Grecja to kraj wybrany przez bogów. Część 5. Macedonia i Tesalia

20 Grudzień 2014 Czas podróży: z 17 Wrzesień 2013 na 27 Wrzesień 2013
Reputacja: +4970
Dodaj jako przyjaciela
Napisać list

Tesalia i Grecja Ś rodkowa to otwarta księ ga wiekó w

Kontynuujemy naszą znajomoś ć Grecji w historyczno-geograficznym obszarze Tesalii, któ ra ze wzglę du na swoje poł oż enie geograficzne – w sercu Grecji – od staroż ytnoś ci po wspó ł czesnoś ć odgrywa waż ną rolę w wydarzeniach historycznych kraju. Charakteryzuje się niekoń czą cymi się ró wninami i zapierają cymi dech w piersiach gó rskimi krajobrazami Olimpu oraz uderzają cym majestatem Meteory, Mount Pilio - legendami o mitycznych centaurach i rzece Pinio, ś piewanej w ludowych opowieś ciach. Poł oż enie Tesalii na szlakach morskich nie należ y do najkorzystniejszych, a jej mieszkań cy nie wyró ż niali się nawigacją . Wspó ł czesna Tesalia to najwię kszy obszar rolniczy, gł ó wny spichlerz Grecji. Znana jest ró wnież z wielu kurortó w i plaż , któ re odwiedzają wczasowicze z cał ej Europy.

Ale jego gł ó wna wartoś ć tkwi w dziedzictwie historycznym i kulturowym, a ś lady staroż ytnoś ci przycią gają tu wielu ludzi.


Jedziemy do miasta Kalambaka, któ re znajduje się na zachodnim krań cu ró wniny Tesalii. Naszą uwagę zwraca ogromny grzbiet gó rski, przypominają cy nie do zdobycia mur obronny. Ale to nie są zwykł e sztuczne mury fortecy, ale naturalne gó ry Meteory.

Szybko zlokalizowany w Hotelu Rex, poł oż onym w samym sercu miasta, spieszymy do poznania miasta.

Idziemy gł ó wną ulicą , któ ra biegnie ró wnolegle do grzbietu gó rskiego. Po obu stronach ulicy stoją zadbane i jasne budynki w niskiej zabudowie. Na pię knych placach znajdują się fontanny i wodospad, duż o zieleni, krystalicznie czyste powietrze.

Miasto zakochuje się w sobie od pierwszych minut. Kalambaka, znana w czasach bizantyjskich jako Stagi, mał e, przytulne miasteczko z 12-tysię czną populacją , jest punktem wyjś cia do zwiedzania Meteoró w.

Zaraz za Kalambaką , dwa lub trzy kilometry na pó ł noc wznoszą się klify, na któ rych szczycie znajdują się prawosł awne klasztory Meteory. W drodze do klasztoró w mijamy kolejne ł adne miasteczko Kastraki, któ re znajduje się tuż za Kalambaką . I jedziemy do Meteory – jednego z najwię kszych kompleksó w klasztornych w Grecji, poł oż onego w pó ł nocno-zachodniej czę ś ci ró wniny Tesalii, gdzie majestatyczne klify Hassi przecinają się z pasmem gó rskim Pindus, tworzą c najpię kniejszy gó rski krajobraz, któ ry moż na podziwiać nie tylko przez wielu turystó w. i samych mieszkań có w. Skał y, powstał e ponad 60 milionó w lat temu, osią gają wysokoś ć.600 metró w nad poziomem morza i są rzadkim zjawiskiem geologicznym. W wyniku dział ania wody, wiatru i zmian temperatury narodził y się masywne, jakby wiszą ce w powietrzu kamienne sł upy, nazwano Meteorami – „unoszą cymi się w powietrzu”.


Wiele osó b bł ę dnie uważ a, ż e ​ ​ „meteory” to skaliste gó ry, któ rym Grecy po prostu taką nazwę nadali. W rzeczywistoś ci Meteory to prawosł awny klasztor, zbudowany na pł askich krawę dziach wysokich, stromych klifó w i majestatycznie zwró cony ku niebu. Niezwykł y cud natury - gigantyczne stalagmity - pojawił się jako prezent dla mnichó w, któ rzy starają się zbliż yć do Boga. Stoją jak na dł oniach staroż ytnych greckich bogó w, któ rzy zrzucili rę ce z nieba, aby mnisi mogli budować swoje komó rki w swoich rę kach. To miejsce wydaje się być stworzone dla peł ni harmonii umysł u i ciał a.

