OD STOLICY DO STOLICY. CHARKÓW
O pierwszej stolicy chciał bym mó wić w samych superlatywach. Najwię ksza stacja, najbardziej niezwykł y koś ció ł , najstarsza remiza straż acka, najwię kszy plac. Ogó lnie rzecz biorą c, ta lista moż e być kontynuowana przez bardzo dł ugi czas. Ale co tu mó wić . Jak mó wi przysł owie, lepiej raz zobaczyć niż sto razy usł yszeć . Muszę lecieć !
Och kochanie. . .
Dotarcie z Kijowa do Charkowa nie stanowi problemu. Do wyboru wszystkie ś rodki transportu. Z wyją tkiem wody. Geografia już nas tutaj zawiodł a. Formalnie najszybszym sposobem jest samolot. Jeś li jednak weź miesz pod uwagę czas dojazdu do iz lotniska, odprawę i inne drobiazgi, zysk bę dzie bardzo niewielki. Pocią g ekspresowy w tym sensie wyglą da lepiej. Zwykł y pocią g jest wygodny dla tych, któ rzy chcą trochę zaoszczę dzić . Przyjdź rano, zajmij się swoimi sprawami, wró ć wieczorem. Dla podró ż nych autobus jest wygodniejszy. Jedna z najlepszych dró g pozwala cieszyć się podró ż ą . O ile jest to moż liwe w naszym kraju.
Ale jak znaleź ć odpowiedni lot? Idź do kasy dworca autobusowego? Dł ugie, niewygodne i wielka strata czasu. Ponadto loty odbywają się z kilku punktó w. Ratuje Jego Wysokoś ć Internet. Moż esz wejś ć na stronę konkretnego dworca autobusowego lub dworca autobusowego i zobaczyć rozkł ad jazdy. A potem kup bilet. Ale w Kijowie jest kilkanaś cie przystankó w autobusowych i dworcó w autobusowych. A ich sortowanie jest doś ć ż mudnym zadaniem. W takiej sytuacji pomogą agregatory biletó w.
Pomimo tak trudnej nazwy wszystko jest doś ć proste. Jedna strona zawiera oferty z kilku stacji i dworcó w autobusowych jednocześ nie. Kwota zależ y od poziomu tego samego kolekcjonera. Ponadto wię kszoś ć nie ma bezpoś redniego dostę pu do sprzedaż y biletó w. Oznacza to, ż e są poś rednikami poś rednikó w. W zwią zku z tym niż sza niezawodnoś ć i wyż sza cena. Bardzo niewielu sprzedaje bezpoś rednio. Po pierwsze, stara strona http://bus. com. ua/ i nowa https://inbus. ua/.
Strona https://inbus. ua/ ma wyraź ne zalety. Zawiera zaawansowany filtr. Oznacza to, ż e za kulisami pozostają zawodne usł ugi autobusowe. Ale najważ niejsza jest niezawodnoś ć . W koń cu wł aś ciciel firmy CoDrive jest programistą dla ukraiń skich dworcó w autobusowych. I tylko CoDrive ma wył ą czne warunki z partnerskich dworcó w autobusowych. Dzię ki temu bilety autobusowe sprzedawane są z gwarancją dostę pnoś ci miejsc i wejś cia do autobusu. Bilety moż na ró wnież kupić w terminalach. Jak mó wią , wszystko jest dla wygody pasaż eró w.
Ale wybó r firmy przewozowej to rodzaj loterii. Istnieje wraż enie, ż e wielu wł aś cicieli wł ą czył o tryb maksymalnych oszczę dnoś ci. I czę sto trzeba modlić się do swoich bogó w, aby ten, ż e tak powiem, transport po prostu nie rozpadł się po drodze. Ale, tak jak w tym konkretnym przypadku, są szczę ś liwe wyją tki.
Co masz na imię
Siedem i pó ł godziny w drodze pozwala nie tylko dobrze odpoczą ć , ale takż e zapoznać się z historią miejsca docelowego. Co wię cej, obecnoś ć darmowego, a raczej wliczonego w cenę biletu, Internetu w autobusie po prostu zmusza do dział ania.
