Nie zepsuj wakacji z DSBW (Francja, „Colors of Provence”)
Wycieczki DSBW. Wycieczka firmowa „Colors of Provence” (Francja (Awinion, Marsylia, Nicea, Cannes), Monako). 09-16 czerwca 2012 Hotele: Marsylia – Mercure Marseilee Centre 3*; Awinion – Ibis Centre Pont de l`Europe 3 *; Cannes – Ligure 3*; Nicea – Mirabeau 3*. Ta recenzja jest ostrzeż eniem dla turystó w, któ rzy chcą zobaczyć i doś wiadczyć poł udnia Francji. Proszę wybrać inny sposó b, nie trzeba tego robić z wycieczkami DSBW. Wielokrotnie jeź dził am na wycieczki z DSBW, ale po raz pierwszy spotkał am się z tak szczerym oszustwem i brakiem szacunku dla turystó w. Co prawda nie był y to wcześ niej tak zwane wycieczki markowe z DSBW, ale w kraju, w któ rym odbywał a się wycieczka, zawsze był gospodarz. Moż e dlatego wszystko był o zorganizowane normalnie. Ale podobno DSBW nie moż e samemu zorganizować dobrej wycieczki, potrafi tylko zbierać dokumenty i brać pienią dze, są w tym dobrzy. Jest mał o prawdopodobne, ż e bę dę chciał powtó rzyć doś wiadczenie wspó ł pracy z DSBW-tours i nikomu nie radzę . Na stronie DSBW zobaczysz 4 pozytywne recenzje dotyczą ce trasy „Colors of Provence”, ale to tylko dlatego, ż e nie zamieszczają negatywnych recenzji (dokł adniej udają , ż e publikują , ale te recenzje są widoczne tylko z komputera, z któ rego te opinie są publikowane, a inne komputery nie). Teraz program wycieczki „Kolory Prowansji” obejmuje lot do Genui, a nastę pnie przejazd autobusem do Marsylii. W naszym przypadku w momencie zakupu wycieczki na lot do Marsylii iz powrotem wskazywał y regularne loty Air France. 12 dni przed wylotem poinformowano nas, ż e nie lecimy do Marsylii, ale do Genui, a takż e na lot czarterowy Tatar Airlines o 5.45 rano. Ró ż nica w cenach biletó w nie został a nam zwró cona, choć wyniosł a 10 tysię cy rubli. Nawet nas nie przeprosili, a raczej przekonywali, ż e mieliś my wielkie szczę ś cie, ż e w drodze do Marsylii bę dziemy podziwiać pię kno krajobrazu. Tylko DSBW zapomina zaznaczyć , ż e podró ż z Genui do Marsylii ma 420 km i zajmuje 6 godzin z trzema przystankami. Czyli za te same pienią dze zamiast wygodnego wieczornego lotu zwykł ym lotem do Marsylii dostaliś my bezsenną noc, „wspaniał e” Tatar Airlines i 6-godzinną podró ż z Genui do Marsylii. A wszystko to nie przed beztroskimi wakacjami na plaż y, ale przed doś ć bogatym programem wycieczek. Tatar Airlines to inna historia: stary Tu-154, któ ry przed startem był wypeł niony zapachem nafty, potem klimatyzatory naprawdę się wł ą czył y; ugię te siedzenia są ustawione tak blisko, ż e przy wysokoś ci 166 cm kolana są mocno dociś nię te do oparcia przedniego siedzenia. Biedni mę ż czyź ni, nawet ś redniego wzrostu, wiercili się najlepiej jak potrafili, ż eby się jakoś przystosować . W dniu wystawienia biletó w okazał o się , ż e lecimy z powrotem innym czarterem niż.12 dni temu informowano nas, a przylatujemy na inne lotnisko w Moskwie. Ale nawet tych biletó w nie udał o nam się zdą ż yć wraz z resztą dokumentó w, chociaż czekaliś my do 19:00. DSBW oszukiwał o nas przez cał y pią tek (z odjazdem o 5.45 w sobotę ) i szczerze opowiadali bzdury o kurierach z biletami elektronicznymi. W rezultacie bilety został y wysł ane do nas o godzinie 21:00 e-mailem po kilku telefonach do firmy. Ponieważ wycieczka „Colors of Provence” jest markowa, nie ma gospodarza, nie ma też lokalnych przewodnikó w, a nasz przewodnik przyleciał z nami. Na stronie DSBW recenzje wyraż ają wdzię cznoś ć przewodnikowi Malaninie Natalii. To ró wnież nie jest prawdą . Osoba mieszka w regionie moskiewskim i podró ż uje do ró ż nych krajó w z wycieczkami, a jej wiedza przypomina bardziej eskortę niż przewodnika. Ale nawet tę wiedzę Natalia dzieli się bardzo niechę tnie. Program ma duż ą liczbę transferó w, a wię kszoś ć z nich przechodzi po cichu. Przeczytaliś my artykuł y z przewodnika, nie dowiedzieliś my się niczego nowego. Otrzymaliś my odpowiedzi na wszystkie pytania typu: „Nie jestem historykiem, nie wiem…”, „Od niedawna wł ą czyliś my to miasto do programu, nie zdą ż ył em się tu wszystkiego nauczyć ” i tak dalej. Ale aktywnoś ć Natalii znacznie wzrosł a, gdy musiał a chodzić do fabryk kosmetycznych i na dodatkowe wycieczki. A jeś li Fragonard był w