Już w IX wieku skał y te stał y się schronieniem dla wę drownych mnichó w, a klasztory Meteoru zaczę ł y pojawiać się w tych miejscach na począ tku XIV wieku. Jak pustelnicy zdoł ali wznieś ć budynki na takiej wysokoś ci, pozostaje tajemnicą.

Mó wi się , ż e wznoszenie kamieni do budowy klasztoru zaję ł o dwadzieś cia lat.

Na szczytach skał zbudowano 24 klasztory, ale obecnie jest ich tylko 6, z czego dwa przeznaczone są dla kobiet.

Meteory - wizytó wka Grecji, w 1988 roku kompleks został wpisany na listę ś wiatowego dziedzictwa UNESCO. Dziś do każ dego klasztoru poprowadzono serpentynową ś cież kę , co nie miał o miejsca w czasie ich budowy. Zachowano jednak stary sposó b dostarczania niezbę dnych rzeczy i produktó w za pomocą sieci (obecnie - przyczep), któ re wznoszą się na linach od doł u do gó ry iz powrotem. Terytorium klasztoru jest bardzo pię kne, dodatkowo widok z wysokoś ci innych klasztoró w i skał zapiera dech w piersiach. Mnisi zajmują się pszczelarstwem, wytwarzają ró ż ne oleje. Od tego czasu mnisi pustynni nie opuś cili tutejszych ziem. Oto ich sanktuarium, ich dom, ich wyją tkowy ś wiat, niezrozumiał y dla zwykł ych ludzi.

Bę dą c u podnó ż a Meteoru zaczynasz przemyś leć sam wszechś wiat i poczujesz panują cą tu duchowoś ć i spokó j.

Meteory są twierdzą prawosł awia i to tutaj, w miejscach oddalonych od innych, swoje ż ycie spę dzają ludzie, któ rzy poś wię cili ż ycie ziemskie, w imię ż ycia wyobcowanego i duchowego.

Wznoszą c się bliż ej nieba, eksplorujemy i fotografujemy fantastyczne krajobrazy wokó ł klasztoró w Meteoró w - niewą tpliwie jednego z najbardziej fascynują cych miejsc na ś wiecie. Zaskoczenie i podziw to dwie gł ó wne emocje, któ re odczuwasz, gdy jesteś w Meteorach. Wysokie, pionowe klify wznoszą ce się poś rodku Doliny Tesalskiej przypominają palce ukrytych pod ziemią nieznanych gigantó w.

Trasa obejmował a wizytę w dowolnych dwó ch klasztorach, gotowych na przyję cie goś ci w tej chwili.


Klasztory ż yją swoim ż yciem, a mnisi mają trochę czasu na codzienne modlitwy i liturgie, a w tym czasie klasztory są zamknię te dla zwiedzają cych.

Najpierw zbliż yliś my się do klasztoru ś w. Barlaama, zał oż onego naprzeciwko Wielkiej Meteory przez ascetę Barlaama w XIV wieku i odrestaurowanego w stylu Agiorite w 1545 roku. Nie wchodzą c do ś rodka, spacerowaliś my trochę po jego terenie.

Nastę pnie odwiedziliś my klasztor „Rusanu” lub ś w. Barbarę , wspinają c się po licznych schodach. Klasztor został wybudowany w XIV-XV wieku, aw latach 1527-1529 z inicjatywy braci Jó zefa i Maksyma z Janiny wybudowano nowy gł ó wny koś ció ł.

Freski ś cienne koś cioł a ś w. Barbary powstał y w 1560 roku - jeden z najlepszych przykł adó w rozkwitu "szkoł y kreteń skiej". W poł ą czeniu z malarstwem innych klasztoró w meteorytowych wyznaczyli nowy etap rozwoju malarstwa religijnego w Grecji w XVI wieku.

Istnieją ce klasztory prawosł awne mają znaczną wartoś ć artystyczną , bę dą c prawdziwymi muzeami.

W tym czasie był o wielu zwiedzają cych i klasztor był przez nas postrzegany bardziej jako muzeum niż miejsce ś wię te, a zakonnice jako jego pracownice. Byliś my we wrześ niu, był o bardzo ciepł o, lato jest bardzo gorą ce i ta trasa przyniesie wię cej pró b niż przyjemnoś ci. Z przyjemnoś cią zauważ amy, ż e teren klasztoru „Rusanu” jest zanurzony w zieleni i wyglą da jak zadbany ogró d.