Wedł ug oficjalnej wersji Charkó w został zał oż ony w 1630 roku. Ale z bardzo oryginalnym zastrzeż eniem. Oparte wył ą cznie na pisanych rosyjskich oficjalnych ź ró dł ach. Mianowicie skarga na dewastację terenó w cerkiewnych w Bieł gorod przez Charkó w Czerkasy.
Wię c jednocześ nie otrzymujemy informacje o ó wczesnych mieszkań cach. To znaczy jeden z ludó w Zł otej Ordy, któ ry masowo migrował z gó r Kaukazu do regionu ś rodkowego Dniepru. A nastę pnie przeją ł okoliczne ziemie.
Ciekawie o nich pisał rosyjski historyk WN Tatiszczew: skargi gubernatora tatarskiego przeniesiono nad Dniepr i zbudowano miasto Czerkasy. Potem, widzą c polskie panowanie rozwią zł e, zamienili cał ą Mał ą Ruś w Kozakó w, wybrawszy hetmana lub Osmana, wszyscy nazywali siebie Czerkiesami. Nawiasem mó wią c, „Kozak” w tł umaczeniu z ję zyka tureckiego oznacza zł odzieja, wł ó czę gę , poszukiwacza przygó d, wygnaniec.
Istnieje co najmniej kilkanaś cie wersji samej nazwy miasta. Wię kszoś ć historykó w i miejscowych historykó w uważ a, ż e Charkó w zawdzię cza swoją nazwę rzece o tej samej nazwie, nad któ rą stoi. To prawda, wię c pojawia się pytanie, ską d ją wzię ł a?
Legenda pochodzą ca z Dalekiego Wschodu jest znacznie ciekawsza. Wedł ug kronik buł garskich mię dzy 430 a 440 rokiem miasto został o zbudowane przez legendarnego przywó dcę Hunó w Attylę . I nazwany na cześ ć ukochanej siostry Charki. To jej imię w tł umaczeniu oznacza Ł abę dź . Czy to nie jest bardzo podobne do historii powstania Kijowa? Potwierdzenie tej wersji moż na znaleź ć ró wnież w ź ró dł ach perskich. Gdzie Charkha, wraz z Kiyavą i Czernigiem, są wymieniane jako najbardziej znane i najwię ksze miasta Rosji.
Inna legenda mó wi, ż e w XI - na począ tku XIII wieku na tym terenie znajdował a się legendarna stolica ziemi Poł owcó w Szarukan lub inaczej Harukan, nazwany na cześ ć Poł owca (Kypczaka) Chana Sz (X) Arukana dzisiejszego Charkowa.
A od momentu, gdy twierdza został a zbudowana na miejscu staroż ytnej rosyjskiej osady w 1630 roku, moż na powiedzieć , ż e zaczyna się wspó ł czesny okres historii Charkowa.
Czy był eś na Podolu?
Autobus przyjeż dż a na dworzec autobusowy pod oryginalną nazwą „Privokzalnaya”. Któ ry znajduje się w pobliż u pó ł nocnego terminalu Dworca Pasaż erskiego w Charkowie lub, w inny sposó b, Dworca Poł udniowego. Z kolei leż y w dolinie rzeki Lopan. Obszar ten jest nadal nazywany rą bkiem Charkowa. Dlaczego? Ponieważ jest poniż ej. Wcześ niej gł ó wne miasto znajdował o się na szczycie, na gó rze. Dziś ró ż nice są prawie niezauważ alne, ale pamię ć pozostaje.
Opró cz dworca autobusowego na terenie dworca znajdują się jeszcze dwa punkty odjazdó w i przyjazdó w autobusó w. Interesują ce jest to, ż e dwa obszary są przeznaczone do transportu, znajdują ce się po obu stronach gł ó wnej Privokzalnaya, gł ó wnie dla pieszych. Budynki Dyrekcji Kolei Poł udniowych i Centrum Pocztowego wraz z samą stacją tworzą jeden zespó ł architektoniczny. A w centrum znajdują się fontanny muzyczne, ł aweczki i letnie kawiarenki. Rodzaj poczekalni na ś wież ym powietrzu.
