Zegar Ankerur

Krótka historia Austrii
Ocena 8110

3 kwiecień 2020Czas podróży: 26 czerwiec 2019
Podziwiaj wyją tkowy zegar kotwiczny na Hoher Markt (Gó rny Rynek) w pobliż u katedry ś w. Szczepana. Ze wzglę du na figury poruszają ce się w rytm muzyki, bywa nazywany zegarem muzycznym lub tań czą cym. 10-metrowy zegar to rodzaj mostu lub ł uku mię dzy Bauernmarkti a Ankerhof, któ ry ł ą czy oba budynki Towarzystwa Ubezpieczeniowego Anker. Został wymyś lony i zbudowany w 1911 roku przez artystę Franza von Match. Wedł ug mistrza zegar symbolizuje ulotnoś ć czasu. Dlatego jego potę ż ny projekt wspierają z jednej strony postacie Adama i Ewy, az drugiej – Anioł a i Diabł a. A gó rna czę ś ć ramy zegara tylko przypomina fakt takiej efemerycznoś ci: personifikacją ż ycia jest postać dziecka z motylem, a ś mierć - postacią z klepsydrą.

Ruchome 12 figur unoszą cych się w centralnym oknie tarczy, przypominają cych historię Austrii.
Oto cesarz Marek Aureliusz, uważ any za zał oż yciela Wiednia, Karol Wielki, cesarzowa Maria Teresa i kompozytor Jó zef Haydn. Figurki wszystkich postaci o wysokoś ci 2.7 metra, wykonane z miedzi. Uwolnienie każ dej postaci historycznej odbywa się przy muzyce czasu, któ ra charakteryzuje jej epokę . W cią gu 15 minut takiej zabawy, któ ra rozpoczyna się tu codziennie w poł udnie, moż na prześ ledzić historię Austrii. Na tablicy na pobliskim domu wypisane są nazwiska postaci historycznych unoszą cych się w zegarze na kotwicy.

Cyfry na zegarze to herby sł ynnych austriackich rodzin. Pod zegarem znajduje się mozaika wykonana ze zł otego metalu, szkł a i marmuru, któ ra niesie ze sobą ezoteryczne konotacje.

Akcja trwa kwadrans. I w tym czasie na oczach widzó w cał a historia Wiednia. Postać cesarza Marka Aureliusza, uważ anego za zał oż yciela Wiednia, jako pierwsza pł ywał a pod „Odą do zwycię stwa” (Pythische Siegesode).
Drugim do melodii „Hildebrandlied” jest cesarz Karol Wielki, któ ry stworzył pań stwo austriackie. Dalej jest mał ż eń stwo - ksią ż ę Leopold VI (Babenberg) i Teodor z Bizancjum. Brzmi „Pieś ń o Nibelungach”. I znowu samotna postać - Walter von Vogelweide - i piosenka "Kreuzfahrrerlied". Postać tę zastę puje kró l Rudolf Habsburg i jego ż ona Anna von Hohenberg. Aby zabrzmieć „Lied eines Minnes Kngers”. Hans Puchbaum, budowniczy katedry ś w. Szczepana, wolał ludową melodię „Es liegt ein Schloss in Esterreich” (w Austrii jest zamek).

Cesarz Maksymilian I opł akuje pieś ń „Innsbruck, ich muss dich lassen” (Innsbruck, muszę cię opuś cić ). Sł ynna pieś ń „O, du lieber Augustin” (O, mó j drogi Augustynie) towarzyszy pojawieniu się burmistrza Wiednia z okresu drugiego oblę ż enia tureckiego, Johanna Andreasa von Liebenberg. Hrabia Ernst Ruediger von Starchemberg, obroń ca Wiednia, maszerował przy dź wię kach XVII-wiecznej pieś ni wojskowej podczas drugiego oblę ż enia tureckiego, jak przystał o na wojskowego.
Ale o księ ciu Eugeniuszu Sabaudzkim, któ ry uratował miasto przed tureckimi najeź dź cami, ludzie skomponowali swoją pieś ń - „Prinz Eugen, der edle Ritte” (ksią ż ę Eugeniusz, szlachetny rycerz), któ rą wykorzystano podczas uroczystej procesji jego postaci. I znowu para: jednak na pierwszym planie jest jego ż ona – cesarzowa Maria Teresa, któ ra za jego panowania wiele zrobił a dla Wiednia i Austrii. Có ż , jej mą ż - Franciszek I Lotaryngii. Twó rca zegara wypuś cił je przy dź wię kach menueta Mozarta. Dwunasty to kompozytor Joseph Haydn za swoją pracę – „Die Schpfung” (Stworzenie).
Tłumaczone automatycznie z języka ukraińskiego. Zobacz oryginał

MIEJSCA W POBLIŻU
PYTANIE ODPOWIEDŹ
Brak pytań