Kolejnym klasztorem, któ ry odwiedziliś my, był najbardziej odosobniony klasztor ś w. Mikoł aja Anapawsasa, w któ rym mieszka tylko dwó ch mnichó w, poł oż ony w pobliż u malowniczej wioski Kastraki. Aby odwiedzić klasztor ś w. Mikoł aja Anapausa, musieliś my najpierw wspią ć się na wzgó rze 143 stopnie do podnó ż a ś wią tyni, a nastę pnie 85 stopni wykutych w skale.

Poza naszą mał ą grupą nie był o innych turystó w, a my czuliś my się cał kowicie odizolowani od trosk ś wiata i szczegó lnej ś wię toś ci tego miejsca.


Klasztor ten został zał oż ony w XIV wieku, ale został odrestaurowany okoł o 1500 roku. Jego gł ó wny koś ció ł , prosta ś wią tynia z kopuł ą , zachował a się wewną trz wspaniał ych freskó w kreteń skiego artysty Theophanesa Strelitza Buffa (1527). Malowidł a cerkwi ś w. Mikoł aja Anapauzy w Meteorach poł oż ył y podwaliny pod „szkoł ę kreteń ską ”, bę dą cą wyrazem wybitnych inspiracji artystycznych prawosł awia w okresie panowania tureckiego.

W klasztorze znajduje się mał y sklepik, w któ rym moż na kupić wino i mió d wyrabiany przez mnichó w z dodatkiem ż ywicy, a takż e relikwie prawosł awne. Na samym szczycie klasztoru znajduje się dzwonnica.

Na koniec wycieczki zabrano nas do fabryki ikon, gdzie sprzedawane są inne pamią tki.

Wizyta w fabryce był a logicznym zakoń czeniem wizyty w Meteor.

Pokazano nam i opowiedziano o gł ó wnych etapach tworzenia ikon, a takż e dyskretnie zaproponowano kupowanie ikon, któ re lubisz, któ rych wybó r był doś ć szeroki. Ponadto wś ró d zakupionych ikon wylosowano loterię , a kilka osó b stał o się wł aś cicielami dodatkowych ikon.

Po zwiedzeniu Meteoru i Fabryki Ikon czekał o nas kolejne przyjemne wydarzenie – kolacja w narodowej restauracji w Kalambaka, gdzie mieliś my okazję skosztować narodowych potraw oraz skosztować wina „Recina” z winogron Savatiano, któ re produkowane jest w Grecji od ponad 2700 lat, z oryginalnym . smak z pikantną nutą ż ywicy sosnowej i odcieniami balsamu w aromacie.

Kolacja był a zabawna przy akompaniamencie tradycyjnego greckiego zespoł u z pieś niami i tań cami, z klasą mistrzowską dla tych, któ rzy chcą nauczyć się tań czyć taniec narodowy „Sirtaki”.

Rano kontynuowali swoją znajomoś ć z ró wniną Tesalii, otoczoną pasmami gó rskimi. Jest tylko jedno wyjś cie - przez wą wó z Fermopil - wą skie przejś cie mię dzy Tesalią a Locridą . Przeszedł do historii dzię ki sł ynnej bitwie pod Termopolis i wyczynowi 300 Spartan, któ rzy zginę li na tej ziemi. Odwiedziliś my to miejsce i podziwialiś my pię kną przyrodę tego regionu. Zbliż ają c się do tego ś wię tego miejsca dla każ dego Hellena obejrzaliś my film „300 Spartan”, a nastę pnie usł yszeliś my od przewodnika fascynują ce historie i legendy o wielkiej Sparcie, perskiej inwazji na Grecję , strategii walki w wą skim wą wozie 60 krokó w szeroki i okoł o , co oznaczał o w staroż ytnoś ci prawdziwą odwagę i mił oś ć do ojczyzny.

I oczywiś cie zobaczył em pomnik kró la Leonida i Spartan.


Zatrzymujemy się na kró tko w domu jednego ze ź ró deł termalnych Tesalii. Mił o jest ką pać się w gorą cych wodach leczniczych otoczonych bujnymi palmami.

Grecja jest nie do pomyś lenia bez ruin, wię c kierujemy się do Grecji Ś rodkowej, gdzie znajduje się Delphi - jedno z najbardziej znanych i popularnych stanowisk archeologicznych w Grecji po Akropolu.

