Katedra w Walencji

Katedra w Walencji
Ocena 10110

18 październik 2015Czas podróży: 8 kwiecień 2015
Katedra Najś wię tszej Marii Panny. Katedra został a zbudowana na miejscu dawnej rzymskiej ś wią tyni Diany, bogini pł odnoś ci, flory i fauny. Ś wią tynia, któ ra należ ał a najpierw do Rzymian, a potem do Wizygotó w, został a cał kowicie zburzona przez Arabó w. Na miejscu ś wią tyni Arabowie wznieś li meczet. Ale wraz z przybyciem Hiszpanó w ś wią tynia muzuł mań ska ró wnież został a zniszczona, a na jej fundamentach w 1262 r. poł oż ono katedrę . Budowa trwał a do 1356 roku. W kolejnych wiekach katedrę dokoń czono i przebudowano, wię c w jej architekturze mieszał y się cał e epoki.

Wejś cie do Katedry jest pł atne 4.5 euro.

Na prawo od gł ó wnego wejś cia do katedry znajduje się kaplica Santo Calis. Najważ niejszym skarbem kaplicy jest pó ł przezroczysta misa, zwana Ś wię tym Graalem, podarowana katedrze przez kró la Aragonii Alfonsa V Wspaniał ego w 1437 roku.

Do 1916 r. miskę z relikwiami przechowywano w sieni, potem ją tu przeniesiono.
Wcześ niej misa był a uż ywana w ceremoniach religijnych, ale w 1744 roku przypadkowo spadł a na podł ogę i pę kł a, po czym postanowiono ją odrestaurować i zachować po prostu jako obiekt kultowy w przyszł oś ci (obecnie misa jest uż ywana tylko przy szczegó lnie uroczystych okazjach). Misa wykonana jest z ciemnoczerwonego agatu lub chalcedonu (ten rodzaj minerał u nazywa się karneolem lub karneolem) i pochodzi z I wieku p. n. e. n. mi. (wedł ug innych ź ró deł powstał w latach 100-50 p. n. e. ). Wykoń czona zł otem, cennymi perł ami i szmaragdami. Podstawa i dwa uchwyty misy został y dodane w ś redniowieczu, dzię ki czemu tylko sama misa z polerowanego agatu moż e być uważ ana za prawdziwy zabytek.

Nie da się go zobaczyć z bliska, bo jest doś ć wysoki.

To jest historia miski.
Wedł ug legendy, po ś mierci Marii Panny, uczniowie Chrystusa rozdzielili mię dzy siebie jej mają tek, a kielich, z któ rego jadł Chrystus podczas Ostatniej Wieczerzy, ś w. Piotr zabrał do Rzymu. W zwią zku z prześ ladowaniami, jakim podlegali chrześ cijanie, papież Sykstus II w III wieku powierzył cenną relikwię ś w. Lawrence, któ ry trzymał go w swoim rodzinnym mieś cie Huesca. Tam misa był a aż do 712, po czym chrześ cijanie uciekają cy przed muzuł manami ukryli ją w Pirenejach, a nastę pnie w klasztorze San Juan de la Peñ a niedaleko miasta Jaca. W 1399 mnisi podarowali Graala kró lowi Aragonii Marcinowi I, a puchar trafił do Saragossy, w Pał acu Aljaferia. W 1424 r. Alfons V Wspaniał y przenió sł relikwię do Walencji w podzię kowaniu za pomoc udzieloną przez Kró lestwo Walencji w bitwach na Morzu Ś ró dziemnym. Począ tkowo puchar przeznaczony był do kaplicy pał acu kró lewskiego, jednak w 1437 roku został podarowany przez monarchę kapitule katedralnej w Walencji.
Czę ś ć oł tarzowa katedry w Walencji ma kształ t wieloką ta i jest pokryta sklepieniem z sześ cioma ż ebrami. Oryginalne obrazy sklepienia i ś cian czę ś ci oł tarzowej zaginę ł y podczas poż aru w 1469 r. , po czym w 1474 r. obrazy w stylu renesansowym powierzono wł oskim artystom Paolo de San Leocadio i Francesco Pagano. Klientem był przyszł y papież Aleksander VI. Jednak w trakcie prac prowadzonych w latach 1674-1682. pod kierunkiem walenckiego architekta Juana Pé reza Castiela malowidł a te został y ukryte pod bujnym barokowym wystrojem z licznymi kolumnami, pilastrami, zł oceniami itp.

Dopiero w 2004 roku pod barokowym stiukiem przypadkowo odkryto najpię kniejsze renesansowe freski z 1474 roku przedstawiają ce muzyczne anioł y. Usunię to warstwy epoki baroku, a publicznoś ci ponownie zaprezentowano historyczne obrazy, cud wczesnego renesansu.
Uderzał o nie tylko niesamowite pię kno tych freskó w, ale takż e to, jak wspaniale został y zachowane.

Dwoje duż ych drzwi oł tarza zajmuje powierzchnię.75 metró w kwadratowych. mi malowany olejem w latach 1506-1510. artyś ci Fernando de la Almedina i Hernando (Fernando) de los Llanos. Uważ a się , ż e malarze ci przez jakiś czas wspó ł pracowali z Leonardo da Vinci i przenieś li do Hiszpanii styl wł oskiego renesansu, któ ry nastę pnie rozprzestrzenił się z Walencji na cał y Pó ł wysep Iberyjski. Oł tarz skł ada się z sześ ciu paneli, malowanych dwustronnie, co daje w sumie 12 obrazó w o tematyce ewangelicznej, wykonanych w stylu Leonarda i innych artystó w wł oskiego renesansu. Obrazy są tak dobre, ż e gdy Filip II je zobaczył , powiedział , nawią zują c do srebrnego retablo przechowywanego w oł tarzu: „Tak, oczywiś cie, jest ze srebra, ale same te skrzydł a są z czystego zł ota”.
Tłumaczone automatycznie z języka rosyjskiego. Zobacz oryginał

MIEJSCA W POBLIŻU
PYTANIE ODPOWIEDŹ
Brak pytań