Podróż przez śpiących Niemiec

23 Czerwiec 2013 Czas podróży: z 15 Czerwiec 2013 na 16 Czerwiec 2013
Reputacja: +1752.5
Dodaj jako przyjaciela
Napisać list

Deutsche bahn jest niezawodnym poś rednikiem ł ą czą cym miasta, wsie, ludzi i cał e narody. Od wielu lat tka swoje kolejowe sieci, ł apią c w swoje sieci nie tylko cał ą miejscową ludnoś ć niemiecką , ale takż e takich zabł ą kanych gnuś nikó w jak ja.

Otrzymawszy zadanie w porannej formacji, aby przejś ć w kierunku polskiej granicy, przekroczyć ją niepostrzeż enie, okopać się i wysł ać SMS o wykonanej pracy, zrezygnował am z kompletowania plecaka. Budynek znajdował się w Hamburgu, wię c trzeba był o zaczą ć swoją podró ż do polskich cierni wł aś nie stą d.

Nigdy nie korzystał em z pocią gó w w Niemczech i nie planował em. Ale zadanie trzeba był o wykonać w jak najkró tszym czasie i przy minimalnych stratach.

Przybył do Hamburg Hauptbahnhof o 6 rano peł en nadziei i dobrego nastroju.

Zbliż ywszy się do automató w biletowych, już wcześ niej rozwiną ł em palce, groź nie zbliż ają c je do automatu.


Zaznaczam, ż e te mechanizmy ró ż nią się nieco od standardowych urzą dzeń metra, ale mó wią też kilkoma ję zykami i zawsze są w stanie doprowadzić Cię do czystej wody, czyli do ostatniego punktu zakupu biletu.

Proces nie jest skomplikowany i każ dy uczeń , któ ry umie dzielić w kolumnie i zna ję zyk angielski, z ł atwoś cią pokona maszynę . Wybieramy stacje, odrzucamy wszelkie konwencje (rabaty, karty bonusowe) i gorzko zgadzamy się na II klasę . Zostanie wyś wietlonych kilka ofert ró ż nią cych się ceną i czasem. Zalecam wcześ niejsze wydrukowanie tras swoich ulubionych przepraw. Dopiero na ekranie wszystko jest takie gł adkie – począ tek i koniec. Zawsze bę dzie 1.2 lub nawet 3 transfery mię dzy stacjami koń cowymi. I fajnie by był o, gdyby był o wię cej czasu na przeskakiwanie mię dzy pocią gami, ż eby nie deptać grzecznych Niemcó w cię ż kimi butami, skaczą cych z ruchomych schodó w na ruchome.

Wię c po poró wnaniu opcji, kliknij pł atnoś ć.

Tutaj wyskakujemy karty, walutę z banknotami do 50 euro, czy obsypujemy maszynę drobiazgami.

Wychodzą c z automatu należ y mieć ze sobą.2 kartki: sam bilet dla znajomych bileteró w oraz rozkł ad jazdy z numerami stacji i peronó w.

To tyle, szukamy platformy i czekamy na Twó j skł ad wraz z innymi podró ż nikami.

Jeś li masz czas, moż esz spacerować po samej stacji. Jest duż o restauracji, centrum turystyczne i toalety za 1 euro. W snack barach ceny są rozsą dne: kawa 1.20-1.80 i kanapki 0.60-1.60. Jest z czego wybierać.

Ci, któ rzy planują spę dzić w Hamburgu trochę wię cej czasu, mogą zostawić bagaż e w przechowalniach i wskoczyć do lokalnego metra, któ rego perony znajdują się w są siedztwie. Przechowalnia bagaż u jest automatyczna, ceny podane są na zdję ciu.

Wyjazd pocią giem do Polski był dla mnie sukcesem. Drzwi obok mnie zwolnił y i już domyś lił em się , ż e muszę nacisną ć przycisk, aby je otworzyć.

Razem ze mną pę dził raczej oszoł omiony tł um, wię c musiał em myś leć w locie.

Usiadł em na krześ le, pomyś lał em, ż e chyba sobie poradził em i westchną ł em szczę ś liwie. Ale go tam nie był o.


Przede wszystkim pilnuj wagonó w. Kompozycja posiada 2 klasy, 1 klasę oraz restaurację . Klasa jest zwykle podana na wagonach. Wewną trz znajdują się miejsca siedzą ce w przedziale, przy stolikach 4-osobowych oraz proste siedzenia w duchu ukł adu autobusowego.

Kiedy wpychał em torbę mię dzy stó ł a siedzenie, pani szarpnę ł a mnie za rę kaw i powiedział a, ż e ​ ​ miejsca są zarezerwowane. Jak to? Wię c wszystkie stoliki są już zaję te, pomyś lał em i usiadł em na swoim zwykł ym miejscu. Ale nawet tutaj nie miał em spokoju. Grupa emerytó w, któ rzy weszli, spojrzał a na mnie niewyraź nie na swoją gazetę z rezerwą i pogardliwie wskazał a palcem w moim kierunku. Ja na wszelki wypadek przywitał em się i zapytał em, jakie ich zdaniem miejsce mogę zają ć.