Delfy, poł oż one zaledwie 180 km od Aten, dla staroż ytnych Grekó w był y dosł ownie centrum ś wiata. Wedł ug mitologii Zeus wypuś cił dwa orł y z przeciwległ ych krań có w ziemi i spotkał y się na niebie nad Delfami. Przebijają c się nawzajem dziobami, upadli na ziemię w sercu ś wiata. Spotkanie to oznaczał o obecnoś ć Pę pka Ziemi, strzeż onego przez dwie Gorgony.

Podczas zwiedzania dowiedzieliś my się , jak przygotować się do spotkania z wyrocznią - wró ż bitą w Ś wią tyni Apolla w Delfach.

Naszą znajomoś ć ze staroż ytnymi Delfami koń czymy wizytą w Muzeum Archeologicznym, któ re przechowuje bogatą kolekcję staroż ytnych artefaktó w znalezionych w wyniku prowadzonych na duż ą skalę wykopalisk pod koniec XIX wieku.

Wś ró d nich są rzeź by, statuetki, biż uteria, a takż e ceramika i przedmioty gospodarstwa domowego staroż ytnych Grekó w, a takż e wspaniał e postacie Kurosa (posą gi mł odych sportowcó w) z VI wieku. pne jest.

Podró ż uj przez grecką Macedonię

W drodze powrotnej do naszej wielkiej wyprawy do Grecji odwiedziliś my sł ynne pasmo gó rskie – Olimp, poł oż one w pó ł nocno-wschodniej Tesalii, któ re w staroż ytnoś ci stanowił o naturalną granicę mię dzy Grecją a Macedonią . Wedł ug mitó w ż yli tam bogowie. Wysokoś ć tego pasma gó rskiego się ga 2917 metró w.

To masyw powoduje cał e zamieszanie, ponieważ Mitikas jest czę sto nazywany najwyż szą gó rą w Grecji, ale nie jest to gó ra sama w sobie, a tylko jeden ze szczytó w pasma gó rskiego olimpijskiego. Jego wysokoś ć się ga 2917 metró w, kolejne najwyż sze szczyty to Scolio 2912 metró w i Stephanie 2905 metró w. Olimp to nie jeden szczyt i nie dwa szczyty, to okoł o 50 szczytó w, któ rych wysokoś ć waha się od 760 do 2917 metró w.


Tutaj moż esz docenić niesamowite pię kno greckiej przyrody, wysokoś ć skał , zieleń lasó w, przejrzystoś ć nieba i lecznicze wł aś ciwoś ci powietrza.

Saloniki - „oblubienica pó ł nocy”

Nasza wielka wycieczka po Grecji dobiega koń ca. Dotarliś my do Salonik – stolicy Macedonii, któ ra stał a się dla nas pierwszym i ostatnim miastem, od któ rego zaczę ł a się nasza znajomoś ć z Grecją . Saloniki to drugie co do wielkoś ci miasto w Grecji z populacją ponad 1.2 miliona.

czł owieka i pierwszy, któ ry w dziwny sposó b ś ledzi zwią zek czasó w w Grecji: okres staroż ytny, Cesarstwo Bizantyjskie, Imperium Osmań skie, wspó ł czesna Grecja. Historia Salonik się ga 315 pne. pne, kiedy został zał oż ony przez kró la Kassandera - sojusznika i przyjaciela Aleksandra Wielkiego. Cassander zał oż ył i nazwał nowe miasto na cześ ć swojej ż ony i przyrodniej siostry Aleksandra - Tesaloniki.

Jednak ż ycie i kultura powstał y w tym miejscu znacznie wcześ niej, o czym ś wiadczą liczne wykopaliska archeologiczne, podczas któ rych odnaleziono ś lady neandertalczykó w, uważ anych za najstarsze na cał ym kontynencie europejskim.

Gł ó wną atrakcją miasta i jego symbolem jest Biał a Wież a. Ta 27-metrowa twierdza został a zbudowana przez Turkó w w 1430 roku. Począ tkowo sł uż ył jako fort, a nastę pnie - jako wię zienie i miejsce masowych egzekucji, przez co popularnie nazywano go „Krwawą Wież ą ”.

Dopiero w 1912 roku, po ogł oszeniu niepodległ oś ci Macedonii, wież a został a pobielona i odzyskał a obecną nazwę . Stał o się to symbolicznym gestem, oznaczają cym „oczyszczenie” wież y i miasta. Obecnie w wież y mieś ci się Muzeum Bizantyjskie z obiektami i obrazami przedstawiają cymi czasy epoki bizantyjskiej.