programie, a grupa dobrze się tam zaopatrzył a i wybrał a się na wycieczkę , to w drodze do Monako odprawa do Gorimard był a jej inicjatywą , a gdy poł owa grupy odmó wił a wyjazdu, wyjeż dż ają c na spacer wokó ł miasta Eze Natalia był a bardzo nieszczę ś liwa. Ostatniego dnia zmieniliś my program, na któ ry wszyscy już filozoficznie zareagowali, zdają c sobie sprawę , ż e nic nie moż na zmienić , i mieliś my dzień wolny w Nicei, ponieważ autobus musiał się zatrzymać przed wyjazdem na lotnisko w Genui o pierwszej w nocy. Wracają c jednak wieczorem do hotelu, okazał o się , ż e nigdzie nie jedziemy nocą , bo już trzeci raz zmieniliś my godzinę odlotu i linię czarterową , tym razem na Red Wings. Nastę pnego dnia nasze rzeczy zabrano do autobusu, eksmitowano z hotelu i odesł ano na drugi wolny dzień bez wycieczek do Nicei do 17. Oczywiś cie Red Wings opó ź nił o lot o 2 godziny, wię c wró ciliś my do domu dzień pó ź niej niż jechaliś my tam i znowu po nieprzespanej nocy. Po powrocie z takiej wyprawy wydawał o mi się , ż e nie wró cił am z Lazurowego Wybrzeż a, tylko z Turcji czy Egiptu tanimi lotami czarterowymi, tylko Turcja i Egipt był y all inclusive, a my mieliś my wszystko wył ą czone. A cena znacznie się ró ż nił a. Teraz o hotelach, w któ rych mieszkaliś my. Marsylia – Mercure Marseilee Centre 3*. Cał kiem zgodne z trzema gwiazdkami i zwykł ym poziomem Mercure. Ś niadanie w formie bufetu, co jest waż ne dla Francji. Na ciepł o - jajecznica z bekonem lub kieł baskami, w plastrach, owoce, warzywa, jogurt, wypieki. Nie ma ż adnych skarg. Poł oż ony blisko portu, obok duż ego centrum handlowego. Awinion – Ibis Centre Pont de l`Europe 3*. Ś niadanie to pró ba bufetu, bez gorą cego jedzenia. W plastrach - jeden rodzaj szynki i jeden rodzaj sera. Nie ma warzyw. Jedna mał a winda, czekanie to problem. Znajduje się za murem twierdzy, ale blisko niego. Cannes – Ligure 3*. Jedynym plusem jest lokalizacja. Do plaż y i portu 10 min. w spokojnym tempie, obok Monoprix, co jest bardzo waż ne, biorą c pod uwagę ś niadanie kontynentalne, skł adają ce się z buł ki, kawał ka bagietki, rogalika i dż emu z masł em. Na ś niadanie poszliś my z naszymi kawał kami ze sklepu. Okna wychodzą albo na dziedziniec-studnię , albo na bardzo gł oś ną ulicę z przesiadką i dworcem kolejowym. Okna z podwó jnymi szybami nie oszczę dzają , bardzo gł oś no przez cał ą noc. Do dyspozycji Goś ci jest minibar, zwany takż e lodó wką . Nicea – Mirabeau 3*. Znajduje się.20 min. spacerkiem od morza (dwa przystanki tramwajowe). Ś niadanie kontynentalne. Liczba rolek zmniejszył a się do dwó ch, wię c iloś ć przyniesionego ze sobą jedzenia wzrosł a. Pokoje są bardzo ró ż nej wielkoś ci, raczej odrapane. Ciepł a woda nie zaczyna pł yną ć natychmiast, ale pię ć minut po wł ą czeniu. Jeden rę cznik ką pielowy, bez rę cznikó w do rą k. Nie ma też ż elu pod prysznic ani szamponu, tylko mał a kostka mydł a, najwyraź niej do wszystkiego. Nie ma lodó wki. Dwie nasze panie dostał y jeden rę cznik na dwoje, poszł y zrobić zamieszanie, wię c dostał y też ż el. Rę cznik nie został zmieniony. Najgorszy hotel ze wszystkich czterech. Te opisy hoteli są przydatne tylko dla tych, któ rzy podró ż ują na wł asną rę kę i mogą wybierać , ale nikt nas o to nie pytał , wię c mieszkaliś my tam, gdzie się osiedliliś my. Podsumowanie wycieczki. Odwiedziliś my pię kne miejsca Prowansji, Monako i Lazurowego Wybrzeż a, ale niestety DSBW zrobił o wszystko, aby zepsuć nam wraż enia z podró ż y. Ponadto, są dzą c po opowieś ciach Natalii, podczas tej trasy nie tylko latają ró ż nymi lotami, ale takż e stale dają ró ż ne hotele. W naszym przypadku z jakiegoś powodu mieszkaliś my 2 dni w Cannes (choć nigdy wcześ niej na tej trasie nie zdarzył o się to) i 2 dni w Nicei zamiast 4 dni w Nicei, któ re są wskazane w programie. Mogą zamieszkać w Orange lub w mał ym hotelu w Awinionie, do któ rego nie moż na podjechać i trzeba iś ć pieszo, lub odwrotnie, daleko poza miasto, w skró cie, kto ma szczę ś cie. Ponieważ hotele nie są ogł aszane z wyprzedzeniem, nie ma ż adnych roszczeń wobec firmy. Weź to, co jest dane. Zastanó w się wię c, czy potrzebujesz tego wszystkiego na wycieczce, za któ rą pł acisz duż o pienię dzy i oczekujesz przyjemnych doznań .