I wtedy ujawnili mi tajemną znajomoś ć niemieckiej roztropnoś ci.

Wszystkie te miejsca, w pobliż u któ rych ś wieci się zielony napis Hamburg-Berlin (w moim przypadku), to miejsce zarezerwowane. Nawiasem mó wią c, moż esz to zrobić przy zakupie biletu, dopł acają c trochę.

Spokó j i odpoczynek znalazł em w nastę pnym samochodzie, gdzie nikt nie wspinał się ze swoją zbroją.

Auta są wygodne, posiadają toaletę jak samolot i internet. Ale nie proste. HotSpot od Deutsch Bahn oferuje 4.95, aby zostać ich klientem na 24 godziny. Nazwa, hasł o i gdziekolwiek jest ich ikona, masz zielone ś wiatł o. Moż esz pł acić bezpoś rednio przez Internet w pocią gu (ich strona dział a nawet bez poł ą czenia). Tym, któ rzy naprawdę tego potrzebują , polecam to zrobić , ponieważ mó j zwykł y niemiecki Internet prawie zawsze tracił poł ą czenie po drodze.

Lekko zwalniają c na zakrę tach, pocią g przejechał mnie przez 237 km dzielą ce Hamburg od Berlina w niecał e 2 godziny. Nic dziwnego, ż e nazywa się Intercity Express (ICE). Mimo wszystkich konwencji pocią g spó ź niał się bezczelnie o 15 minut, co prawda z gó ry uprzedzono nas o tym.

W każ dym miejscu znajduje się ulotka z rozkł adem jazdy, transferami do najbliż szych pocią gó w na innych stacjach oraz ró ż nymi informacjami.


Dworzec kolejowy w Berlinie był już bardziej imponują cy. I tutaj musiał em trochę odejś ć od moich tradycji i religii. Numer peronu ró ż nił się od wskazanego przeze mnie na kartce, a nazwy mojej stacji poś redniej nigdzie nie był o. Wniosek - zawsze musisz nawigować tylko wedł ug numeru pocią gu i godziny odjazdu. Ale nazwą miejsca docelowego moż e być przynajmniej Kaliningrad.

Na moim peronie oba pocią gi jechał y w tym samym kierunku, z prawie tymi samymi przystankami, tylko ten po prawej był mó j. Tym razem był to tylko IC, z trochę wię kszą liczbą przystankó w.

We wszystkich pocią gach są kontrolerzy, któ rzy podbijają bilety. Mogą też przypominać o stacji przeł adunkowej, ale wszystko jest po niemiecku.

W przygranicznym miasteczku ostatni raz zmienił em konie na przejś ciu, tym razem wskakują c na prosty pocią g regionalny RB. Tylko 2 samochody, pomalowane na wesoł e kolory. Ten kł aniał się przed każ dym postem i witał każ dą platformę.

Wię c nic przesadnie skomplikowanego - wystarczy być uważ nym, skutecznym, a takż e dobrze wychować i znać podstawy ję zyka niemieckiego. Wtedy wasze zrozumienie kiwanie gł ową i wkł adanie w ducha: Naturlich i Genau, bę dzie niezwykle pozytywnie naznaczone przez waszych są siadó w-babci, któ rych jest sporo.

P. s. Z przydatnych dodam, ż e bilet miesię czny na wszystkie niemieckie pocią gi kosztuje 309 euro (do 27 lat, to taniej), a za dwoje 459. Co wię cej, wszystkie dzieci o takim samym nazwisku jak twoje podró ż ują na balon poniż ej 15 lat.

Kolej. de/deutschlandpass

Istnieje ró wnież inny karnet „wszystko, co moż esz podró ż ować ”, tylko na 1 dzień . Kosztuje 44 euro, plus 6 euro za każ dego kolejnego pasaż era. Ale tutaj jest ograniczenie, ż e mogą być uż ywane tylko pocią gi regionalne.

Szczegó ł y najlepiej sprawdzić w Bahn. de/quer-durchs-land.

Có ż , cieszę się , ż e mogę Wam powiedzieć , ż e podró ż ują c koleją ratujecie ś rodowisko. Jeś li nie jest to Twoim celem, moż esz jako opcję wybrać carpooling do przemieszczania się mię dzy miastami. Na specjalnych stronach lokalni kierowcy szukają innych podró ż nych, któ rzy zapeł nią samochó d po oczy. Tak wię c bardzo oszczę dny Herr zawsze chę tnie podwiezie cię z jednego miasta do drugiego za dwadzieś cia, jeś li jest w drodze.

Tłumaczone automatycznie z języka rosyjskiego. Zobacz oryginał
Aby dodać lub usunąć zdjęcia w relacji, przejdź do album z tą historią
Podobne historie
Uwagi (2) zostaw komentarz
Pokaż inne komentarze …
awatara