Obok Biał ej Wież y znajdują się dwa pomniki: ojca i syna, któ rzy gloryfikowali Macedonię.

Są to kró l Filip II i jego syn Aleksander Wielki – wielcy zdobywcy.


Bogata historia, wspaniał y klimat i najpię kniejsza architektura to gł ó wne atuty tego miasta. Ze wzglę du na swoje poł oż enie geograficzne, w czasach Cesarstwa Bizantyjskiego Saloniki był y uważ ane za najważ niejszy port ł ą czą cy Pó ł wysep Bał kań ski z wyspami Morza Egejskiego. Obecnie port w Salonikach – drugi co do wielkoś ci w Grecji, ustę pują cy jedynie portowi w Pireusie, odgrywa waż ną rolę w ż yciu miasta.

A wszyscy ludzie, zwł aszcza mł odzi, spę dzają czas przy lampce frappe w tawernach i innych lokalach. Wszyscy o czymś dyskutują i nie jest zbyt widoczne, ż e martwią się kryzysem i chcą cię ż ej pracować , aby go unikną ć . Grecy są przyzwyczajeni i wiedzą , jak cieszyć się ż yciem, pracować dla nich jako nieunikniona potrzeba, a ich stosunek do ż ycia jest beztroski i filozoficzny.

Strajkują przeciwko redukcji ś wiadczeń socjalnych i nie chcą ż yć inaczej. Stopa bezrobocia jest wysoka, ale osoby o niegreckim pochodzeniu pracują na nieciekawych stanowiskach.

Na placu (zasadniczo bulwarze) znajduje się spiż owy pomnik staroż ytnego greckiego filozofa Arystotelesa. Istnieje legenda: jeś li przytrzymasz duż y palec lewej stopy, staniesz się mą drzejszy. Ci, któ rzy chcą być mą drzejsi, przynajmniej oszczę dzają , a palec jest wypolerowany na poł ysk. Niedaleko Placu Arystotelesa znajduje się Uniwersytet Arystotelesa.

Arystoteles był niegdyś nauczycielem Aleksandra Wielkiego, a teraz jego imię jest drugim najważ niejszym uniwersytetem w Grecji. Czasami wydaje się , ż e w mieś cie poza studentami nikt nie mieszka, a wiele kolorowych kafejek na nabrzeż u jest wypeł nionych nimi o każ dej porze dnia. Plac ozdobiony jest ogromnym zegarem kwiatowym.

Poznają c miasto, mijamy rzymską agorę z mał ym amfiteatrem.

Niestety moż na patrzeć tylko przez ogrodzenie, wejś cie jest zamknię te.

Zbliż amy się do takich zabytkó w miasta - Ł uku Triumfalnego z pł askorzeź bowymi obrazami wielkich bitew i grobowca Galerii, zachowanych z okresu rzymskiego. Ł uk nazywany jest triumfalnym, ponieważ został zbudowany na cześ ć zwycię stwa nad kró lestwem Sasanidó w z rozkazu cesarza Galeriusza pod koniec III - począ tek IV wieku. Ł uk poł ą czono kruż gankami z mauzoleum i budowanym wó wczas z cegł y pał acem.

Sceny zwycię skiej kampanii militarnej cesarza są przedstawione na kamiennych pł askorzeź bach kolumny ś rodkowego ł uku. Te pł askorzeź by są uł oż one w czterech poziomach.


Obok Ł uku Triumfalnego znajduje się Rotunda miasta Saloniki lub, jak to się nazywa, Rotunda ś w. Jerzego, zbudowana za panowania Galerii Cezara - okoł o 306 rne. jest.

- jako ś wią tynia poś wię cona Zeusowi, wedł ug innych wersji - jako ś wią tynia ku czci bó stw Kabiró w, a wedł ug niektó rych zał oż eń - jako mauzoleum samej Galerii. Mauzoleum nigdy nie stał o się Galerią Grobową : w V wieku został o zamienione na chrześ cijań ski koś ció ł ś w. Rotunda znajduje się na historycznej autostradzie Egnatia, któ ra ł ą czy Galerię Ł uku Triumfalnego, zwaną ró wnież Izbą , z kompleksem pał acowym na poł udniu. W latach 1590-1591 Rotunda został a przekształ cona w meczet szejka Suleimana Hortaji Effendi, któ ry nazwał ją jego imieniem.

