. Część 6
Zacznij tutaj: Czę ś ć.1 , Части 2 , Czę ś ć.3 , Czę ś ć.4 , Czę ś ć.5 .
Czę ś ć techniczna z mapami, linkami i podsumowaniem wszystkich serii znajduje się tutaj .
Dzień.4. Poranek wydawał się ponury i zimny. Ż ycie nie przygotował o mnie na +8 °))
Miautak usiadł na moim miejscu w jadalni, obok musiał em wybrukować :
Inny ulubiony model – ró ż a o ciekawym fioletowym odcieniu:
Tureckie balkony, podobnie jak wię kszoś ć naszych w sezonie, wypeł nione są doniczkami z sadzonkami:
Zaczynam dzień od odwiedzenia Gö reme Aç ik Hava Mü zesi (Skansen). Wstę p wynosi 100 liró w. Karanlik Kilise jest pł atny osobno, cena to 30 liró w. Zabrania się robienia zdję ć w koś cioł ach (nadzorują to specjalnie przeszkolone osoby), a fotografowanie jest dozwolone na terenie kompleksu muzealnego. I nie zapomnij zał oż yć maski!
Moż esz wirtualnie spacerować po muzeum, klikają c link . Poniż sze obrazy ś wią tyń są w wię kszoś ci zapoż yczone tutaj: ź ró dł o 1 , < a href="https://www.kapadokyadayim.com/goreme-acik-hava-muzesi/"> ź ró dł o 2 , ź ró dł o 3 .
Muzeum to ogromny zespó ł klasztorny z koś cioł ami, kaplicami, budynkami mieszkalnymi i gospodarczymi. Aktywnie funkcjonował zgodnie z przeznaczeniem od IV do XIII wieku. Uważ a się , ż e tam wł aś nie został uruchomiony system edukacji monastycznej, któ ry pó ź niej rozprzestrzenił się na inne regiony Anatolii.
W sumie na terenie kompleksu znajduje się dwa tuziny skalnych ś wią tyń , ale tylko niektó re z nich są otwarte dla zwiedzają cych (pozostał e są zamknię te ze wzglę du na ryzyko zawalenia).
Do takich zamknię tych należ ą Rahibeler Manastiri. Ten sześ ciopię trowy klif na lewo od wejś cia do muzeum był kiedyś klasztorem. Do niedawna zwiedzają cym wpuszczano dolną czę ś ć budynku, teraz jest ona cał kowicie zamknię ta.
Aziz Basil Sapeli. Kaplica ś w. Bazylego pochodzi z XI wieku i jest poś wię cona jednemu z najbardziej czczonych ś wię tych w Kapadocji. Nawiasem mó wią c, urodził się niedaleko tych miejsc, w mieś cie Kayseri.
>
Wnę ki kratowe w posadzce to groby patronó w i innych szanowanych osó b. Najlepiej zachowany fresk przedstawia ś w. Jerzego, ró wnież urodzonego w Kapadocji.
Najwię ksze wraż enie zrobił na mnie otwarty grobowiec i czaszka z wyrazem cierpienia (nigdy nie są dził em, ż e koś ci mogą tak ż ywo przekazywać emocje).
Elmali Kilise. Koś ció ł Jabł ka został zbudowany okoł o poł owy XI wieku. Ma cztery kolumny i dziewię ć kopuł . Wejś cie do niego przechodzi przez system tuneli.
Uważ a się , ż e ś wią tynia wzię ł a swoją nazwę od kuli trzymanej w rę kach Archanioł a Michał a, ponieważ moż na ją pomylić z jabł kiem. A jak pamię tamy, nazwy koś cioł ó w w regionie nie są autentyczne i został y nadane przez muzuł manó w, ponieważ najbardziej rzucał y się w oczy w konkretnym koś ciele.
>
Zdję cia drogi:
com/pw/ACtC-3fxLJ7DDs9Y75WZDfgeloG72ALIYZyasH_XdTCGQOC-SPmmtQ1Dk30vWpNHZuHx4n6ZKyQVnlpAZlOyvsZ-Z6RQ-dSUjhDdx1nh3cHPPks5c8rV067Qn85wI0flcpQ38oTN8EWXqB2_gc8u8bjhCXZt=w1400-h933-no? authuser=0" />
Azize Barbara Sapeli. Ta kaplica został a zbudowana przez bizantyjskich wojownikó w, poś wię cają c ją swojej patronce, ś w. Barbarze. Pochodzi z drugiej poł owy XI wieku.
W tym koś ciele chcę zwró cić uwagę na dwa punkty. Po pierwsze, obraz na nim jest uderzają cym przykł adem okresu ikonoklazmu, kiedy ś wią tynie mogł y przedstawiać tylko symbole i ozdoby. Po drugie, nakł adanie takich wzoró w odbywał o się bezpoś rednio na skale czerwoną farbą (ochra). Ta technika jest najtrwalsza, ponieważ z biegiem czasu rasa wchł ania kolor i wtedy rysunki nie mogą się nawet odkleić .
Aziz Onuphrius Kilisesi . XI-wieczny koś ció ł ś w. Onufrego jest lepiej znany jako Yilanli Kilise. Jest niewielki i uważ any za niedokoń czony.