Dlaczego poł udniowe? Ponieważ znajduje się na drodze z Moskwy do morza. Faktycznie uł oż enie kolei był o potę ż nym impulsem do rozwoju miasta. Nie wszyscy wiedzą , ż e w Zwią zku Radzieckim istniał y dwa miasta, z któ rych pocią giem moż na był o wyjechać prawie na terenie cał ego kraju. To Moskwa i Charkó w. O znaczeniu wę zł a komunikacyjnego ś wiadczy liczba stacji. Opró cz poł udnia jest jeszcze sześ ć .
W miarę rozwoju kolei budynek tego dworca był kilkakrotnie przebudowywany, modernizowany i rozbudowywany. Lub ponownie wzniesiony po zniszczeniach wojennych. Ostatnia, któ ra zachował a się do naszych czasó w, został a zbudowana w 1952 roku w stylu stalinowskiego imperium. Fasada ozdobiona jest dziesię cioma masywnymi kolumnami z biał ego kamienia Inkerman. Wspierają portyk, po obu stronach któ rego znajdują się dwie wież e. Na poł udniu jest zegar. W latach 1978 - 1982 dobudowano skrzydł o poł udniowe i wież owiec Hotelu Express (16 pię ter, 54 pokoje). Renowację przeprowadzono w 2003 roku. A dziś stacja nadal ś wieci swoim blaskiem.
Obję toś ć stacji 80 tys. m³ , wysokoś ć hali 26 m, wysokoś ć wież.42 m, ś rednica zegara na Wież y Poł udniowej 4.25 m. Ł ą czna powierzchnia powierzchnia dworca to 32.6 tys. mkw. , perony i tunele - 33.1 tys. Plac dworcowy zajmuje powierzchnię.6, 0 tys. Cał e terytorium stacji zajmuje 4.8 ha. To najwię ksza stacja kolejowa w kraju i jedna z najwię kszych w Europie.
A w najwię kszej hali zainstalowany jest najwię kszy dział ają cy samowar w kraju. Jego obję toś ć to 360 litró w, waga to ponad 300 kilogramó w, wysokoś ć to prawie dwa metry. Przeznaczony jest na 1.8 tys. kubkó w. Czę ś ć pawilonu herbacianego „Pod samowarem”. Mó wią c najproś ciej, mał a kawiarnia.
Na pierwszym peronie moż na zobaczyć pomnik z brą zu bohatera powieś ci „Dwanaś cie krzeseł ” Ojca Fiodora. Na marmurowym cokole wyryto cytat z jego listu do ż ony: „Charkó w to hał aś liwe miasto, centrum Republiki Ukraiń skiej. Po prowincji wydaje się , ż e wyjechał eś za granicę ”. Tyle, ż e to arcydzieł o jest bardzo trudne do zobaczenia. Platforma jest niezawodnie chroniona metalowymi prę tami i potę ż nymi koł owrotami. Pozostaje ze ł zami w oczach poprosić straż nikó w, aby przepuszczali ciekawskich turystó w.
Ale w Muzeum Historii i Inż ynierii Kolejowej Kolei Poł udniowej turyś ci są bardzo mile widziani. Znajduje się obok pó ł nocnego terminalu. To najlepsze takie muzeum w kraju. Specjalnie do tego celu wybudowano budynek i otwartą przestrzeń na sprzę t. Należ y powiedzieć , ż e to ostatnie jest bardzo niezwykł e.
Duż y obszar jest cał kowicie wył oż ony pł ytkami. I wydaje się , ż e samochody i lokomotywy stoją prosto na bruku. Ale nie, okazuje się , ż e szyny są po prostu zagł ę bione pod poziomem otaczają cej je kostki brukowej. Jest to bardzo wygodne dla zwiedzają cych. A ekspozycja wyglą da bardzo reprezentacyjnie.
Stacja Poł udniowa jest jedną z dominują cych cech rą bka Charkowa. Ale nie jedyny. Nie musisz iś ć daleko. Rodzynki moż na znaleź ć dosł ownie za rogiem.
(Zakoń czenie nastę puje)