Dobudowano do niego minaret, któ ry przetrwał do dziś i jest jedynym minaretem w Salonikach, któ ry pozostał po zburzeniu miejskich minaretó w w latach 20. XX wieku. Grobowiec szejka znajduje się we wschodniej czę ś ci pomnika. W 1912 roku, po wyzwoleniu Salonik od Turkó w, Rotunda został a przekazana chrześ cijanom do kultu.

Miasto portowe jest rozł oż one na wybrzeż u Morza Egejskiego, ponieważ zabudowa miasta jest niska ze wzglę du na wysoką sejsmicznoś ć i rozrasta się tylko szeroko.

Z wysokoś ci twierdzy widać wspaniał ą ś wią tynię . „Zł ota Brama Chrześ cijań stwa” – tak zwany apostoł Paweł z Salonik. To wł aś nie to miasto wybrał Apostoł w roku 50, miejsce, w któ rym zbudował pierwszą ś wią tynię i gdzie zaczą ł gł osić nową religię.

W tym okresie miał a miejsce asymilacja ludó w tureckiego i greckiego. Dlatego wielu Grekó w mieszka w Turcji, aw Grecji mieszka duż a liczba ludzi z brzegó w Bosforu. Pierwszy prezydent Republiki Turcji Mustafa Kemal Ataturk urodził się w 1881 roku w dzielnicy Khojakasim ó wczesnego osmań skiego miasta Saloniki. 13 marca 1893 r. zgodnie ze swoimi aspiracjami wstą pił do przygotowawczej szkoł y wojskowej w Salonikach, gdzie jego nauczyciel matematyki nadał mu drugie imię Kemal („doskonał oś ć ”).


W sierpniu 2013 roku, po dwó ch latach prac renowacyjnych w Salonikach, otwarto dla zwiedzają cych dom-muzeum urodzonego w Salonikach Mustafy Kemala Ataturka. Do niedawna w tym budynku mieś cił się konsulat turecki.

„Grecja ma wszystko” – to wyraż enie A. Czechowa znajduje wyraź ne potwierdzenie w Salonikach.

Pó ł nocna stolica Grecji harmonijnie ł ą czy antyczną ascezę , bizantyjską skalę , turecki luksus i energię miasta uniwersyteckiego.

Na terenie Salonik i na są siednich wiejskich terenach Macedonii od koń ca VIII wieku (Wielka Migracja) utworzył a się duż a społ ecznoś ć tzw. Wedł ug spisu z 1951 r. w cał ym regionie Macedonii, a przede wszystkim w zachodnich nomach – Florinie i Kastorii – ż ył o ponad 4.000 poł udniowosł owiań skich uż ytkownikó w.

Kształ tem wyspa przypomina tró jzą b, któ ry jest nieodzownym atrybutem jednego z bogó w staroż ytnej mitologii greckiej - Posejdona.

Wedł ug jednej z legend, niezadowolony z cudzoł ó stwa tytanó w Sithona i Atosa nad pię kną syreną Paliną , potę ż ny Posejdon wrzucił swó j tró jzą b do morza, na zawsze pozostawiają c ś lady swego gniewu na Morzu Egejskim, jak wyspy Cassandra, Sithonia i Athos . W ten sposó b wyspa Chalkidiki powstał a na morskiej mapie ś wiata. Halkidiki zajmuje powierzchnię.3 tysię cy metró w kwadratowych. km. Populacja wynosi 10.000.

Z Ouranopolis wyruszamy w rejs statkiem wycieczkowym wzdł uż zachodniego wybrzeż a na pó ł wysep Agion Oros (Ś wię ta Gó ra Athos), gdzie znajduje się jedyne na ś wiecie prawosł awne pań stwo zakonne.

Ten spacer to jedyna okazja dla kobiet, aby zbliż yć się do ziem Ś w.

Nawet z odległ oś ci morskiej wycieczki Ś wię ta Gó ra robi ogromne wraż enie. Klasztory przypominają nie tyle budowle sakralne, ile kompleks fortyfikacji. Przewodnik wyjaś nił , ż e każ dego dnia, wraz z pielgrzymami, na pó ł wysep przyjeż dż ają zwykli greccy robotnicy, aby pomó c utrzymać klasztory w stanie „pracy”. Oczywistym jest, ż e 50 mieszkań có w każ dego klasztoru nie jest w stanie utrzymać tak duż ego kompleksu. Dział ają tu ró wnież ś wiatowej sł awy konserwatorzy, ponieważ UNESCO uznał o Athos za miejsce ś wiatowego dziedzictwa, a Unia Europejska przyznał a podobny status Ś wię tej Gó rze.


