Klasztor Emaus

Klasztor Emaus
Ocena 9110

16 listopad 2020Czas podróży: 11 może 2019
Jeś li spojrzysz na budynek od strony Weł tawy, ł atwo rozpoznasz klasztor Emaus po dwó ch ostrych iglicach, któ re wznoszą się z jego dachu jak skrzydł a. Od razu zwracają uwagę na ich niezgodnoś ć z praską klasyką muró w i fundamentó w ś wią tyni. Klasztor Emaus przycią ga nie tylko niezwykł ą architekturą , ale takż e nie mniej fascynują cą historią . Został zał oż ony przez Karola IV w 1347 roku i do XXI wieku wcią ż pobudza naszą wyobraź nię . Ale ską d wzię ł a się taka dziwna nazwa? W dniu jego konsekracji odczytano rozdział z Biblii, któ ry opowiada o spotkaniu Jezusa z uczniami na drodze do Emaus.

Gł ó wny koś ció ł klasztoru nazywany jest Koś cioł em Marii Panny na Sł owianie. A przed wejś ciem do klasztoru znajduje się mał y koś ció ł ek ś w. Koź mi i Damiana. Klasztor Emaus to wyją tkowe zjawisko na ziemiach sł owiań skich. Jest to pierwszy koś ció ł katolicki, w któ rym naboż eń stwo odprawiano w ję zyku cerkiewnosł owiań skim, specjalnie na zaproszenie chorwackich mnichó w.
. Pozostali wierni tradycji gł agolicy. Stą d inna nazwa cerkwi – klasztor „Na Sł owianach”. Ta innowacja pojawił a się na proś bę Karola IV skierowaną do papież a Klemensa IV. W ten sposó b kró l chciał zlikwidować rozł am mię dzy wschodnim i zachodnim koś cioł em chrześ cijań skim oraz wzmocnić wł asne sł owiań skie tradycje. Dlatego cerkiew honoruje nie tylko Matkę Boską , ś w. Hieronim, ś w. Wojciecha, ale takż e prawosł awnych ś wię ci Cyryla i Metodego, Prokopa.

Spacerują c po cichych salach sanktuarium, zobaczysz na ś cianach pozostał oś ci rzadkich freskó w - wybitne przykł ady czeskiego malarstwa gotyckiego z XIV wieku. Oto najwię kszy i najcenniejszy zbió r scen biblijnych ze Starego i Nowego Testamentu. Nie znajdziesz takich w cał ej Europie. Parafianie pokochali te obrazy, ponieważ wię kszoś ć z nich był a niepiś mienna, a malowidł a umoż liwiał y poznanie historii biblijnych.

Celem kró la był o stworzenie klasztoru, w któ rym aktywnie rozwijał oby się ż ycie naukowe i edukacyjne.
I wkró tce klasztor Emaus stał się jednym z oś rodkó w sł owiań skiej literatury, edukacji i kultury. W jej ś cianach kryje się tajemnica powstania bezcennych rę kopisó w i miniatur artystycznych najwyż szej klasy.

Jednym z takich rę kopisó w jest sł ynna Ewangelia w Reims. Był uż ywany podczas koronacji kró ló w francuskich do XVI wieku. Tutaj mieszkał i studiował kaznodzieja Jan Hus, astronom i matematyk Johann Kepler. Klasztor Emaus bardzo jasno rozpoczą ł dział alnoś ć edukacyjną , ale zmiany polityczne i cią gł e wojny osł abił y jego pierwsze aspiracje i znacznie wpł ynę ł y na jego architekturę . Począ tkowo mieszkali tu mnisi chorwaccy, któ rzy zachowali tradycje kultu sł owiań skiego. Potem – mnisi hiszpań scy, pó ź niej – niemieccy. I wraz z mieszkań cami ś wią tyni zmienił się ró wnież jej wyglą d. Począ tkowo był to wspaniał y przykł ad architektury gotyckiej. Nastę pnie ś wią tynię przebudowano w stylu barokowym.
Dwa wieki pó ź niej został odrestaurowany w stylu neogotyckim.

Podczas II wojny ś wiatowej klasztor został poważ nie uszkodzony przez amerykań skie bombardowania. Po wojnie zakonnicy przystą pili do odbudowy ś wią tyni, ale wł adze komunistyczne zaję ł y sanktuarium i uczynił y z niego magazyn. Koś ció ł nie dział ał od dziesię cioleci. W 1970 roku Amerykanie przeprosili za zbombardowanie Pragi, czego efektem był y dwie wież e w budynku w stylu Art Nouveau. Po upadku reż imu komunistycznego zakonnicy wró cili do klasztoru i rozpoczę li odbudowę . Obecnie klasztor należ y do Zakonu Benedyktynó w i jest otwarty dla wszystkich.

Skromny koś ció ł ś w. Kosmy i Damiana w Sł owianach mó gł by zaginą ć na tle wielu innych majestatycznych ś wią tyń w Pradze. Jednak ze wzglę du na poł oż enie na wzgó rzu – jest to widoczny punkt orientacyjny dla turystó w spacerują cych po Pradze. Niezwykł a dla miasta jest ró wnież ziemia, na któ rej stoi koś ció ł.
Nad gł ó wnym wejś ciem do ś wią tyni znajduje się napis wykonany podczas jej odbudowy w XVII wieku. Stwierdza, ż e ​ ​ pierwszy koś ció ł w tym miejscu został zbudowany przez księ cia Wacł awa w 928 roku.

Nowy koś ció ł od pierwszych lat swego istnienia był katedrą parafialną . Koś ció ł przeż ywał swó j rozkwit w XIV wieku, po tym, jak czeski kró l Karol IV zaprosił w 1347 roku do Pragi zakonnikó w benedyktynó w z Chorwacji na naboż eń stwo w ję zyku starosł owiań skim. Do czasu zakoń czenia budowy wielkiego klasztoru benedyktynó w obok koś cioł a ś w. Kosmy i Damiana był a jedną z nielicznych katedr w Europie Ś rodkowej, gdzie kult odbywał się zgodnie z kanonami obrzą dku greckokatolickiego.

Na jej ś cianach znajdują się dwie tablice pamią tkowe. Jedna na cześ ć zał oż yciela klasztoru Karola IV, druga zwią zana jest z tajnym pochó wkiem ofiar rewolucji 1848 roku w przykoś cielnym ogrodzie.
Tłumaczone automatycznie z języka ukraińskiego. Zobacz oryginał

MIEJSCA W POBLIŻU
PYTANIE ODPOWIEDŹ
Brak pytań