Swoją nazwę zawdzię cza smokowi obalonemu przez ś wię tych, któ ry najwyraź niej został pomylony z wę ż em.
Ciekawy jest fresk przedstawiają cy ś w. Onufrego, któ rego ubranie ma tylko liś ć figowy.
>
W pobliż u koś cioł ó w znajdował y się zazwyczaj pomieszczenia mieszkalne: jadalnie, kuchnie, stodoł y. Zachował y się takż e piece gliniane – tandoory i lokalne klasztorne winiarnie. Zauważ , ż e stó ł i ł awki w jadalni są prawie na tym samym poziomie. To dlatego, ż e mnisi musieli jeś ć , kł aniają c się nisko do stoł u, dzię kują c w ten sposó b Bogu za chleb powszedni.
W jednym z refektarzy na ś cianie czoł owej znajduje się fresk „Tajemnica Wieczerzy”, na któ rym przedstawione jest Ciał o Chrystusa w postaci ryby.
Przejdź my dalej:
Nastę pny koś ció ł , wedł ug tabliczki, nazywa się Isimsiz Sapeli. Ale budynek o tej nazwie, zgodnie z mapą muzeum, nie moż e znajdować się w tym miejscu. Powinna istnieć Malta Haç li Kilise lub Koś ció ł Krzyż owcó w Maltań skich.
Staroż ytny system wentylacji:
Malowidł a w ś wią tyni prawie się nie zachował y, jedynie krzyż e na suficie i ś cianach:
Kolejny dylemat z krzyż ami. Jedna wersja nazywa je maltań skimi, ponieważ mają podobny kształ t (stą d nazwa koś cioł a). Inna teoria mó wi, ż e są to wczesnochrześ cijań skie krzyż e Konstantyna.
Trzecia wersja widzi tutaj zaszyfrowany monogram imienia Chrystusa (Ι Χ Θ Υ Σ lub dosł ownie „ryba”), któ ry jest wpisany w okrą g - symbol wiecznego cyklu ż ycia, ś mierci i odrodzenia duszy.
Gdzieś w pobliż u sł ychać ś piew koś cielny a cappella. Grupa zakonnic, któ re ró wnież przyjechał y na trasę , tak improwizowane i natchnione, wypeł nia lokalną atmosferę czymś emocjonalnym.
Kompleks muzealny, któ ry wcześ niej był tylko zbiorem artefaktó w dawno minionych dni, nagle przenika energia samego ż ycia. Czas się zatrzymuje. Obraz oż ywa. Mró wki na skó rze. Wszechś wiat doskonale potrafi sprowadzić ludzi i okolicznoś ci w kosmos, aby uzyskać najbardziej imponują cy efekt.
Karanlik Kilise. Mroczny Koś ció ł został zbudowany w XI wieku. Swoją nazwę otrzymał ze wzglę du na praktycznie brak ź ró dł a naturalnego ś wiatł a, ponieważ miał jedno okno w narteksie.
Nazwa koś cioł a pochodzi od dwó ch odciskó w stó p (sandał ó w) pod freskiem Wniebowstą pienia. Odciski przedstawiają ostatni ś lad pozostawiony przez Jezusa przed wstą pieniem do nieba.
Fresk Wniebowstą pienia uważ any jest za dokł adną kopię tego w koś ciele o tej samej nazwie w Jerozolimie.
>
Zgodnie z mapą muzeum znajduje się cmentarz klasztorny - Mezarlar (Graves).
Widoki na dolinę i terytorium klasztoru:
Ostatnim otwartym koś cioł em do odwiedzenia jest Tokali Kilise lub Koś ció ł Zakrzywiony jest jednym z najwię kszych w Kapadocji. Znajduje się.100 metró w od gł ó wnej czę ś ci muzeum.
>
Historia tej ś wią tyni zaczyna się w latach 800-tych od prostej pustelni samotnego mnicha. Nieco pó ź niej wokó ł mieszkania pustelnika zbudowano kaplicę (a moż e lepiej powiedzieć , ż e jest wykopywana? ) (teraz ta czę ś ć nazywa się Starym Koś cioł em).
Kilka lat pó ź niej pojawił się Koś ció ł Dolny, pomyś lany jako miejsce pochó wku patronó w i patronó w koś cioł a.
Wreszcie w latach sześ ć dziesią tych zbudowano majestatyczny Nowy Koś ció ł , ł ą czą c istnieją ce koś cioł y w jeden kompleks. Do namalowania go zaproszono mistrza z Konstantynopola, któ ry w swoich pracach uż ywał prawdziwego zł ota i drogich niebieskich pigmentó w (niebieskiego lazurytu).
Od 2011 roku wł oscy konserwatorzy przyjeż dż ają tu każ dego lata i doł ą czają do lokalnych rzemieś lnikó w, kontynuują c pieczoł owicie odnawianie starych freskó w.
Koś ció ł otrzymał swoją nazwę ze wzglę du na podobień stwo duż ego globu przedstawionego w absydzie do sprzą czki (był em zdziwiony, zdziwiony, ale nigdy nie widział em tam sprzą czki, podobno mam sł abo rozwinię tą wyobraź nię )).