Nie wiadomo, kiedy w ś wiecie chrześ cijań skim narodził a się legenda, ż e ​ ​ stopa Matki Boskiej postawił a stopę na ziemi pó ł wyspu Athos, a Matka Boż a oczarowana pię knem i sprzyjają cym klimatem tego miejsca postanowił a je wybrać jako jej ziemskie schronienie.

Ale już w III-IV wieku na Gó rze Athos zaczę li osiedlać się chrześ cijań scy mnisi, gł ó wnie asceci, któ rzy mieszkali w jaskiniach i torturowali się gł odem, torturami i niekoń czą cymi się modlitwami. W IX wieku byli tacy, któ rzy starali się osiedlić na pó ł wyspie, któ ry dzię ki pierwszym cierpieniom uzyskał aureolę ś wię toś ci i status klasztoru. Protestują cy byli przeciw, ale zostali wysł uchani. Nasza wycieczka trwa dalej, mijamy kolejny klasztor - Ksenofont.

Pierwszym na wyspie Athos (Athos) był klasztor Wielkiej Ł awry, zał oż ony w 963 roku. Nadal kieruje Athosem. W czasach ś wietnoś ci Konstantynopola i samej gó ry Athos na pó ł wyspie znajdował o się.180 klasztoró w z ł ą cznie do 30.000 mnichó w.

To kró lestwo zakonne przeż ywał o swoje najlepsze i najgorsze czasy. Piraci czę sto atakowali od strony morza, zabierają c zgromadzone w klasztorze skarby.

W ich klasztorach znajdują się bezcenne rę kopisy i ikony, relikwie i relikwie ś wię tych, w tym niektó re relikwie Jana Chrzciciela, niezniszczalne szczą tki Marii Magdaleny, a nawet fragment krzyż a, na któ rym został ukrzyż owany Jezus. Spoś ró d dwó ch tuzinó w aktywnych klasztoró w 17 jest greckich, po jednym serbskim, buł garskim i rosyjskim.

Przepł ywamy obok klasztoru Ś wię tego Wielkiego Mę czennika Panteleimona, poł oż onego nad brzegiem morza mię dzy klasztorami Ksenofonta i Ksyropotamu. Klasztor ten na Gó rze Athos nazywany jest takż e Ruską , Klasztorem Ś w. Panteleimona, Kinovia Kallimahov lub po prostu Rusik. Teraz Russik stał się mał ym funkcjonują cym miastem, a pierwsi mnisi z Rusi Kijowskiej pojawili się na Gó rze Athos pod wodzą wspó ł apostoł a Księ cia Kijowskiego Wł odzimierza.

Rosyjski klasztor, w któ rym obecnie znajduje się rosyjski klasztor ś w. Pantelejmona Wielkiego Mę czennika, został zał oż ony pod koniec XVIII wieku.


W czasach ś wietnoś ci klasztor Panteleimon mieś cił trzy tysią ce mnichó w, obecnie – nie wię cej niż.45. Od 1875 r. naboż eń stwo w koś ciele odbywa się w ję zykach greckim i sł owiań skim. W klasztorze zachował się Krzyż Ś wię ty, a takż e relikwie ś w. Jana Chrzciciela, gł owy ś wię tego mę czennika Pantelejmona, ś wię tych apostoł ó w Piotra, Ł ukasza, Andrzeja, Mateusza, Tomasza, Bartł omieja, Barnaby, ś w. Prochora, ś w. Stefana I Mę czennika, ś w. Grzegorza Palamasa.

Zgodnie z konstytucją grecką gó ra Athos jest autonomią o szerokich uprawnieniach. Administracja wspó ł pracuje z pań stwem greckim za poś rednictwem greckiego Ministerstwa Spraw Zagranicznych.

Ta jedyna na ś wiecie republika zakonna jest pod jurysdykcją Patriarchatu Ekumenicznego w Stambule, ale ma praktycznie peł ną niezależ noś ć administracyjną od tronu Konstantynopola i zachowuje niezależ noś ć wewnę trzną.

