Niezbadana Europa

28 Luty 2018 Czas podróży: z 17 Październik 2017 na 17 Październik 2017
Reputacja: +1636.5
Dodaj jako przyjaciela
Napisać list

Po turystyczno-wakacyjnej Francji chciał em zobaczyć Francję nieco inną - autentyczną i codzienną . Z Saarbrü cken na jednodniową wycieczkę był a okazja do odwiedzenia z rozsą dną liczbą dokó w Metz lub Nancy. Wybrano pierwszą opcję . Obniż ona stawka 29 euro za dwie osoby obowią zywał a tylko w weekendy. Ale jedyny weekend tej podró ż y zaplanowano w Strasburgu. Dlatego jeź dziliś my do Metz w dni powszednie. W dni powszednie obowią zywał a standardowa taryfa Saara-Lotaryngia, 11.40 euro za osobę OW. Nie zwią zany z konkretnym pocią giem. Waż ny przez cał y dzień . Istnieje bezpoś redni pocią g z powrotem z kró tkim przystankiem na francuskiej stacji Forbach. Na odcinku Saarbrü cken-Metz kursuje 2-wagonowy minipocią g francuskiej firmy TER, czas przejazdu to 55 minut. W Niemczech nie ma przystankó w – pierwszy jest w Forbes. Gł ó wnym kontyngentem pasaż eró w pocią gó w są uczniowie i studenci.


Widoki z okien - cał kowicie rolnicze. Metz zaskakuje niespodziewanie duż ą stacją z nieoczekiwanie duż ą liczbą peronó w. Z boku, na wprost budynku dworca, widać ultranowoczesny kompleks, któ ry jest filią sł ynnego Centrum Pompidou w Metz. Trochę nie nasze zainteresowanie. Wychodzimy do miasta. Brak kioskó w informacyjnych i z pamią tkami na dworcu i na placu dworcowym ś wiadczy o nieturystycznym charakterze tego miasta. Mapa oczywiś cie został a wcześ niej znaleziona i wydrukowana w Internecie. Tuż przy dworcu dostrzegamy monumentalny jak na Francję Urzą d Pocztowy z czerwonego kamienia. Wzdł uż niego i przejdź w gó rę rue Ausone. Niespodziewaną cechą transportu publicznego w Metz jest bardzo dł uga – bardzo dł ugie 3-odcinkowe autobusy jeż dż ą bardzo wolno, w tym przez deptaki w centrum, a zbliż ają c się ludzie emitują bezwzglę dny sygnał tramwajowy J.

Prawdopodobnie tramwaje był y kiedyś w Metz powszechne. W ten ciepł y dzień ulice są niemal opustoszał e, obszar o ś redniowiecznej architekturze (XVIII-XIX w. ), absolutnie nie zepsuty przez nowoczesnoś ć , takie jak plastikowe okna czy klimatyzatory wystają ce na fasadach, przynajmniej reklamy zewnę trzne, tylko szyldy sklepó w czy hotele. Kolor budynkó w jest jasnoż ó ł ty, ż adnych graffiti. Jedź dalej ulicą HenryMallet do kampusu. Niskie budynki kolegió w i liceó w wyglą dają bardzo autentycznie. Po drugiej stronie ulicy od kampusu znajduje się duż y park z lokalnym Ł ukiem Triumfalnym. Został zbudowany na pamią tkę ponownego przejś cia Metzu z Niemiec do Francji (pierwszy raz w 1870, drugi raz w 1918). Dalej za dawnymi koszarami. Marszał ku Ney, teraz jest centrum sztuki „Arsenał ” (ich odpowiednik „Arsenał u Sztuki” w Kijowie J)), udajemy się na centralny plac miasta - Plac Republiki.

Wszystko po francusku jest skromne i dyskretne: kilka kawiarni i tradycyjne dla regionalnych centró w Francji centrum handlowe elitarnej klasy „Galery Lafayett”. Obchodzą c dom towarowy o nowoczesnej szerokoś ci, ale absolutnie ś redniowiecznej w otoczeniu (2-3 pię trowe domy to bloki, w wię kszoś ci owinię te bluszczem, za domami widać park) udajemy się na nabrzeż e rzeki Mozeli. Quai des Roches wychodzi na trzy gł ó wne koś cioł y miasta: katedrę ś w. Szczepana (po prawej), koś ció ł protestancki Temple-Neuf (po prawej) i koś ció ł ś w. Wincentego (po lewej). Przechodzimy przez most na przeciwległ y brzeg Mozeli. Utrzymuje się ś redniowieczna autentycznoś ć : 2-3 pię trowe bloki mieszkalne, instytucje publiczne, koś cioł y, szkoł y wbudowane w kwartał y. Na nastę pnym moś cie. Przenosimy się na wyspę . Wyspowa czę ś ć miasta sł ynie opró cz wspomnianego już koś cioł a protestanckiego Temple-Neuf, Opery i Prefektury Miejskiej.