Wł adzę Konstantynopola na pó ł wyspie reprezentuje wikariusz biskupi, a oficjalne Ateny specjalny przedstawiciel Republiki Greckiej. Jako formalna czę ś ć Grecji Ś wię ta Gó ra należ y do Unii Europejskiej i uż ywa wspó lnej waluty europejskiej – euro. Ale generalnie Athos ignoruje europejskie prawodawstwo. Najwyż szym organem samorzą dowym republiki monastycznej jest Ś wię ty Synod. Wybory czł onkó w tego parlamentu odbywają się corocznie. Każ dy klasztor deleguje na synod czterech deputowanych. Opató w klasztoró w wybierają doż ywotnio sami mnisi. Rola „mó wcy sejmu” i jego zastę pcó w jest realizowana zgodnie z zasadami rotacji szefó w pię ciu wiodą cych klasztoró w.

„Zastę pcy” i „ministrowie” Ś wię tej Gó ry sprawowali wł adzę dopiero od roku, aby nie uległ y korupcji.

Autonomia Athos posiada wyraź ną granicę lą dową z Grecją , wł asne sł uż by pocztowe i celne.

Nawet wł asny kalendarz – Julian, któ ry jest uż ywany w oficjalnych dokumentach. I czas specjalny, któ ry nazywa się Stary Konstantynopol i trzy godziny przed Atenami. Republika zakonna nie ma drogi lą dowej do Grecji – wszystkie kontakty odbywają się drogą morską . Z portu greckiego kurortu Ouranopolis, poł oż onego bliż ej Ś wię tej Gó ry, każ dego ranka odpł ywa jeden statek z pielgrzymami i towarami potrzebnymi na Gó rę Athos. Statek cumuje w jedynym „mię dzynarodowym” porcie na Daphne. Oto sł uż ba celna i hotel. Pielgrzymi mogą w nim przebywać , udać się do jednego z klasztoró w lub do „stolicy” Ś wię tej Gó ry – miasta zwanego Pró chnicą.


Cahory z rosyjskiego klasztoru ś w. Panteleimona moż na kupić w greckich supermarketach za 8 euro.

Tak samo jest cena biał ego wina z Athos bez wskazania na etykiecie producenta klasztoru. Jeś li wspomnimy o rysowaniu ikon, pamią tek i innych ś wieckich rzemiosł , robimy to rozsą dnie

Tłumaczone automatycznie z języka ukraińskiego. Zobacz oryginał
Aby dodać lub usunąć zdjęcia w relacji, przejdź do album z tą historią
Таким нас встречает город Каламбака
Наш отель «Rex»
Фонтаны и водопады в красивых скверах города
Один из фонтанов города
Один из фонтанов города
Метеоры - один из крупнейших монастырских комплексов в Греции
Один из 24 монастырей, расположенных на вершинах скал
Монастырь в Метеорах
Монастырь Святого Варлаама
Женский монастырь «Русану» или Святой Варвары
Роспись в женском монастыре «Русану»
В женском монастыре «Русану»
По пути к монастырю Святого Николая Анапавсаса
Мужской монастырь Святого Николая Анапавсаса
В монастыре Святого Николая Анапавсаса
Колокольня монастыря Святого Николая Анапавсаса
Фабрика по изготовлению икон возле Метеор
Ужин в национальном ресторане в Каламбаке
Фессалийская равнина
Памятник царю Леониду и спартанцам
Приятно искупаться в горячих живительных водах  одного из термальных источников Фессалии
в окружении пышных пальм
Дельфы
«Пуп Земли»
Дельфы - один из самых красивейших памятников Древней Греции.
Сокровищница сифносцев
Театр под открытым небом в Дельфах
Экспонат археологического музея в Дельфах
Олимп
Главная площадь Литохоро
Церковь Святого Николая Чудотворца
Уютная таверна в Литохоро
Вид с Литохоро на Олимп
Белая башня в Салониках
Памятник царю Филиппу II
Памятник его сыну Александру Македонскому
Набережная Леофорос-Никис
Площадь Аристотеля
Памятник древнегреческому философу Аристотелю
Площадь Аристотеля украшают огромные цветочные часы
Раскопки римской агоры с небольшим амфитеатром
Триумфальная арка
Ротонда города Салоники
Башня Тригонион
Вид Салоник с башни Тригонион
Одна из церквей Салоник
Базилика Святого Димитрия
Крипта базилики Святого Димитрия
Могила митрополита Салоник
Город Уранополис
Морская экскурсия к святой горе Афон
Монастырь Ксенофонта
Берега монашеской республики
Монастырь святого великомученика Пантелеймона
Один из монастырей Афона
Купание в тёплых водах Эгейского моря в Халкидики
Podobne historie
Uwagi (0) zostaw komentarz
Pokaż inne komentarze …
awatara