Jeś li budynek prefektury miasta nie jest godny uwagi, opera wyglą da bardzo pię knie. Teatr mieś ci się na doś ć duż ym Placu Komediowym, sł yną cym z tego, ż e co roku na począ tku lata odbywa się w nim festiwal kwiató w - kwiaciarnie tworzą tzw. „Kwiatowe dywany”. Wzdł uż nabrzeż a (zaró wno w czę ś ci wyspiarskiej miasta, jak i przy autostradzie) domy stoją blisko wody (prawie jak w Strasburgu), czyli podobno kiedyś mieszkań cy uż ywali ł odzi jako ś rodka transportu (a moż e nawet teraz). Strasburg przypomina też o obecnoś ci mechanizmó w obrotowych pod mostami, podobno w celu pokonania wystarczają co duż ego transportu rzecznego. Ale to, co radykalnie odró ż nia Metz od Strasburga pod wzglę dem nadmorskiego rozwoju urbanistycznego - to obecnoś ć nowoczesnych, staromodnych budynkó w wbudowanych w stare dzielnice, któ re wyglą dają bardzo organicznie, oczywiś cie obserwuje się wysokoś ć i liczbę pię ter.


O tym, ż e Metz ma nie tylko antyczną architekturę , mó wi bardzo ciekawy, doś ć nowoczesny (podobno 30-40 letni) budynek mieszkalny, poł oż ony tuż za Mł yń skim Mostem – ma nieskoń czoną liczbę pię ter (od 4 do 6), podobno sufity w ró ż nych wejś ciach o ró ż nej wysokoś ci, ale jednocześ nie wszystkie wejś cia do budynku mają tę samą wysokoś ć , okna są rozmieszczone absolutnie asymetrycznie, a w domu wykonano kilka ł ukó w do przejazdu transportu towarowego. Ten styl przypominał mi domy z francuskich utopijnych miast Melun-Senart czy Marne-la-Vallee. Tylko skala jest mniejsza. W Metz uwagę zwraca takż e brak sieci sklepó w (takich jak Moniprix, Carrefour czy Lidl w granicach miasta). Wedł ug miejscowych – wszyscy są poza miastem. Auchan znajdował się w centrum na parterze duż ego centrum handlowego Saint-Jacques, a nieco dalej w dó ł ulicy znajdował się mał y i bardzo wą ski Carrefour Express.

Odpoczywają c wię c na nabrzeż u i podziwiają c staroż ytne fontanny, na Merchant Street, obok gł ó wnej atrakcji miasta – Katedry ś w. Szczepana – przenosimy się na centralny plac Saint-Jasques. Pomimo strefy dla pieszych (samochody nie są dostę pne jako klasa), trzyczę ś ciowe autobusy jeż dż ą z bardzo mał ą prę dkoś cią , ale z tradycyjnymi sygnał ami tramwajowymi (prawdopodobnie tramwaje kiedyś przejeż dż ał y przez plac). Plac ś w. Jacques Square sł ynie z wielu kawiarni i restauracji, z któ rych jedna faktycznie jemy. Co zaskakują ce, sklepy są zamknię te w porze lunchu (w szczegó lnoś ci „Nicolas” w tej samej okolicy nie dział ał od 13:30 do 14:30). Chociaż w pojemniku 0.2 litra nie był o koniaku Courcell. Tylko 0.75 litra 22 E L. Jednak ten napó j w poż ą danym opakowaniu został zakupiony w są siednim „Auchan”, znajdują cym się na podziemnej kondygnacji centrum handlowego „Saint-Jacques”.

Z placu biegnie w ró ż nych kierunkach kilka ulic handlowych z butikami zaró wno tradycyjnych europejskich (Zara, H&M), jak i mał o znanych azjatyckich marek (Kiabi).

Po spacerze po placu i zwiedzeniu jednej z tutejszych cukierni (z ponad 100-letnią historią ) przechodzimy do kolejnego punktu charakterystycznego miasta – Bramy Niemieckiej. W tym celu schodzą c rue Tet d'Or mijają c kilka luksusowych hoteli i przechodzą c przez bardzo pię kny Piazza Saint-Luis z kolorowymi arkadami, któ ry jest celem miejscowych (o czym ś wiadczy francuska karuzela, a takż e tropikalna roś linnoś ć w pó ł tora metra) idziemy na spokojną ulicę Mozelle. Okolica jest bardzo cicha, idą c tą ulicą wydaje się , ż e przenosicie się w czasie ponad dekadę temu, i to nie tylko ze wzglę du na architekturę .


Na przykł ad mamy sklep filatelistyczny, któ ry dawno nie istniał , tu jest sklep z portugalskimi specjał ami kulinarnymi z fantazyjnymi butelkami i dzbankami w witrynie sklepowej, tu jest warsztat naprawy sprzę tu AGD marek, o któ rych nie pamię tamy wiele lat (Pionier) itp. Ś redniowieczny koś ció ł ś w. Otó ż ​ ​.9-pię trowy budynek mieszkalny z nieoczekiwanym ruchomym masztem po przeciwnej stronie ulicy.

Kolejne 200 metró w w gó rę ulicy Andre Maginota - i widać "Bramę Niemiecką " - fragment staroż ytnego muru twierdzy z dobrze zachowanym wjazdem do miasta z Niemiec. Teraz poruszamy się w przeciwnym kierunku, już w kierunku dworca. Ś redniowieczne kwartał y są stopniowo zastę powane przez kwartał y przedepokowe (druga poł owa XIX w. ), wzrastają kondygnacje i pretensjonalnoś ć zabudowy, stopniowo ulice zamieniają się w szerokie bulwary ze strefą zieleni oddzielają cą przeciwległ e kierunki. Elementy Paryż a… Na samej stacji zwracamy uwagę na kolejny ciekawy obiekt – Chateau d’Eau – „Zamek Wody”. W rzeczywistoś ci jest to wysoka (50-60 metró w na pierwszy rzut oka) wież a ciś nień , ozdobiona z jakiegoś powodu w stylu arabskim. A oto sama stacja Metz-Ville. Do odjazdu pocią gu jest jeszcze wystarczają co duż o czasu, aby to rozważ yć .

Budynek jest stary, wybudowany w 1908 roku, wraż enie jest takie, ż e fasada jest wyrzeź biona z cał ego kawał ka ogromnego szarego kamienia. 40-metrowa wież a zegarowa zbudowana jest w tym samym stylu, ale ma charakterystyczną cechę regionalną – podobnie jak koś ció ł Temple-Neuf, wież a nie zwę ż a się do szczytu piramidalnie ani stoż kowo, by zakoń czyć się iglicą , a jej krawę dzie wydają się szlifować pod ką tem, tworzą c 4 nowe nachylone pł aszczyzny, od punktu przecię cia, z któ rego wyrasta iglica. Jak nazywa się ten styl architektury – nie wiem – kto to rozumie, powiedz mi. Wiem, ż e w poł udniowo-zachodnich Niemczech, w szczegó lnoś ci w Trewirze, powstał o wł aś nie wiele budynkó w w tym stylu. Podró ż powrotna przebiegł a bez zakł ó ceń , z wyją tkiem kontroleró w w pocią gu Metz-Forbach, nie znaleziono biletó w, absolutnie wszyscy pasaż erowie okazali plastikowe karty podró ż y jako dokument podró ż y. Podobno regularnie jeż dż ą tą trasą .

Ale na odcinku Forbach-Saarbrü cken niektó rzy pasaż erowie kupili jednorazowe bilety od niemieckich konduktoró w bezpoś rednio na peronie. Cena 8 euro. Jakoś drogo na 20-minutową podró ż OW

Tłumaczone automatycznie z języka ukraińskiego. Zobacz oryginał
Aby dodać lub usunąć zdjęcia w relacji, przejdź do album z tą historią
Панорама Меца с набережной реки Мозель
Оперный Театр посади искуственного сада-огорода
Церковь Тампль-Нёф
Современность под старину
Футуристичесий урбанизм (1960-х) оставил свой след и в Меце
Кафедральный Собор
Площадь Сен-Луи. Оцените масштаб цветочного ящика!
Средневековые кварталы Меца
Немецкие Ворота
Железнодорожный вокзал
Podobne historie
Uwagi (4) zostaw komentarz
Pokaż inne komentarze …
awatara